Annons

Råd om Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomkar1037

Ny medlem
Hej!
Är nybörjare och har köpt en begagnad Canon eos-1 D Mark 111
Kan någon ge mig råd om vad för objektiv som passar till denna?
Skall användas för att fota mycket sportaktiviteter utomhus, såsom löpning, cykling men även djur i rörelse.
Tänkte köpa något begagnat.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Tommy
 
Hej!
Är nybörjare och har köpt en begagnad Canon eos-1 D Mark 111
Kan någon ge mig råd om vad för objektiv som passar till denna?
Skall användas för att fota mycket sportaktiviteter utomhus, såsom löpning, cykling men även djur i rörelse.
Tänkte köpa något begagnat.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Tommy

Alla EF objektiv (ej EF-S) passar så du har mycket att välja på. Kom ihåg att sensorn är 1.3 crop så du tappar lite på vidvinkel men i gengäld "får" du lite mer tele.

Vad som skall väljas är svårare. Jag körde mycket med 16-35/2.8 när jag hade 1D4. Det blev en hyffsad normalzoom för allround. Men sport kräver väl lite mer tele så det kan väl vara en bra idé att investera i ett 70-200/2.8 också.

Annars kanske ett 24-70 skulle funka bra att börja med om du inte behöver vidvinkel.
 
För sport är en 70-200/2,8 standardobjektivet. Det är inte så nödvändigt med bildstabilisering, men autofokusen måste vara snabb.

Därför rekommenderar jag Canon EF 70-200/2,8L USM (utan IS). Det finns också en ljussvagare variant 70-200/4L, men till sport är det bra med ljusstyrka av flera anledningar. Dels för att få snabbare slutartider, men också för att få kort snyggt skärpedjup som suddar ut bakgrunden
 
För sport är en 70-200/2,8 standardobjektivet. Det är inte så nödvändigt med bildstabilisering, men autofokusen måste vara snabb.

Därför rekommenderar jag Canon EF 70-200/2,8L USM (utan IS). Det finns också en ljussvagare variant 70-200/4L, men till sport är det bra med ljusstyrka av flera anledningar. Dels för att få snabbare slutartider, men också för att få kort snyggt skärpedjup som suddar ut bakgrunden

Tack för svaret!
Har sneglat lite på ett 70-200/4L usm
Tror du inte att det räcker till då?

Tommy
 
Alla EF objektiv (ej EF-S) passar så du har mycket att välja på. Kom ihåg att sensorn är 1.3 crop så du tappar lite på vidvinkel men i gengäld "får" du lite mer tele.

Vad som skall väljas är svårare. Jag körde mycket med 16-35/2.8 när jag hade 1D4. Det blev en hyffsad normalzoom för allround. Men sport kräver väl lite mer tele så det kan väl vara en bra idé att investera i ett 70-200/2.8 också.

Annars kanske ett 24-70 skulle funka bra att börja med om du inte behöver vidvinkel.

Tack för svaret!
Vad tycker du om själva kameran?
Är det nåt att ha?
Är ju lite gammal förstås!

Med vänlig hälsning Tommy
 
Skall du fota sport UTOMHUS är det mer ljus och då kan även Canon 70-200/4 L USM funka. Bildstabilisering vid dessa brännvidder behövs i regel inte för sportfoto då slutartiden som ändå behövs för att frysa rörelser motverkar även skakningsoskärpa. En Canon 70-200/4 går loss på ca 3000kr beg.

Många väljer att skippa normalzoom och köper en vidvinkelzoom och en fast 50mm istället. Att Canons äldre vidvinkelzoomar har fålig kantskärpa spelar igen större roll på en 1DIII eftersom kanterna försvinner tack vare 1,3x beskärning med den sesnorn. En 17-40/4 L USM för ca 3500kr beg eller 16-35/2,8 L USM för ca 4500kr beg är värda att överväga som komplement till telezoomen. En 50/1,8 kostar mellan 400 och 800kr beg beroende på version och Canon 50/1,4 kostar runt 1500-2000kr beg.

Med andra ord kan man få en full uppsättning objektiv för ca 7000kr totalt.
 
Tack för svaret!
Vad tycker du om själva kameran?
Är det nåt att ha?
Är ju lite gammal förstås!

Med vänlig hälsning Tommy

Jovars, det är ju med dagens mått mätt en ganska lågupplöst kamera, men det spelar ingen större roll så länge du inte beskär kraftigt i bildfilerna.

Annars är det fortfarande en kapabel och snabb sportkamera som ger mycket trevliga bildfiler i dagsljus. Jag har bara haft en som CPS lån under en reparation en gång i tiden så jag har nog inte fotat mer än någon vecka med den, men det jag minns är positivt.

En del tidiga 1D3:eek:r led av ett fokusfel vid följande fokusering, men Canon tog det på goodwill och sannolikt är alla fixade vid det här laget.
 
Jag har samma kamera. En väldigt trevlig kompis!

70-200/2,8 använder jag för inomhusfotboll. Jag sitter alltid vid kortsidan. Med det brännviddsomfånget täcker jag in i stort sett hela planen. Men det blir för nära att fotografera spelet precis vid det målet jag sitter.

Utomhus använder jag 100-400/4.4-5.6. Sitter även då vid kortsidan. Med det brännviddsomfånget täcker jag in i huvudsak hela närmsta planhalvan. Men återigen svårt med de som spelar precis framför mig.

Jag gillar själv ganska hårt beskurna bilder.

Viktigt är som sagts tidigare snabb autofokus. Stabilisering använder jag väldigt sällan.

Jag inbillar mig att man kan ha kortare brännvidder för cykel och löpning. Man kan väl stå i princip bredvid banan.
Djur däremot, om inte egna hunden, kräver nog längre brännvidd.
 
Trevliga bilder Petter. Nu vet inte jag om du har version ett eller två av 100-400 L. Har för mig att version ett har lite segare AF än version II.

Vill påpeka för TS att ett alternativ med ruskigt snabb AF är 70-300/4,5-5,6 IS USM II. Den har förstås samma ljusstyrka som 100-400 men det duger bra ute i dagsljus. En 100-400 version 1 kostar som en 70-300 II då den första finns beg och den andra nästan bara finns ny.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.