Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rådgivning för ev. uppgradering av kamerasystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Radix86

Ny medlem
Hej!

Jag är en amatörfotograf och fortfarande nybörjare till denna roliga (men tyvärr lite dyra) hobby. Kortfattat har jag fotat nu i lite över ett år och jag tycker det är otroligt kul.
Mestadels tar jag landskapsbilder (ibland HDR) men även en hel del kort på mina barn och släkt. Ibland hoppar jag in och fotar närmaste vänners och släkts dop, fester, profilbilder osv (vilket jag tycker är superkul och gör det helt gratis). Så, det är det jag använder kameran till idag!

Nu är jag dock sugen på att uppgradera min nuvarande kamera (Sony A300) till en lite modernare då jag tycker att jag saknar vissa funktioner som finns i nyare system (tex bracketing, högre upplösning, nyare sensor, bättre ISO-hantering m.m).
Jag har länge spanat in A77 som jag läst mycket om (både här på fotosidan och på en massa andra ställen) och den verkar passa mig perfekt. Speciellt i samband med kit-objektivet 16-50mm f/2.8 som verkar väldigt trevligt.

Men, idag kan jag inte längre hitta den modellen och nu finns enbart mark II systemet ute. För att få detta bekräftat hörde jag av mig till den butik som haft den till lägst pris som medgav att modellen har utgått.
Så, nu är jag väldigt kluven och ångrar att jag inte slog till när den fortfarande fanns för försäljning...
Jag skulle gärna fortsätta med Sony då jag har lite tillbehör till min A300 (Sony 50mm f/1.8, Tamron 18-200mm och en blixt, Sony HVL-F20AM).
Men jag känner att A77 II med tillhörande kit-objektiv blir lite dyrt för min hobby..

Så, efter mycket tänkt har jag kommit fram till följande men känner att jag skulle behöva lite råd från mer erfarna fotografer. Därför vänder jag mig till er :).

1) Köpa A77 II (enbart body) och använda de objektiv jag har idag
- Nackdelen är att jag då inte får kit-objektivet till reducerat pris och jag skulle gärna vilja leka med detta :)
- Är dessutom lite orolig att denna kamera är lite för "avancerad" för mig men det kanske är något jag lär mig med tiden.
- Så, efter ett tag blir det nog en inhandling av antingen tamron eller sigma 17-50 F/2.8

2) Byta system till ex Nikon D5300
- Lite drygt att jag måste inhandla allt från scratch men objektiv och så. Så, egentligen kanske detta blir dyrare.

3) Köpa hela A77 II med kit-objektivet och leva snålt..

4) Köpa SLT A57 eller A65 med en sigma 17-50 F/2.8 eller Tamron 17-50 F/2.8
- Känner att jag vill utvecklas vidare och att dessa kameror saknar funktioner som jag vill ha (men jag kan ha fel då val av objektiv gör ju en hel del :)).
- Främst är det bracketing-funktionen som jag kommer att sakna (mestadels för HDR bilder)..Och det blir inte jättestor prisskillnad till kittet med A77 II + obj.
- Men, kanske räcker dessa kameror för det jag vill åstakomma med mina bilder.

5) Behålla min A300 och köpa till en tamron eller sigma 17-50 F/2.8
- Nu är jag förmodligen lite oerfaren men jag är orolig för att köpa objektiv som inte är "sony" för att förlora skärpa osv.
- Dock har min tamron 18-200mm (som jag har nu) gjort ett bra jobb men detta är ju ett billigt och mer ett objektiv jag använder istället för kit-objektivet när jag ska fota landskap osv.
- Nu har jag bara fotat lite över ett år så detta kanske är bra (för att få lite mer erfaranhet) men samtidigt känner jag att detta hämmar min utveckling lite...Kluven här.

För att se den nivå jag ligger på finns några bilder på https://www.flickr.com/photos/118300432@N02/

Tacksam för råd och tips!

Hälsningar
Erik
 
Hej
Jag hade nog tittat på en begagnad A77 om det var den du letade efter.
Borde ju passa i pris :)

Jag har en a77, hade även ett kit zoom. Sålde zoomet som man fick "bra" betalt för. DÅ begpriset på A77 var så lågt beslöt jag mig att behålla det vilket jag inte ångarar. Kör den med sigma 18-50 2,8 snäppet smre än tamron och sony. Dock marginellt. r nöjd men fotar mest macro så jag behöver inget sport AF direkt

Såg at det låg en på annons sidorna....
Finns även på tradera ibland
 
Hej!

Har tittat på dina bilder, och du har helt klart bildsinne. Dessutom tycker du att det är roligt att fota, men känner dig lite begränsad av den instegskamera du har nu. Jag tycker absolut att du ska försöka kosta på dig något "bättre".

Mina kommentarer till dina alternativ.

1) Köpa A77 II, enbart hus.
Som du säger, det blir dyrt att köpa "kitobjektivet" 16-50/2,8 SSM separat efteråt. Du kommer att vilja ha det!
Det är en vanlig oro att kameror med bättre prestanda också skulle vara "avancerade" och svåra att lära sig. Men det är en myt, man kan börja så enkelt som att sätta kameran i läge Auto, och sedan är det bara att sikta och trycka av. Därefter kan man fortsätta och lära sig lite i taget. Det är INTE svårt, det tar bara lite tid ifall man inte är van. Och du är ju inte helt nybörjare.

Jag har själv Tamronobjektivet 17-50/2,8 och det är bra. Dock inte i klass med Sonys "kitobjektiv", och när det gäller AF-hastighet och precision så kör Sony-gluggen i cirklar runt Tamron (och Sigma). Och det blir knappast så mycket billigare jämfört med att köpa A77 II komplett med dess fina objektiv, med tanke på kitrabatten.


2) Att byta till ett annat system brukar bli minst lika dyrt.
Och D5300 kan inte matcha en A77 (och än mindre A77 II).


3) Det är kampanj på A77 II just nu. Säljs inkl. 16-50/2,8 SSM för 13.000 kr.
Verkar säkert dyrt från din horisont (samma från min), men i själva verket finns det inte på marknaden möjlighet att köpa någonting som kommer i närheten av detta paket för de pengarna. Det är faktiskt obegripligt billigt! Du får betala 12.000 kr enbart för Nikons närmast motsvarande objektiv, och trots att Nikon-gluggen inte kommer upp i samma bildkvalitet (har jämfört med kompisar), och inte har lika snabb AF. Sedan tillkommer ett Nikonhus förstås.


4) A57 eller A65 med ett tredjepartsstandardzoom.
Dessa kameror är klart mera begränsade jämfört med A77 och A77 II, och inte bara när det gäller bracketing-funktionen. Jag vågar nog garantera att du kommer att känna betydligt mer fotoglädje med någon av A77:eek:rna!


5) Behålla A300 samt köpa ett tredjepartsstandardzoom till denna.
Billigaste alternativet. Tamron 17-50/2,8 har jag som sagt själv, och det är visserligen inte riktigt lika vasst som Sonys "kitobjektiv" men skärpan är definitivt inte dålig. Men det ligger markant efter Sonys "kitobjektiv" när det gäller autofokusens snabbhet och precision.

En annan nackdel är att detta blir en dyrare omväg ifall du senare skulle vilja uppgradera till en A77 II med kitobjektiv.

A77 och A77 II innebär ett rejält tekniksprång upp jämfört med den A300 du har nu. Och något inte många tänker på är att man får generellt MYCKET mindre problem med feljusterad autofokus. På vanliga DSLR-kameror, som A300, D5300 etc. finns det totalt 8-9 mekaniska justeringar att göra för att få AF och manuell fokus att ligga rätt. På A77:eek:rna är det bara 2 ! Dvs, risken för AF-strul med SLT-kamerorna är väldigt mycket lägre.


En begagnad A77 kan vara ett alternativ, ifall du får med Sonys "kitobjektiv". Du vill ha det objektivet, jag försäkrar! :)

Att få tag i en begagnad A77 II torde vara ytterst svårt. Jag har hittills inte sett någon till salu nånstans.

Sammanfattningsvis:
Det går idag inte att hitta någonting som ger mer "pang för pengarna" än A77 II inkl. 16-50/2,8 SSM. Om du klarar att skrapa ihop till detta paket.
.
 
Tack så mycket för era tips!

Jag har tittat lite tidigare på begagnade A77:eek:r på blocket och dylikt och det är definitivt ett bra tips!
Däremot är jag lite "nojjig" att köpa teknikprylar begagnat då jag aldrig vet hur säljaren har behandlat utrustningen...Dessutom känns det ganska bra att ha köpt såpass dyra grejer (för mig) från en butik som jag alltid kan kontakta ifall det skulle uppstå något strul. Men, jag spanar vidare på begagnat och det kan hända att jag slår till senare.

Tack Gunnar för ditt inlägg! Det känns skönt att veta att systemet håller god kvalitet och kan konkurrera ut dyrare Nikon och dylikt. Det låter ju väldigt trevligt! Kan säga att jag är lite mer sugen på att lägga ner lite extra nu för mark II nu :). Jag har också en stark känsla att jag kommer att bli missnöjd om jag inte får med kit-objektivet, därav besvikelsen när A77 I försvann då den låg runt 9000kr inkl. objektiv.
 
Med den typen av bilder du oftast tar med landskap och HDR hade du säkert uppskattat skärpan och det dynamiska omfånget från en nikon D800 eller Sony A7R. Man kan hitta begagnade D800 för ganska rimliga pengar och några små fasta objektiv som 50/1.8 får nytt liv med en så bra sensor.
 
Med den typen av bilder du oftast tar med landskap och HDR hade du säkert uppskattat skärpan och det dynamiska omfånget från en nikon D800 eller Sony A7R. Man kan hitta begagnade D800 för ganska rimliga pengar och några små fasta objektiv som 50/1.8 får nytt liv med en så bra sensor.

Jag har läst en del om dessa system och de ser jättebra ut. Däremot känner jag att detta blir lite "overkill" för min nivå :). Jag övar fortfarande, exempelvis, på komponering och mycket med hur jag ska hantera ljuset, lite trial and error! Men, min nuvarande kamera börjar bli lite gammal och det skulle vara roligt att gå över från en instegsmodell till en lite mer avancerad (som ligger någonstans i mitten).
 
Ja du var en ödmjuk herre måste jag säga, dina bilder är ju bara kanon, A77II borde vara ditt val även om A77old som jag själv har är riktigt bra. A77II tror jag kommer att stå sig längre in i framtiden rent tekniskt så att säga, har du sedan inte allt för bråttom så kommer A77II att sjunka mer i pris allt efter som.


//Bengt.
 
Ja du var en ödmjuk herre måste jag säga, dina bilder är ju bara kanon, A77II borde vara ditt val även om A77old som jag själv har är riktigt bra. A77II tror jag kommer att stå sig längre in i framtiden rent tekniskt så att säga, har du sedan inte allt för bråttom så kommer A77II att sjunka mer i pris allt efter som.


//Bengt.

Tack så mycket! Det jag tycker är svårast nu är att få till skärpan, att fota i starkt solljus m.m. Vet inte hur många utbrända och oskarpa bilder jag slängt. Men detta lär ju inte ändras även fast jag byter system... Fast vad jag läst så kanske den nya sökaren kan hjälpa till lite här.

Så, om jag införskaffar A77 II, hur länge tror ni den håller sig? Eller, hur ofta byter ni kameror? Jag förstår att det är många faktorer och hur mycket man fotar som spelar in här men ändå. Min tanke är ju att använda den i bra många år (~ 10 år) och med tiden köpa roliga tillbehör till (ska försöka ge mig in i filterträsket och dylikt). Kit-objektivet är också något jag tänkt behålla länge i så fall.
 
För tio år sedan så var det nog så att dom flesta ville byta kamera efterhand. men i dag så kan man nog behålla den 10 år framåt i stället. Om inte nu något verkligt revolutionerande skulle komma i dager. A300 ingick i en serie av 3 kameror som vi brukade benämna som trilling serien, A200, A300 och A350. Dom hade så kallade CCD-sensorer som gav riktigt rena och fina bilder på låga iso, A350 var för övrigt en tidig kamera med många pixlar ( 14Mp ) vilket skapade lite oro, många pixlar var lika med mycket brus på den tiden.


Nej i dag byts det nog inte så ofta, kamera försäljningen har dalat några procent vilket kan tyda på det, man anser helt enkelt att det är för lite skillnader mellan modellerna så varför byta.


//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.