ANNONS
Annons

Råd kring köp av redigeringsdator.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp av er som är kunniga kring datorkomponenter. Jag har försökt få ihop en bra dator för redigering både av raw-filer och film. Har hyrvarianten för Lightroom och Photoshop. Gällande video använder jag gratisversionen av Davinci Resolve.

Funderingar:

Har aldrig kört amd men får jag mycket mer för pengarna?
Är grafikkortet för klent främst gällande videoredigering?
Behöver jag kylning till processorn?
Borde jag framtidssäkra med en i9 eller motsvarande och spara på annat?
Kan det bli billigare totalt utan stor prestandaförlust genom lite ändringar?
Kan någon extra tusenlapp till göra stor skillnad?(hoppas inte😅).
Ser ni några uppenbara brister 5-10 år framåt gällande moderkort/gränssnitt osv.

Ni behöver verkligen inte svara på allt. Jag är tacksam för allt som kan hjälpa till för ett bra köp.

Mitt lilla försök finns via länken.

Tack på förhand
Jonas

Senast ändrad:
Jag byggde något liknande i vintras. Dock med i5 processor och bara 32gb minne, har funkat utmärkt. Redigerar dubbelkamera video i 4K, preview i full upplösning, mestadels utan att ens tendera att hicka till.

Jag byggde något liknande i vintras. Dock med i5 processor och bara 32gb minne, har funkat utmärkt. Redigerar dubbelkamera video i 4K, preview i full upplösning, mestadels utan att ens tendera att hicka till.
Jag såg efter att jag postat att någon köpguide just påpekade att skillnaden mellan i5 och i7 är försumbar. Iallafall för uppgifterna en redigeringsdator jobbar med. Då bekräftar du på sätt och vis att det verkar stämma. Tack för det. Då är det en möjlig besparing på ungefär 1500kr. Gällande RAM så är det möjligt att spara ytterligare en tusenlapp men där tror jag inte jag snålar utan sätter in 64gb direkt.

Jag såg efter att jag postat att någon köpguide just påpekade att skillnaden mellan i5 och i7 är försumbar. Iallafall för uppgifterna en redigeringsdator jobbar med. Då bekräftar du på sätt och vis att det verkar stämma. Tack för det. Då är det en möjlig besparing på ungefär 1500kr. Gällande RAM så är det möjligt att spara ytterligare en tusenlapp men där tror jag inte jag snålar utan sätter in 64gb direkt.
Förr var skillnaden mellan i5 och i7 större. Tidigare hade bara i7 hyper threading, men nu har i5 det också. (alltså en 4 kärning i7 kunde köra 8 trådar, medan i5 med sina 4 kärnor kunde bara köra 4 trådar.)

Om du ska redigera video 4 K så är det mycket mer krävande än stillbilder I LR/PS.
Men det märks främst vid rendering och har man inte bråttom så spelar det ingen större roll.
I de senaste versionerna av i5 och i7 så är grafiken bra, räcker gott för PS och video.
Min dator är snart 3 år gammal. Med Ryzen 7 generation 3 (8 kärnor, 16 trådar) och ett dåtidens budget grafikkort Radeon RX590 så klarar jag mig alldeles utmärkt.
I PS Camera RAW så tar AI brusreducering av RAW-filer (45MP) 90 sekunder.

Prioriteringen för video är följande:
1 Processorns generation.
2 Processorns antal kärnor och trådar.
3 Processorns internminne cache, har mycket större betydelse än RAM som är långsammare

Du kan väl prova först utan nytt grafikkort och se hur det fungerar.
Tvärtemot vad du skriver så tror jag att ett avancerat grafikkort som kostar pengar inte tillför särskilt mycket. Det hjälper till med tunga avancerade effekter som går lite snabbare. Om det går för trögt så kan man köpa till ett kort.

Gratislunchen daVinci resolve har väl en del begränsningar.
Klarar inte 10bit i video mm. Men det känner du säkert till bättre än mig.

