Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rådjursbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, nu kom jag på hur man gjorde. Men bilden blir ju så liten att jag inte vet om det är nån ide... Jag är så ny på forumet, nåt tips om hur jag ska göra?

//Mona

Bilagor

• råbock-liten.jpg
    råbock-liten.jpg
    45 KB · Visningar: 549
Månza skrev:
Jag är så ny på forumet, nåt tips om hur jag ska göra?
Leta rätt på ett gratis webbhotell och ladda hem en större version där. Sen länkar du in den här som komplement till minibilden.

Kanske underlättar om du berättar vad du tycker borde göras med bilderna, eller åtminstone vad som är problemet?

Ok :) Rådjursbilden är ju ganska fin tycker jag men den är ju tagen på långt håll, naturen runt om är också fin men jag har problem med kontaster, färgnyans. Bilden är tagen i trädgården där jag bodde förut, en liten vallmo syns i vänstra kanten :)

Bilden på min pappa är väl fin men kanske man kan fixa till bakgrunden? Eller göra bilden så bra som möjligt liksom?

Grejar mycket i Photoshop men det har mest varit beskärningar, klippa o klistra och lite nyanser, göra sv-v bilder. Det finns ju så mycket mer har jag förstått :) Jag vill inte ha nåt NI (inget jag själv behärskar, har bara lärt mej förkortningen här på Fs) på pappa, han är fin som han är ;) men kanske man kan göra nåt åt bakgrunden som sagt?

Eller vad tror ni som kan?

Gjorde följande med bilden:
Unsharp Mask 15/250/0 för att ta bort lite av motljusdiset.
Mer grön färg via levels då bruset i bilden gjorde den väl röd.
Något sänk gamma för mindre dis
Lite Shadow/highlite för att få fram mer dramatik i fägerna.

Önskar mig en ännu bättre bild att utgå ifrån för att få bort mer av motljusdiset och få fram färgdynamiken bättre den är ju under all kritik i min bild...

Körde rådjuret genom Velvia Vision, en plugin till Photoshop, ett enkelt sätt att få lite snyggare färger om man inte orkar ratta så mycket själv. Kostar $24.95 på www.fredmiranda.com.

Bilagor

• rbock_just.jpg
    rbock_just.jpg
    58.4 KB · Visningar: 455
Nu har jag lagt upp en ny bild av råbocken på hemsidan, i större format och precis som den såg när jag scannat in den, ganska trist...

//Mona

Vi glömmer det här, det var en dålig ide. Alldeles för små bilder för att det ska va intressant för mej eller nån annan. Fattar inte hur det var tänkt egentligen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar