Annons

Råd kring köp av redigeringsdator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en ny dator på försommaren för ungefär samma pengar som du är beredd att lägga.
Jag kan verkligen inget om datorer och komponenter, men efter diverse diskussioner både här och på Sweclockers landade jag i bifogad bild. Jag måste säga att jag är helnöjd. Att exempelvis köra Denoise i LR Classic på en bild tar nu 10-12 sekunder. Med min gamla dator tog det 17-18. Minuter alltså :)

Screenshot 2023-08-14 185953.pngDet finns säkert de som har synpunkter på min setup, men jag är inte särskilt intresserad av att höra vad som kunde varit bättre ;)
 
Ja det blir bara lagring av bilder och film, men 4tb snurrdisk för 3000kr. Då är det kanske dags att tänka annorlunda. Är du nöjd?

Jag är supernöjd över min setup. :) Väldigt snabb processor. Har aldrig haft 64GB ram tidigare. Bra airflow i mitt chassi med alla noctua fläktar så grafikkortet är bra kylt när jag lirar spel i 4K. Gällande redigering av bilder så går det väldigt stabilt och jag har inget att klaga på. Video sysslar jag inte med, men gissar att min dator hade fixat det väldigt bra.
 
Jag köpte en ny dator på försommaren för ungefär samma pengar som du är beredd att lägga.
Jag kan verkligen inget om datorer och komponenter, men efter diverse diskussioner både här och på Sweclockers landade jag i bifogad bild. Jag måste säga att jag är helnöjd. Att exempelvis köra Denoise i LR Classic på en bild tar nu 10-12 sekunder. Med min gamla dator tog det 17-18. Minuter alltså :)

Visa bilaga 171206Det finns säkert de som har synpunkter på min setup, men jag är inte särskilt intresserad av att höra vad som kunde varit bättre ;)
Ser ju bra ut. Verkar som jag är på rätt spår😃👍
 
Senast ändrad:
Har ingen erfarenhet av MSI, men ASUS-moderkorten har alltid varit väldigt stabila för mig.
Vid redigering av 4K video så lägger jag nästan alltid filerna på någon av mina SSD, snurrdiskar kan vara sega.
 
Har ingen erfarenhet av MSI, men ASUS-moderkorten har alltid varit väldigt stabila för mig.
Vid redigering av 4K video så lägger jag nästan alltid filerna på någon av mina SSD, snurrdiskar kan vara sega.
Ja.
Man brukar rekommendera att ha operativsystem och programfiler på en (mindre) men snabb SSD och arbetsmaterial foto, video på en separat större SSD.
Gör man så och har god ordning på sitt material så räcker det kanske att ha ytterligare en extern stor USB snurrdisk som lagring och backup.
 
Har ingen erfarenhet av MSI, men ASUS-moderkorten har alltid varit väldigt stabila för mig.
Vid redigering av 4K video så lägger jag nästan alltid filerna på någon av mina SSD, snurrdiskar kan vara sega.

Jag gör nog en förändring till moderkort från Asus istället eftersom jag själv har varit nöjd och ni verkar hålla det märket högt. Gällande lagringsdisk har jag börjat fundera på en SSD 4tb istället. Disken kommer ju alltid vara aktiv när jag använder datorn och redigerar så risken för tappad data borde vara liten. Filerna finns även lagrade på nas med snurrdisk samt extern hårddisk om olyckan är framme.

Hoppas kunna skjuta upp köpet lite till med lite uppgradering av gamla burken men frågan är om det lyckas.
 
Angående uppgradering av gamla burken så lär det inte hjälpa. Inte med jättefilen som föranlett ett byte. Kollade nyss. Filen är på 400mb😅. Vill jag göra en justering av låt säga ljushet maxar processorn ut på 100%. Internminnet hamnar på 80% i detta läget. Jag tolkar detta som att det är kört.
 
Jag gör nog en förändring till moderkort från Asus istället eftersom jag själv har varit nöjd och ni verkar hålla det märket högt. Gällande lagringsdisk har jag börjat fundera på en SSD 4tb istället. Disken kommer ju alltid vara aktiv när jag använder datorn och redigerar så risken för tappad data borde vara liten. Filerna finns även lagrade på nas med snurrdisk samt extern hårddisk om olyckan är framme.

Hoppas kunna skjuta upp köpet lite till med lite uppgradering av gamla burken men frågan är om det lyckas.

Om du klarar dig med 4TB så föreslår jag denna SSD:


Visst, NVMe är snabbare men också dyrare och man har färre såna slot:ar på moderkortet även om det finns instickskort att köpa så käkar ju dom värdefulla PCIe-lanes ifall man vill stoppa i andra grejer senare.
 
Du kommer att bli mycket nöjd och undra varför gjorde jag inte detta tidigare?
Fundera även på Win Pro i stället för home. Eller så kan du flytta över din licens från den gamla burken till den nya.

Det tror jag också. Kunde säkert blivit nöjd med lite hopplockat för 15000kr också. När jag köpte förra gången tog jag i på motsvarande sätt som mitt förslag idag och det har lönat sig. 11år är inte dåligt. Riktigt bra men inte det värsta.

Behövs PRO numera? 2012 var det så och det har jag i burken. Det var windows7 som nytt. Nu kan jag inte uppgradera till 11 för datorn är inte kompatibel.
 
Det tror jag också. Kunde säkert blivit nöjd med lite hopplockat för 15000kr också. När jag köpte förra gången tog jag i på motsvarande sätt som mitt förslag idag och det har lönat sig. 11år är inte dåligt. Riktigt bra men inte det värsta.

Behövs PRO numera? 2012 var det så och det har jag i burken. Det var windows7 som nytt. Nu kan jag inte uppgradera till 11 för datorn är inte kompatibel.
OK. Tiderna förändras.
Jag lät bygga om min dator för 3,5 år sedan och då gick det att uppgradera till Pro och senare Win11.
Jag kikade igenom skillnaderna idag mellan Pro och Home och det bör räcka med Home.
(Det går att köpa licens från fristående leverantör för ett par hundralappar men det är nog du inte intresserad av. Inte heller Inet som ska skruva ihop delarna)
 
Så ser nya förslaget ut. Blev lite dyrare trots i5. Några synpunkter?
Har lagt till en riktigt snabb disk för operativet och även disken för filerna är snabb.

Varför väljer du be quiet! för både låda, cpu-fläkt och psu?

Jag tycker du slänger pengar på saker du inte kommer att uppleva någon förbättring med.

Som PSU skulle jag tagit tex Seasonic GX 750W för 500 kr mindre, det är säkert dem som gjort be quiet! agget ändå.

Cpu-fläkt för mig är givet sedan urminnes tider; Noktua! Kanske några hundralappar dyrare.

Ska du ha Corsair 4 TB NVMe:n till lagring slänger du bort pengar! Du har fått förslag på SATA-SSD 4 TB tidigare i tråden.

Crucial 1 TB NVMe M.2 för 2900 kr skulle jag bytt mot Samsung 990 PRO 2 TB NVMe M.2 för 1829 kr! Blir en flaska fin whisky eller två för den tusenlappen du sparar!

Går nog att spara en del på ASUS moderkort också.

Om du inte har en OEM-version av Windows 7 kan du säkert uppgradera den till Windows 11 fortfarande.
 
OK. Tiderna förändras.
Jag lät bygga om min dator för 3,5 år sedan och då gick det att uppgradera till Pro och senare Win11.
Jag kikade igenom skillnaderna idag mellan Pro och Home och det bör räcka med Home.
(Det går att köpa licens från fristående leverantör för ett par hundralappar men det är nog du inte intresserad av. Inte heller Inet som ska skruva ihop delarna)
Ja det kanske går att göra i den nya datorn. Det är min gamla burk som inte fixar uppgrader . Vill ju helst få nya burken redo att använda när den kommer men vet inte ens om jag kan hitta licensen. Eller finns den sparad på Microsoftkontot på något vis? Har någon svag aning om att jag fick något meddelande om det och valde något lösen😅. Hittar jag det kanske inet kan fixa det? Kanske minns jag helt galet.
 
Varför väljer du be quiet! för både låda, cpu-fläkt och psu?

Jag tycker du slänger pengar på saker du inte kommer att uppleva någon förbättring med.

Som PSU skulle jag tagit tex Seasonic GX 750W för 500 kr mindre, det är säkert dem som gjort be quiet! agget ändå.

Cpu-fläkt för mig är givet sedan urminnes tider; Noktua! Kanske några hundralappar dyrare.

Ska du ha Corsair 4 TB NVMe:n till lagring slänger du bort pengar! Du har fått förslag på SATA-SSD 4 TB tidigare i tråden.

Crucial 1 TB NVMe M.2 för 2900 kr skulle jag bytt mot Samsung 990 PRO 2 TB NVMe M.2 för 1829 kr! Blir en flaska fin whisky eller två för den tusenlappen du sparar!

Går nog att spara en del på ASUS moderkort också.

Om du inte har en OEM-version av Windows 7 kan du säkert uppgradera den till Windows 11 fortfarande.

Jag tror det var en OEM-version tyvärr.

Vet att PSU inte ska sparas på men är det i stort samma sak spelar det ju ingen roll.

Ja det var nog mest för att skillnaden mellan wd black och stora ssd:n inte var så stor. Den används ju hela tiden vid redigering och det borde väl bli någon skillnad vid öppning av stora filer?

Jag valde ssd för operativet från Samsung först. Ska kolla igen. Den jag valt såg så sjukt snabb ut men saknar det praktisk betydelse så är det ju onödiga pengar.

Tycker det är svårt att välja moderkort. Det jag valde kändes framtidssäkert med plats för mycket. Får titta igen om jag hittar något motsvarande lite billigare.

Noctua vet jag inte om jag såg bland valen. Kanske var den dyrare😃

Tack för tips, precis detta jag behöver.
 
Tack J O. Tror tyvärr den är låst till burken men ska kolla för säkerhets skull.
Jag bytte moderkort, cpu och minne på min, och lyckades aktivera mitt gamla windows, hade windows 10 innan, men hämtade installationsfilen för windows 11, sen aktiverade jag från min microsoft konto. och valde den som min gamla dator hade. Men om man köper från inet och att dom bygger, så har jag för mig att man behöver köpa även windows därfifrån.
 
ANNONS