Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om reflexskärm monterat på blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Finns det någon som har en sådan här (se bild)? Om inte, vad tror ni om den?

Jag vill ha en enkel reflexskärm som jag kan använda smidigt utan hjälp av stativ eller medhjälpare. Denna monteras på blixthuvudet, vet ingen exakt storlek men man kan få en uppfattning om man tittar på den bounceliknande grejen som ska monteras på blixten.

Kastar jag 700 kronor i sjön eller?

Larsa

Bilagor

• set v.jpg
    set v.jpg
    16.1 KB · Visningar: 218
jpersson skrev:
Du menar någonting sådant här?

Ungefär samma funktion i alla fall. Vet faktiskt inte hur man ska använda Minoltas variant som syns på bilden. Verkar som om blixten ska riktas bakåt & slå in i skärmen som ska reflektera ljuset framåt, eller ska skärmen vara riktad framåt & blixtljuset silas igenom den?

En av fördelen med denna är att den är hopfällbar & kan packas ned i väskan, men det är klart att man kan göra nåt själv också, 700 kronor är ju pengar det också...

Larsa

jpersson skrev:
Du menar någonting sådant här?
Har gjort något liknande där jag klippt ut en skiva ur en vit glassburk.
Funkar kalas.
Vill man ha lite mera stuns i reflektorn så kan man trä lite ungsfolie runt plastskivan.
Ger ett mycket fint ljus.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar