Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd objektiv för fotografering av fordon/motorsport

Produkter
(logga in för att koppla)

nho1

Aktiv medlem
Är en nyfiken nybörjare inom fotografering och har samtidigt ett intresse av motorsport.
Så för att kombinera dessa två tänkte jag testa på att fota lite inom dessa områden, dock då både fotografera stillastående fordon men även motorsportsevenemang.

Jag äger en Nikon D7000 som jag köpt begagnad. Objektiv som jag har är:
- Tamron 17-50/2.8
- Nikon 35/1.8
- Tamron 70-300/4-5.6 VC

Vad skulle ni rekommendera för objektiv till sådan fotografering?

1) Fota stillastående fordon (bilar, motorcyklar), där jag själv kan anpassa mig hur jag skall ställa mig i förhållande av fordonet.

2) Fota vid motorsport, tex bankörning med bilar. Dvs snabba objekt och man kommer ganska långt ifrån dem. Här har jag funderat på ett Tamron 150-600 eller ett Sigma 150-600.

Ditt 35/1,8 men även 17-50 skulle fungera utmärkt för stillastående.

För bilar i rörelse så skulle jag börja med det 70-300 du har, för att få enuppfattning om vilken brännvidd du behöver, ingen mening att använda -600 om det inte är nödvändigt. Jag har ett Tamron 150-600, har ännu inte blivit vänn med den med snabba objekt. Behöver du såpass bränvidd så skulle Sigma sport 150-600 eller Nikons 200-500 passa bättre tror jag. Skulle tro att det är bättre att få ljuskänsligheten och komma ner i typ f/4 för du behöver också korta tider, alternativt att du är riktigt skicklig på panorering. Nikons 70-200/4 är ju trevligt men troligen för kort. Kanske bäst med Nikons 200-500 ändå?

Din nomalzoom och fasta 35:a kan du använda till bilder av stillastående bilar där du kan röra dig fritt.

När du fotar bilar på racerbana så kommer de allra flesta bilder handla om panorering. Detta ställer förhållandevis små krav på din utrustning, det handlar mer om din egen teknik. Ett 70-200 4 tycker jag är perfekt. Dett är lätt och smidigt och min lilla erfarenhet från svenska racerbanor är att den brännvidden räcker gott. Ditt 70-300 kommer också att fungera bra.

Korta tider, stor bländare och snabb autofokus har man lustigt nog mindre nytta av vid just motorsport än andra sporter. Åtminstone racing är tämligen "förutsägbart" och sker nästan alltid på den ljusa delen av året och i dagsljus.

Så mitt råd, ut och fota, efter en tid känner du nog vad det är du behöver komplettera med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar