Annons

Råd om detta objektiv Canon EF 70-200 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonicblast

Aktiv medlem
Tjena. Är relativ ny inom Foto, har alltid gillat att fotografera men har aldrig haft råd till. Nu har jag äntligen fått köpt mig en Canon 600D och jag har fått ett riktigt bra erbjudande på ett objektiv. Nu är det så att jag är inte helt 100 på vad allt betyder när man läser om dom.

Jag fotograferar mestadels Natur, djur o landskap vilket är hur kul som helst. så jag undrar så klart om detta objektiv skulle vara bra för det? Går det att få bra "action bilder"

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764226&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76


Per.
 
Vad jag sett har 70-200/4 IS legat på 10.000:- en längre tid, så extremt bråttom skall det inte vara.

Alla Canons 70-200 L är bra. Man måste fråga sig huruvida man behöver bl 2,8 för porträtt eller sport och då accepterar dubbla vikten eller kan leva med f/4 och då tjäna halva vikten. Behöver man stabilisering (bra för naturfoto på föremål som inte rör sig snabbt i dunkelt ljus) eller kan man skippa det?

Upplevelsen är att 70-200/4 L IS är det näst skarpaste av Canons 70-200 L objektiv (efter 70-200/2,8 L IS II) men jag har ägt 70-200/2,8 L (2 ex), L IS och 70-200/4 L och ser ingen praktisk skillnad i skärpa.

Så frågorna blir:
1. Vill du ha f/2,8 - köp begagnat då dessa faller mer i pris 70-200/2,8 6000:-, 70-200/2,8 L IS 9000:-
2. Kan du leva med f/4 - sparar man mindre i % och i kr på beg. F4 L ny strax över 5000:- med IS - 10.000:-.
 
Tacksam för svaren.
Detta objektivet kan nog vara bra för ett första objektiv. Jag har fått ett pris på 4000 för denna. Det har gått 200 exponeringar igenom den, sen har den bara legat, så jag tror jag gör ett bra köp här.

Sen är det nog dags o köpa lite böcker om exponeringar så man förstår lite mer vad allt betyder på alla dessa objektiv. Det mesta som står där är rent grekiska för mig.

tex 2,8 L IS II säger mig ingenting, men det man inte kan får man lära sig.
 
Tacksam för svaren.
Detta objektivet kan nog vara bra för ett första objektiv. Jag har fått ett pris på 4000 för denna. Det har gått 200 exponeringar igenom den, sen har den bara legat, så jag tror jag gör ett bra köp här.

Sen är det nog dags o köpa lite böcker om exponeringar så man förstår lite mer vad allt betyder på alla dessa objektiv. Det mesta som står där är rent grekiska för mig.

tex 2,8 L IS II säger mig ingenting, men det man inte kan får man lära sig.

Är du säker på att det är 70-200/4 L IS USM (bildstabilisering - nypris 10.000:) och inte 70-200/4 L USM (utan stabilisering - nypris ca 5300:)?

Är det 4000:- för IS versionen är det det billigaste jag sett - brukar ligga runt 6500-7000:- beg. Utan IS borde du kunna få beg i fint skick under 4000:-.
 
Det är samma som på länken. Ja handlar man inom familjen blir det lite billigare än "market price" Ska bli intressant och se vad man får för bilder. Ska ut i Nord Norge resa i sommar så jag hoppas man får lite fina landskap på bild :)
Är det nått annat man ska komplettera till detta eller håller det med objektivet?
 
Om det är ett exemplar i bra skick av versionen med bildstabilisering du kan få köpa för 4000 så är det ett extremt bra pris, snudd på "kriminellt bra". Men om du köper inom familjen så är väl det förklaringen snarare än att det skulle vara nåt skumt.

Men jag blir lite fundersam på vad du har i övrigt. Jag tycker mig kunna läsa mellan raderna att du inte har nåt annat objektiv och att detta skulle bli ditt första. Det skulle i så fall (åtminstone i mitt tycke) bli alldeles för "långt" för många situationer. Men du kanske har köpt din 600D ihop med nåt kitobjektiv (t.ex. EF-S 18-55 nånting) och då har du ju redan ett vettigt vardagsobjektiv. I så fall är ett 70-200 en bra komplettering som telezoom.
 
18-55 följde med. Har en extern blixt som jag kan ställa in styrkan på, stativ till kameran. det är väl så långt jag har kommit. Jag har skippat filter å sånna saker. Vet inte hur ofta man skulle behöva nått sånt.

Du råkar inte ha nå tips på användbara böcker?
 
Det är samma som på länken. Ja handlar man inom familjen blir det lite billigare än "market price" Ska bli intressant och se vad man får för bilder. Ska ut i Nord Norge resa i sommar så jag hoppas man får lite fina landskap på bild :)
Är det nått annat man ska komplettera till detta eller håller det med objektivet?

Grattis! Kanonpris på en toppenglugg!
 
18-55 följde med. Har en extern blixt som jag kan ställa in styrkan på, stativ till kameran. det är väl så långt jag har kommit. Jag har skippat filter å sånna saker. Vet inte hur ofta man skulle behöva nått sånt.

Du råkar inte ha nå tips på användbara böcker?

Kolla Scott Kelbys böcker om Digital Footgrafi. Bra start och enkel att förstå.

/Stefan
 
18-55 följde med. Har en extern blixt som jag kan ställa in styrkan på, stativ till kameran. det är väl så långt jag har kommit. Jag har skippat filter å sånna saker. Vet inte hur ofta man skulle behöva nått sånt.

Du råkar inte ha nå tips på användbara böcker?

OK, det där paketet blir säkert bra.

När det gäller boktips så finns det ju massor av böcker inom olika områden av fotografi. Själv har jag egentligen aldrig läst nån bok om "grundläggande teknikaliteter" (där begrepp som exponering, bländare, slutartid, fokusering, ISO etc gås igenom och förklaras). Jag kan inte riktigt svara på hur jag lärt mig detta ändå men man snappar väl upp grejer efterhand. Dessutom är ju nätet nu för tiden en lysande infokälla om de skulle vara nåt man vill fördjupa sig i. Om man inte har grepp om de här delarna så är det nog ändå vettigt att skaffa nån bok - jag kan däremot inte tipsa om nån särskild.

Däremot har jag en del böcker om bilder och hur man kan tänka kring dem. Skulle jag välja en av dem som boktips så blir det "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm. Jag tycker att den är riktigt intressant och återvänder till den då och då.

Ett generellt tips är annars att gå in på biblioteket och kolla vad de har på fotohyllan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.