Annons

Råd om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen köpt en Canon EOS 20D. Har sedan tidigare objektiven EF 28-105mm och EF 75-300mm. 75-300mm använder jag när jag fotograferar sport, t.ex fotboll. Nu är jag inne på att försöka uppgradera mig för sportfoto. Men, vilket objektiv ska jag egentligen välja?

Har på senare tid funderat starkt på EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS USM. Men skulle behöva ha tips, idéer och feedback på lämpliga objektiv. Om man t.ex jämför dessa objektiv nedan, vilket är bäst att använda för sportfoto och varför?

- EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS USM
- 400/5,6L USM
- 300/4,0L IS USM

Alla dessa ligger inom en prisklass som är max för min budget.

Har ni dessutom tips på några andra heta alternativ tar jag naturligtvis gladeligen emot dessa!

Har du verkligen behov av så lång brännvidd för den typen av sport?
Är inte ett 70-200 bättre?
Kanske Sigmas 70-200/2,8HSM för 8000kr.

/Erik

Ok, tack för tipset. Sigmas är alltså ett liknande Canons 70-200/2,8L USM.

Är novis inom foto, men börjar sätta mig in mer och mer. Det är möjligt det räcker med 70-200 för sportfoto typ fotboll, bandy, ishockey. Håller på att värdera vad som lämpar sig bäst att uppgradera från 75-300 4-5.6. Tar gärna emot brainstorming kring val av lämplig optik för sportfoto. Det är trots allt en del pengar det handlar om och som man vill investera på bästa sätt. :)

kentajonsson skrev:
Ok, tack för tipset. Sigmas är alltså ett liknande Canons 70-200/2,8L USM.

Är novis inom foto, men börjar sätta mig in mer och mer. Det är möjligt det räcker med 70-200 för sportfoto typ fotboll, bandy, ishockey. Håller på att värdera vad som lämpar sig bäst att uppgradera från 75-300 4-5.6. Tar gärna emot brainstorming kring val av lämplig optik för sportfoto. Det är trots allt en del pengar det handlar om och som man vill investera på bästa sätt. :)

Jag skulle ge dig rådet att köpa sigman han föreslog + 1.4X konverter.

Du har redan ett 75-300.
Vid vilka brännvidder brukar du fotografera?

Svara på det först så blir det nog lättare att välja.

Med mina hittills ringa erfarenheter att döma ligger jag nog max mestadels runt 200mm brännvidd med mitt nuvarande objektiv. Tycker nämligen att skärpan inte blir så acceptabel en bit över 200mm med mitt 75-300 objektiv. Om det sen beror på optik, ljusförhållanden vid matchdax eller mig som fotograf ska jag väl låta vara o sagt. :)

Tror säkert jag skulle klara mig med ett 200mm objektiv, bara man har möjlighet att ta skarpa bilder av hög kvalité. Ännu skarpare bilder än med det objektiv jag använder nu. Snabb autofokus och hyfsad ljusstyrka bör ju också vara lämpligt vid sportfoto, särskilt med tanke på att jag vintertid många gånger också kommer ”fota” på arenor under kvällstid med elljus belysning?

Vill inte utesluta upp till 400mm objektiv, ibland kan man säkert ha nytta av att ”nå längre ut på plan”, bara det ger bilder med bra skärpa även på längre avstånd.

Om man sen också kan ha nytta objektivet även vid andra fototillfällen än sport så är det ju kanonbra, men främst sport typ fotboll, bandy.

Som ni märker så väger jag rätt mycket fördelar/nackdelar. Tycker det är rätt svårt att välja rätt när man inte har så jättemycket erfarenhet, men ändå ha ambitionen att så småningom bli en bra amatörfotograf.

Tack för alla förslag hittills…!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar