Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd vid köp av blixt (och vidvinkelobjektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

graytest

Medlem
Jag vill köpa en blixt till min Canon 300D..
Är dock inte så insatt i de olika modeller som finns.
De får inte kosta för mycket då jag lever på studiebidrag, plus att jag bara är amatörfotograf, så jag har inget behov av det bästa.
Men om jag vill ha en blixt till rimligt pris, vad finns det att välja på, och vad är det för egenskaper man ska titta extra efter?

Om ni har några tips på bra (men även här någorlunda "billiga") vidvinkel objektiv till Canon så får ni gärna tipsa om det också.

En begagnad Sigma EF 500 DG ST borde inte kosta mer än runt 1200-1300:- (nypris 2000:)
Jag har en sån till mina 10D resp. 20D och den ger alldeles utmärkt resultat.
Den är vinkelbar åt alla håll och har hög ljusstyrka.

Vet inte vad du menar med "billigt" vidvinkelobjektiv, men sigma 18-50/2.8EX får man för under 5000:- och den ska vara riktigt bra.

En annan vidvinkel som rekomenderas och är lite billigare är Tokina 19-35/3,5-4,5, den kostar 2095 ny på cyberphoto.

Ok. Tack för hjälpen. När det gäller vidvinkelobjektiv, vad är bäst av objektiv med zoom och utan? Jag har hört att såna utan zoom ofta är ljusstarkare, är det nån annan fördel också?

Fasta objektiv är nästan alltid både ljusstarkare och skarpare än zoomobjektiv. En riktigt dyr och fin zoom kan vara lika bra som ett billigt fast objektiv, men oftast inte.
Att bygga objektiv innebär alltid en massa kompromisser, och att ha zoom innebär bara ännu fler saker att kompromissa med. Enda fördelen med zoom är egentligen att man får "flera objektiv i ett".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar