Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om objektiv till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Bl00m

Medlem
Hej,

Jag är ute efter ett nytt lite bättre allround objektiv till min D7000.

Utrustningen jag har sedan tidigare är:
Kitlins: 18-55 3,5-5,6G VR
zoom: 55-200 4-5,6G VR
Prime: 35mm 1,8G
Fisheye: 10,5mm 2,8G

Nu är det så att jag ska iväg till ett land med extremt mycket sand och vill försöka undvika att byta lins så ofta. så det jag är ute efter är en lins som kan täcka ett ganska brett spann från en relativ bredvidvinkel till en ganska bra zoom, om detta är möjligt är jag ganska osäker på :p

jag har väll en budget runt 10K ge och ta lite :)

Hoppas någon kan hjälpa mig med ett beslut.

//Bl00m
 
Blir ca 36 mm. Kanske för lite, men jag skulle nog klara mig med det. Tycker personligen superzoomarna är för ljussvaga

Men t.ex. ett 18-200 är väl inte så mycket ljussvagaare än vad TS har nu.

En annan tanke, om han är nöjd med de objektiv han har nu, varför inte skaffa ytterligare ett hus istället. Då behöver han inte heller byta objektiv så ofta, och han har ett extra hus i reserv ifall det ena skulle ge upp.
 
Beror mycket på hur mycket zoom man anses behöva. Själv klara jag mig med 17-55 för allmän fotografering sedan hoppar jag till makro och sedan tele på 300.

Jag köpte för en månad sedan Nikons 17-55/2,8, gillar det verkligen! Man får en sådan begagnad för 5000-6000:-, ska inte köpas nytt för det säljs många nu när D300s går över till FX.

Sedan så finns Nikons 16-85, 18-105, 18-200 beroende på längden man önskar.

Ett alternativ kan vara Sigmas 17-70 men där ska man verkligen testa ut hur den sätter fokus på olika brännvidder.
 
Nikons 18-200 är bättre än vad många tror som inte testat den. Väldigt mkt bättre än tex Sigmas och Tamrons motsvarigheter :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.