Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rådgivning för ev. uppgradering av kamerasystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Radix86

Ny medlem
Hej!

Jag är en amatörfotograf och fortfarande nybörjare till denna roliga (men tyvärr lite dyra) hobby. Kortfattat har jag fotat nu i lite över ett år och jag tycker det är otroligt kul.
Mestadels tar jag landskapsbilder (ibland HDR) men även en hel del kort på mina barn och släkt. Ibland hoppar jag in och fotar närmaste vänners och släkts dop, fester, profilbilder osv (vilket jag tycker är superkul och gör det helt gratis). Så, det är det jag använder kameran till idag!

Nu är jag dock sugen på att uppgradera min nuvarande kamera (Sony A300) till en lite modernare då jag tycker att jag saknar vissa funktioner som finns i nyare system (tex bracketing, högre upplösning, nyare sensor, bättre ISO-hantering m.m).
Jag har länge spanat in A77 som jag läst mycket om (både här på fotosidan och på en massa andra ställen) och den verkar passa mig perfekt. Speciellt i samband med kit-objektivet 16-50mm f/2.8 som verkar väldigt trevligt.

Men, idag kan jag inte längre hitta den modellen och nu finns enbart mark II systemet ute. För att få detta bekräftat hörde jag av mig till den butik som haft den till lägst pris som medgav att modellen har utgått.
Så, nu är jag väldigt kluven och ångrar att jag inte slog till när den fortfarande fanns för försäljning...
Jag skulle gärna fortsätta med Sony då jag har lite tillbehör till min A300 (Sony 50mm f/1.8, Tamron 18-200mm och en blixt, Sony HVL-F20AM).
Men jag känner att A77 II med tillhörande kit-objektiv blir lite dyrt för min hobby..