ANNONS
Annons

Råd byta från Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)

clarissimus

Medlem
Hej,

i somras råkade jag ramla i vattnet med min Olympus E 510 + kit objektiven. Kameran startar inte och jag vet inte om objektiven fortfarande fungerar.

Jag har även Zuikos 50 mm objektiv + FL 36 blixt som fungerar, värde ca 5000.

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska fortsätta med Olympus och i så fall med E 620 eller om jag ska sälja mina 50 mm objektivet och blixten för att gå över till ett annat system.

Jag har sneglat lite på canons system 500 d eller 5 d med objektiv som matchar Olympus kitobjektiv alternativt något bättre.

Jag gillar framförallt att fota natur, svartvitt, porträtt, för det mesta stilla stående motiv. Filmfunktion i kameran är också lockande, även om jag har förstått att det kanske inte används så mycket.

Jag har överlag varit nöjd med Olympus, det som jag dock har stört mig på har varit den lilla sökaren + svårigheten att fokusera i mörkare miljöer.

Hälsningar

Clarissimus
 
Hej,

i somras råkade jag ramla i vattnet med min Olympus E 510 + kit objektiven. Kameran startar inte och jag vet inte om objektiven fortfarande fungerar.

Jag har även Zuikos 50 mm objektiv + FL 36 blixt som fungerar, värde ca 5000.

Jag står nu i valet och kvalet om jag ska fortsätta med Olympus och i så fall med E 620 eller om jag ska sälja mina 50 mm objektivet och blixten för att gå över till ett annat system.

Jag har sneglat lite på canons system 500 d eller 5 d med objektiv som matchar Olympus kitobjektiv alternativt något bättre.

Jag gillar framförallt att fota natur, svartvitt, porträtt, för det mesta stilla stående motiv. Filmfunktion i kameran är också lockande, även om jag har förstått att det kanske inte används så mycket.

Jag har överlag varit nöjd med Olympus, det som jag dock har stört mig på har varit den lilla sökaren + svårigheten att fokusera i mörkare miljöer.

Hälsningar

Clarissimus

Det är väl aldrig fel att satsa på något av de stora systemen - Nikon eller Canon: Större utbud av både objektiv och kamerahus i varierande priser + större begagnatmarknad.

Det är nog bara att köra på ; )

/Roger
 
Själv så byte jag från e-510 till canon 50d men jag ångrar det lite. Gillar man att fota i jpg så är det ingen som slår olympus, och 50mm macro är väldigt svårslaget objektiv när det gäller skärpa. Skulle kanske passa att byta up sig till e-3 som har 100% sökare och vädertätat eller e-30, en till fördel med olympus är den inbyggda IS i kroppen istället för objektiven vilket är en stor fördel anser jag. Men samtidigt så har canon mycket större utbud på allt och om man vill gå fullformat så är ju olympus uträknat.

lycka till med ditt val! :)
 
Jag har både Olympus och Canon.
Och mitt råd är att du gott och väl kan fortsätta med Olympus!
Jag tycker mkt mkt mer om Olympus optik. Och ja också Leicas 14-50 4/3-zoom. Den är fantastisk!
 
Framtiden för 4/3 känns ju minst sagt ganska oviss. Dels har Olympus själva gjort ett uttalande för ett tag sedan som åtminstone JAG (och några till, vet jag) tolkade som att de inte själva är övertygade om 4/3-systemets fortlevnad.
En annan sak som talar för detta är ju satsningen på m4/3 och den mer eller mindre exposionsartade försäljning som blivit med dessa kameror. 4/3-systemet tog ju aldrig riktigt fart.
 
Varför inte vänta ett par veckor? Då kommer vi veta vad Olympus kommer att släppa. Ryktena om 4/3 systemets död har förekommit ända sen E1 kom ut. Det enda som säger att de inte fortsätter är att de inte släppt någon på ett tag. Dock har de uttalat att de ska fortsätta supporta 4/3 (se kommentarerna i pressrelease från Olympus om att Cosina nu har anslutit sig till m4/3. Olympus ska fortsätta med både 4/3 och m4/3.). Men...

Jag säger istället att den gamla "spegelteknologin" är på väg bort. Mitt tips är att de enorma företagen Sony och Panasonic kommer att ta över stora delar av Nikon och Canons nuvarande marknad. Olympus hänger garanterat på Panasonic. 4/3 systemet handlar om objektiven och jag är nästan övertygad om att Olympus och även Panasonic kommer att utnyttja dessa i deras framtida system, både för foto och film.

T
 
Framtiden för 4/3 känns ju minst sagt ganska oviss. Dels har Olympus själva gjort ett uttalande för ett tag sedan som åtminstone JAG (och några till, vet jag) tolkade som att de inte själva är övertygade om 4/3-systemets fortlevnad.
En annan sak som talar för detta är ju satsningen på m4/3 och den mer eller mindre exposionsartade försäljning som blivit med dessa kameror. 4/3-systemet tog ju aldrig riktigt fart.
Om 4/3 systemet läggs ner ännu bättre anledning att behålla ditt system. Du kommer att kunna köpa fina objektiv billigt, och kanske en E3 begagnad billigt.
Jag skulle köpa e-620 och behålla objektiven. Det finns fina objektiv till 4/3, och kommer även i framtiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.