ANNONS
Annons

Råd vid förfrågan om fotouppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Xappoline

Aktiv medlem
Jag har blivit förfrågad om jag kan ta bilder på mat till en bok. Det skulle röra sig om omkring 50 bilder som ska representera bokens innehåll. De har sett bilder jag tagit och tror att jag är lämplig.

Jag är en amatörfotograf och jag undrar om ni tror att det finns möjlighet att genomföra ett sådant uppdrag med hedern i behåll. Skulle jag bli en flopp?

Nästa fråga: vilken utrustning bör jag komplettera med för att få bästa möjliga förutsättning utan att för den delen lägga ner min årslön i projektet. Jag har en EOS 300D och några olika objektiv åtminstone något snäpp över de som är medföljande. En bättre blixt, mer? Tips?

De ber mig lämna en offert, men jag har ingen uppskattning alls om vad utrustningen skulle kosta - vad bilderna i sig ska kosta - hur mycket tid jag kan förvänta mig att behöva lägga ner.

En vid och svårsvarad fråga måhända, men om någon vill ge mig några konkreta tips eller uppslag så är jag mycket tacksam. Mycket.

Hej Caroline

Jag har inte fotograferat mat själv, men väl varit med vid matfotograferingar och sett hur det gått till.

Enligt mitt tycke är det bland det svåraste man kan ge sig på. Bland annat för att det är svårt att få mat att se god ut på bild. Det är inte bara att "knäppa en bild"

Bra då var det lilla hindret avklarat och så kan vi glömma den delen en stund - för inte blev du avskräckt för det :)

Ja du kan genomföra det med hedern i behåll, men...

Det kräver en hel del för att bli så bra som du ser i matlagningsböckerna.

Räkna med att alla rätter behöver lagas till två gånger. Första gången för att ha en portion till att ställa in allt för just detta fotot. Det gäller uppläggning, placering, tallriksval - ja kort sagt allt som kan förändras från bild till bild.

När allt detta är klart (kan ta allt från en halvtimme till två timmar att få till allt) tillagas den andra portionen. Läggs direkt upp och placeras för att mycket snabbt ta 2-3 bilder.

Klart med rätt nr ett.

Så är det dags att börja om med rätt nummer två.

Det är alltså en hel del jobb från flera inblandade parter för att få till en enda bild.

Förutom maten, tallrikar och andra saker som skall vara med i bilden behöver du antagligen allt eller en hel del av följande

Minst två studioblixtar (fler om interiör skall med i bilden) med tillhörande softboxar
1-2 reflexskärmar (med stativ till dessa och nej jag rekommenderar inte att en assistent eller två håller dem för hand)

Ett stadigt kamerastativ

2-3 ljusstarka objektiv
typ 24-70 2.8 och 70-200 2.8 samt ev en kraftig vidvinkel om interiör skall med i bild.

Ytterligare saker som kan vara bra att ha tillhands

Penslar i olika storlek
- För att pensla bort störande saker
- För att pensla på saker som tex olja osv

Blom/vattenspruta
- För att fräscha upp med / som effekt

Luddfria putsdukar
- För att se till att glas/porslin/bestick är 100% fläck- och dammfria.

Jag har säkert glömt något..

Lycka till och maila gärna en länk till någon av de färdiga bilderna och skriv en liten redogörelse här i denna tråden för hur du tycker det var när uppdraget är utfört.

Måste man ha alla dessa sakerna?

Nej det behöver man inte - man kan hyra dem och även ett bättre kamerahus.

Till sist - öva, öva, öva innan dagen D !!

P.S.
Du har känsla för bilder (såg ex Kevins egna hemsida - mycket bra bilder!!) så jag tror du har potential att klara detta!

Senast ändrad:
Men tack så väldigt!

Niclas,

Jag fullkomligt tackar och både niger och bugar för detta svar. Jag får noga läsa det ett par gånger till men tackar så här i förhand för din förtjusande hjälp.

Jag får hoppas på inte allt för många såser. Det är faktiskt inte helt otroligt att det i stor utsträckning kommer att handla om kak och bak och i mindre omfattning gröt/smoothie/lagad mat.

hej,

har själv fotograferat bilder till flera matböcker.

mina tips är att du behöver ett mjukt ljus och ett hårt ljus. Du kan ha flera lampor men det räcker med två. Jag brukar ett mjukt allmän ljus och ett hårt motljus som jag varierar för att få struktur och glans m.m på maten. Det hårda ljuset ska få det att se gott ut helt enkelt. Brassa på med det hårda.

Det är inte tvunget att vara blixtljus, det går bra, men det kan snarare vara en fördel med flodljus, eftersom mycket av det som gör att maten ser läcker ut på bild inte fångas blixtsbabbt utan behöver en viss exponeringstid. Det får du labba dej fram till, hårt motljus långa tider kan vara bra o enkla knep för att käket inte ska se dött ut.

Jag har vid flera tillfällen fotograferat böcker med tight budget. Vid ett tiillfälle 80 maträtter på en dag, miljöbilder m.m en dag, redigering av bilder en dag.

Viktigt är att vara tydlig med förutsättningarna om vem som gör vad om det är ett pressat schema.

Allt är möjligt. Ha kul//Björn

Och pris då?

Jag är mycket tacksam för era svar, dem har hjälpt mig att ta beslutet att jag vill genomföra det hela.

Har ni någon uppskattning om vad jag bör ta betalt för det här? Jag har för avsikt att göra eventuell redigering på egen hand. Jag ska offerera detta för en förening som inte har varken tight budget eller några yttepyttemedel heller. Jag vill hellre göra det hela lite billigt än att mista det helt, alternativet för mig just nu är akassa och extrajobb och det mesta är ju en uppgradering och en merit i det hänseendet.

Är det rimligaste att ta betalt per bild eller försöka göra en uppskattning av tidsåtgången? Jag behöver även uppgradera min utrustning något men tänkte lägga den kostnaden ovanpå själva bildkostnaden tillsammans med en liten pot för inköp av rekvisita.

Vad kan vara rimligt för ca 40-50 bilder och en nybörjare? 500 kr/bild inkl redigering och tid på plats?

Re: Och pris då?

Xappoline skrev:
Har ni någon uppskattning om vad jag bör ta betalt för det här?

Erbjuder du dina tjänster för billigt så kan det få en motsatt effekt; de väljer någon annan, eftersom de tror du inte kan din sak och därför inte vågar ta betalt. Dvs. du ger signalen att du inte litar på dig själv. Jag rekommenderar att du beräknar antalet timmar som kommer att gå åt under hela uppdraget och offerterar:

-någonstans mellan 800 - 1300 kr/h för den tid du står till deras förfogande som fotograf.

-runt 800 kr/h för den tid du beräknar att du behöver för efterbehandling.

Alla priser exlusive moms. Naturligtvis sätter du priset själv, men eftersom du frågar, det är där någonstans jag skulle hamna. Timpriset beror på omständigheterna. Om jag exempelvis skulle fota med studioutrustning och någon annastans än i min egen studio, då skulle timpriset hamna närmare 1300 kr än 800 kr. Blir det å andra sidan massvis med timmar, då är jag beredd att sänka timpriset något.

Alltså måste man alltid göra en avvägning av alla aspekter som påverkar arbetet, som exempelvis kostnaden för din utrustning. (För varje kund måste du i timpriset/totalpriset baka in en summa som går till att antingen betala av din utrustning eller till att köpa ny utrustning, annars kan du aldrig hålla dig med bra utrutning i längden. Nyckelord om du vill läsa mer om detta är fasta kostnader och ekonomisk livslängd.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar