Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd till reparation av Canon EOS 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Undrar någon kan tipsa om en bra och billig reparationsställe för min gamla Canon EOS 70D med slutare som slutat att fungera och behöver nog bytas.

EOS 70D kostar typ 3500 på Blocket, jag är tveksam om en reparation verkligen blir billigare.

Tack för svaret, du har helt rätt det går kanske att köpa för till och med billigare men problemet är ju att även den nyköpta (gamla) kameran kan få behov av samma reparation. Visserligen räknar man med 100.000 exponeringar för EOS 70D men det är ingen garanti speciellt om kameran används väldigt mycket för filmning då shuttercount (antal exponeringar) blir inte riktigt korrekt mätare för anvädningen.

Kanske jag resonerar fel?

Den började med en ljusfenomen (som en triangel som gick tvärs över halva bilden i horisontell läge). Lyfter man försiktigt spegeln så ser man att slutaren har "hoppat ur" på något sätt. Jag har över 110.000 exponeringar så det är 100% säkert läge att byta slutaren.

Det är väl Canon RCC i Mölndal. Kontakta dom och be om ett kostnadsförslag. Men jag hade nog nosat upp en bättre begagnad istället som sagt. Tycker dom finns lite överallt med exponeringar runt 7-10 000 och priser mellan 2 500-3 500 kr. Och det är ju inga som är yrkeskörda direkt.

Har din slutare gjort över 100 000 så är även spegelhuset slitet (såvida du inte kört live view)

Tack så mycket för ditt svar Henrik.

Ringde Canon RCC häromdagen i Mölndal och fick svaret att "vi har inte några reservdelar till din 70D längre" och därmed kan inte ta emot.

Kollade Aliexpress (den Kinesiska motsvarigheten till Amazon och där kan man köpa hur många slutare som helst under 50 kronor. Problemet är om man är feg och inte vågar att öppna och försöka byta själv. En riskabel aktivitet som för min del ed stor sannolikhet handlar om skrota 70D:en efter ett par timmars intensive och fokuserad arbete.:sleep:

Tack så mycket för ditt svar Henrik.

Ringde Canon RCC häromdagen i Mölndal och fick svaret att "vi har inte några reservdelar till din 70D längre" och därmed kan inte ta emot.

Kollade Aliexpress (den Kinesiska motsvarigheten till Amazon och där kan man köpa hur många slutare som helst under 50 kronor. Problemet är om man är feg och inte vågar att öppna och försöka byta själv. En riskabel aktivitet som för min del ed stor sannolikhet handlar om skrota 70D:en efter ett par timmars intensive och fokuserad arbete.:sleep:
Om du ska byta slutare behöver du också kalibrera den. Det kan man göra med SPT för 2 000 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar