Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om canon...

Produkter
(logga in för att koppla)

DioX

Medlem
jag har funderat mycket på vad jag ska köpa för kamera sås om det ser ut nu kommer jag köpa en ixus 850 is, den kameran ser riktigt bra ut men det hade varit skönt med en liten extra push som säger att kameran är bra... jag har också funderat över PS S3 IS vilket verkar helt okej men verkar schysstare att ha 850 IS när man ska ut med grabbarna... samt att jag vill ha en kamera för natur foto... 2. är det stor skillnad på fotona som är tagna med IS:en... är 850:n ett bra köp?

\\Mårten Andersson
 
Kolla på Canon 710 IS om du inte måste ha en superkompakt, den skulle jag köpa!
Kollade nyligt runt och skulle köpa en liten kamera, tittade först på 850IS, men efter några timmars surfande valde jag bort både IS och vidvinkel p.g.a. den dåliga optiken, med mycket suddiga kanter på 850:n
Jag köpte 900Ti, mest p.g.a. att min fru ska använda den mest och ville ha en smidig modell.
(900:an har i princip samma grymma bildkvalla som proffskompakten G7)
Köp hellre 800IS om du vill ha IS och liten kamera, för IS är inte fel ibland!

Men om du rymmer en 710IS (som inte är så stor som den ser ut på bild, och dessutom skön att hålla) så köp den!
6x zoom (35-210mm)
IS
Skarp optik
Snabb
AV & TV-mode (Mkt bra att ha kontroll över bländaren vid kreativ fotning)
SUPERSNÅL på strömförbrukningen!

Mvh
Micke
 
Senast ändrad:
..joo, suddiga kanter kan ju vara ok om du vill ha den där härliga vidvinkeln som 850:n har.
Känner väl inte själv att vidvinkeln betyder så mycket, men det är säkert då jag har en annan kamera som täcker det behovet! ;)

Mvh
Micke
 
det låter riktigt nice kollar på den lite men är det jätte skillnad på bilderna?, jag menar ixusen är som en plånbok liten o smidig... visst en powshot funkar fin fint också men den är juhinte det smidigaste... tack för svaret :D
 
Jag har själv en 850IS och är nöjd med den. Visst är skärpan inte den allra bästa vid 28mm men jag skulle sakna vidvinkeln om jag inte hade den. IS fungerar bättre än jag trodde på ett så pass kort tele.

Huruvida bruset är högt eller inte kan jag inte direkt säga. Har en gammal 10D och den är ju ljusår bättre när det kommer till brus och skärpa men det är ju också en systemkamera och går inte riktigt att jämföra med, även om jag ändå gör det.

Jag gillar 850IS just för att den är liten, har IS och framför allt en bra vidvinkel. Behöver man inte vidvinkeln så finns det säkert bättre alternativ.
 
DioX skrev:
men verkar schysstare att ha 850 IS när man ska ut med grabbarna... samt att jag vill ha en kamera för natur foto...

Hej,
Jag har en S2 IS och en 710 IS.

Om jag förstår rätt så menare du med "ut med grabbarna" typ en bra party kamera som man kan ta med sig i fickan på krogen? Sedan talar du om naturfoto.

Risken är väl att dessa två krav är vitt skilda och det blir svårt att få en optimal lösning av detta i en och samma kamera.

S3 IS går bort som party-kamera eftersom den är lite för stor. Som naturkamera är den dock perfekt med sin långa zoom och bra macro möjligheter.

Du blev rekommenderad en A710 IS och den är verkligen en trevlig kompromiss MEN den är faktiskt ganska irriterande som party-kamera eftersom det är riktigt segt att ladda om blixten mellan bilderna. Jag har nu lärt mig att leva med detta men kan fortfarande bli irriterad.

IXUS har jag alltid gillat (har en gammal 400) och de är ju väldigt bra kompromisser om man vill ha något verkligt smidigt.

Dåliga prestanda på höga ISO som någon nämnde är nog något man får leva med på kompakter såvida man inte väljer Fuji som verkar ligga ett par steg före.
 
okej tack för dina åsikte... jag vart o spanade på en canon powershot a710 Is vilket jag antar är samma kamera som du har och den verkar riktigt nice... lite större än ixusarna men verkar vara roligare att fotografera med pga att man har mer manuella inställningar, enligt som flesta som har negativa åsikter om ixus är att det är för lite manuella inställningar... men jag har lagt undan en powershot a710 is tills jag får mina cash sen blir det en jädra massa foton :D

tack för alla bra åsikter har hjälpt mig något kopiöst i min besluts ångest hehe

dessutom ser juh a710 lite mer pro ut :p
\\Mårten
 
DioX skrev:
okej a710 Is vilket jag antar är samma kamera som du har och den verkar riktigt nice... lite större än ixusarna men verkar vara roligare att fotografera med pga att man har mer manuella inställningar,

Ja det är en A710 IS som jag har. Det är inte många kompakters som har både manuella inställningar OCH en sökare SAMT är så pass små att de går att ha i en jack ficka. Det var den kombinationen som fick mig att välja den.

Som sagt är jag nöjd om än lite besviken på blixt fotograferandet, men man kan inte få allt.

Lycka till!

Anders
 
Här ser man ganska tydligt skillnaden mellan 850 och 900-optiken:

http://www.dpreview.com/reviews/canonsd900/page6.asp

..även upplösningen gör ju lite, men batterierna t. ex.(som är ute vid vänstra kanten) är bedrövligt suddiga på 850:n.
Sen kanske det inte spelar så stor roll när man fotar i verkligheten.. :)
Det är lätt att fastna i foto-tester, där studiobilder avgör..

På ett porträtt t.ex. kvittar det oftast om hörnen inte är skarp, eller vid fågel-foto.. :D

Men 6x-zoom (710IS) är ju inte att spotta åt, särskilt med en bra IS!! :p

Nä, nu ska jag sluta babbla här, dags att sova, snart vaknar den lilla morgonpigga tösen.. *S*


Mvh
Micke
 
Tro mig Mårten - Fuji gör de bästa kompaktkamerorna. Kolla in F30 och F20. Där får man nästan resultat som med en systemkamera.

Jag valde bort Ixus 850 och valde Fuji F11 istället. Bildresultatet från den var klart bättre än Ixus 850 - särskilt på höga iso.
 
Jag får min Canon PS a710 is imorgon!!!!
nam nam :D ska bli kul o testa den kollade på lite foton på sidan och den verkar HELT ok!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.