Förr var skillnaden mellan i5 och i7 större. Tidigare hade bara i7 hyper threading, men nu har i5 det också. (alltså en 4 kärning i7 kunde köra 8 trådar, medan i5 med sina 4 kärnor kunde bara köra 4 trådar.)
Låter bra. När jag handlade min gamla klump 2012 var det i7 som gällde men då förstår jag att gapet minskat.

Om du ska redigera video 4 K så är det mycket mer krävande än stillbilder I LR/PS.
Men det märks främst vid rendering och har man inte bråttom så spelar det ingen större roll.
I de senaste versionerna av i5 och i7 så är grafiken bra, räcker gott för PS och video.
Min dator är snart 3 år gammal. Med Ryzen 7 generation 3 (8 kärnor, 16 trådar) och ett dåtidens budget grafikkort Radeon RX590 så klarar jag mig alldeles utmärkt.
I PS Camera RAW så tar AI brusreducering av RAW-filer (45MP) 90 sekunder.

Prioriteringen för video är följande:
1 Processorns generation.
2 Processorns antal kärnor och trådar.
3 Processorns internminne cache, har mycket större betydelse än RAM som är långsammare

Du kan väl prova först utan nytt grafikkort och se hur det fungerar.
Tvärtemot vad du skriver så tror jag att ett avancerat grafikkort som kostar pengar inte tillför särskilt mycket. Det hjälper till med tunga avancerade effekter som går lite snabbare. Om det går för trögt så kan man köpa till ett kort.

Gratislunchen daVinci resolve har väl en del begränsningar.
Klarar inte 10bit i video mm. Men det känner du säkert till bättre än mig.

Jag blir lite förvånad nu för i de flesta guider jag kollat trycker de på just grafikkortets betydelse? Det och mycket RAM. Processorn har såklart betydelse och inte minst att den är av nyare generation. Jag upplever ändå att processorn tonas ner lite precis som Kimmo och Tommi är inne på.

När jag sitter med en redigeringsdator som fyller 11 år i dagarna kommer såklart skillnaden bli stor oavsett😃. Den har fått en ssd för operativet och en större snurrdisk men i övrigt är den i skick ala 2012. Vissa lite mer krävande uppgifter i Photoshop klarar inte grafikkortet pga litet videominne och gammal direktX. Jag har varit i kontakt med en firma här i Linköping. Jag har en gammal speldator med ett grafikkort GTX680 som har lite större minne och som verkar kompatibelt i dagsläget. Ska kolla vad de tar för att trycka in lite mer ram och även installera det kortet. Han skulle kolla vad de hade för begagnade ram på lager och återkomma. Kanske kan det hjälpa mig med fotodelen iallafall. Jag visade ju snäckan och svamparna. Det tog 20min för att fixa superresolution. Filens storlek gjorde sen att justeringar släpade rejält så till den grad att det blev svårt att redigera. Är det processorn som är boven är det kört oavsett och pengarna har runnit ut i sanden. Blir det billigt kan jag testa. Kanske kan ge ett år eller två till utan stor kostnad.

Jodå, känner till begränsningarna men såg en väg runt detta på någon video men har glömt hur. Tydligen kunde programmet använda 10 bitar efter konvertering till ett specifikt format, men vilket har jag glömt?😅

Senast ändrad:
Jag hade bytt ut moderkortet till något från ASUS istället. Har alldeles för dåliga erfarenheter av MSI.

Vad gäller WD RED så är den främst tänkt för RAID-system och har såvitt jag förstått optimeringar i firmware för felkorrigering som passar bäst i såna miljöer. Jag hade hellre valt en ur WD's Black -serie istället som är deras desktop-prestanda-serie alternativt någon från Toshiba.

Jag blir lite förvånad nu för i de flesta guider jag kollat trycker de på just grafikkortets betydelse? Det och mycket RAM. Processorn har såklart betydelse och inte minst att den är av nyare generation. Jag upplever ändå att processorn tonas ner lite precis som Kimmo och Tommi är inne på.

När jag sitter med en redigeringsdator som fyller 11 år i dagarna kommer såklart skillnaden bli stor oavsett😃. Den har fått en ssd för operativet och en större snurrdisk men i övrigt är den i skick ala 2012. Vissa lite mer krävande uppgifter i Photoshop klarar inte grafikkortet pga litet videominne och gammal direktX. Jag har varit i kontakt med en firma här i Linköping. Jag har en gammal speldator med ett grafikkort GTX680 som har lite större minne och som verkar kompatibelt i dagsläget. Ska kolla vad de tar för att trycka in lite mer ram och även installera det kortet. Han skulle kolla vad de hade för begagnade ram på lager och återkomma. Kanske kan det hjälpa mig med fotodelen iallafall. Jag visade ju snäckan och svamparna. Det tog 20min för att fixa superresolution. Filens storlek gjorde sen att justeringar släpade rejält så till den grad att det blev svårt att redigera. Är det processorn som är boven är det kört oavsett och pengarna har runnit ut i sanden.

Jodå, känner till begränsningarna men såg en väg runt detta på någon video men har glömt hur. Tydligen kunde programmet använda 10 bitar efter konvertering till ett specifikt format, men vilket har jag glömt?😅

Använd Task Manager (vad den nu heter på svenska) som finns i Windows för att se var flaskhalsen är. Ctrl+Shift+Esc så startar du den och klicka på fliken som antagligen heter "prestanda".

Jag hade bytt ut moderkortet till något från ASUS istället. Har alldeles för dåliga erfarenheter av MSI.

Vad gäller WD RED så är den främst tänkt för RAID-system och har såvitt jag förstått optimeringar i firmware för felkorrigering som passar bäst i såna miljöer. Jag hade hellre valt en ur WD's Black -serie istället som är deras desktop-prestanda-serie alternativt någon från Toshiba.
Bra tips, tack. Gällande Asus så har jag det i nuvarande burk och har varit nöjd men trodde MSI snarare var mer exklusivt😅.

OK. Det grafikkortet du har valt för ca 4000 kr verkar vettigt.

Jag behöver lite hjälp av er som är kunniga kring datorkomponenter. Jag har försökt få ihop en bra dator för redigering både av raw-filer och film. Har hyrvarianten för Lightroom och Photoshop. Gällande video använder jag gratisversionen av Davinci Resolve.

Funderingar:

Har aldrig kört amd men får jag mycket mer för pengarna?
Är grafikkortet för klent främst gällande videoredigering?
Behöver jag kylning till processorn?
Borde jag framtidssäkra med en i9 eller motsvarande och spara på annat?
Kan det bli billigare totalt utan stor prestandaförlust genom lite ändringar?
Kan någon extra tusenlapp till göra stor skillnad?(hoppas inte😅).
Ser ni några uppenbara brister 5-10 år framåt gällande moderkort/gränssnitt osv.

Ni behöver verkligen inte svara på allt. Jag är tacksam för allt som kan hjälpa till för ett bra köp.

Mitt lilla försök finns via länken.

Tack på förhand
Jonas

Själv har jag helt skippat snurrdiskar denna generation men jag gissar att du bara tänkt att lagra på den?

Jag har en liknande build som din lista med skillnaden att jag köpte ett RTX 4090 så slutnotan hamnade på 42 tusen. Men då spelar jag spel också. :)

Skulle du byta till en i9 så föreslår jag Noctua kylare. Jag har denna lista.Namnlös.jpg

test.jpg

Senast ändrad:
Själv har jag helt skippat snurrdiskar denna generation men jag gissar att du bara tänkt att lagra bilder på den?

Jag har en liknande build som din lista med skillnaden att jag köpte ett RTX 4090 så slutnotan hamnade på 42 tusen. Men då spelar jag spel också. :)
Ja det blir bara lagring av bilder och film, men 4tb snurrdisk för 3000kr. Då är det kanske dags att tänka annorlunda. Är du nöjd?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar