Micke_O
Aktiv medlem
Liggande fläktar brukar man ta till när inte utrymmet i lådan räcker. Du får ett bättre luftflöde i en stående låda med en främre och en bakre fläkt och en cpu-kylare som blåser värmen ur lådan. Den liggande fläkten blåser runt varmluften så ditt grafikkort suger in lite varmare luft. I teorin. Om det har någon praktisk betydelse med en icke överklockad i5-processor är nog tveksamt.
Jag har haft min Noctua U12 i 15 år i tre olika datorbyggen, så jag är lite partisk! Lite billigare om du tar silverversionen istf svart; 949 kr. Eller din ursprungliga kylare Be quit! Pure Rock 2 för 549 kr, men Noctuan har bättre kylkapacitet.
Jag kan ingenting om fulkoder! Men MS har tillåtit uppgradering åratal efter att de sagt att det inte skulle gälla längre. Fungerar dock inte på en OEM-version.
Jag brukar också ha en stående kylare och låta den blåsa varmluften bakåt i chassiet (utåt).
Är det inte bättre att bara ha t ex 2 fläktar i fronten som blåser in (förutsatt att luften har någonstans att ta vägen förstås) istf en in och en ut? Jag brukar bygga så iaf och då går luften ut bakåt och genom taket på chassiet (nättak).