Annons

Råd om bra objektiv för sportfoto med Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)

saraullberg

Medlem
Jag är amatörfotograf med ganska små tekniska kunskaper. Det senaste året har jag dock blivit väldigt intresserad av att plåta fotboll (ännu så länge på flickfotbollsnivå) och känner nu att jag behöver ta ett steg till vad gäller min utrustning för att resultatet ska bli så bra som jag vill att det ska vara.
Har en Nikon D100 som jag är nöjd med, men har insett att mitt objektiv inte uppfyller de förväntningar jag ställer på det. Mitt Tamron AF 28-200, 3,8 har visserligen funkat okej på utomhusmatcherna, men känns bedrövligt i ljusfattiga inomhushallar.
Hade alltså tänkt investera i ett bättre objektiv och är lite rådvill över vad som passar bäst. Ett begagnat Nikon AF 80-200/2.8, skulle det vara något? För- och nackdelar vid sportfotografering?
Tack på förhand!
 
Hej Sara!

Jag frilansar en hel del som sportfotograf bl.a.

Ett objektiv som jag använder mycket inne är Sigmas 70-200 2.8 APO DG HSM. Är mycket nöjd med detta objektiv och är enligt mig likvärdigt t.ex Canons motsvarande 70-200 men till ett lägre pris.

Sedan så går det aldrig komma ifrån att fasta snabba gluggar med största bländare typ 2.0 eller ännu snabbare är mums när det gäller inomhus i sunkiga, skumma idrottshallar men kostar förstås därefter.

Titta gärna in på denna sida, där kan du se många bilder som jag bl.a tagit med Sigman.

Länken: http://www.yif.se/galleri/

//Ronney
 
Tack för snabba svar!
Ska kolla in Sigma-objektivet också. Fina handbollsbilder du tagit, förresten.
Använder ni alltid ISO-tal på 1600 när ni plåtar inomhus? Jag tycker att det känns brusigt redan när jag går upp till 800 på min kamera.
Glada hälsningar!
Sara
 
Hej igen Sara!

Tack för dina ord angående mina handbollsbilder :)

Jag - när jag kör med Sigman - använder nästan alltid 1600-läget. Detta pga. att bländare 2.8 inte är tillräcklig i det allra flesta fall.

Däremot vid 2.0 eller 1.8 som är mitt bästa alternativ kan jag till och från köra på ISO-läge 1250 eller till och med 1000.

Jag har kommit underfund med att det inte är alltid önskvärt med den absoluta snabbaste slutartiden, lite släpningar i en skottarm och handboll t.ex kan göra bilder mer intressanta och då kommer bilderna automatiskt bli ljusare också.

Så ändamålet är ofta det som bestämmer huruvida jag ställer in min utrustning.

//Ronney
 
Hej Ronney!
Mmm, håller med om att det ibland skapar oväntade effekter med längre slutartider. Fast så långa som jag har haft är nog inte önskvärt...
Ska försöka köra mer på högre ISO-tal och jobba mer i datorn efteråt. Men, som sagt, ett bättre objektiv är ändå helt nödvändigt.
Tack igen, för responsen!

Sara
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.