Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd begagnad fullsensorkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det behöver man inte göra. Jag skulle kunna använda ett objektiv med större bildvinkel än nödvändigt för att kunna croppa av kanter och hörn. Slutresultatet räknas.

Det behöver inte vara en extrem vidvinkel för att ge måsvingedistorsion. Den finns där, om du tittar efter, även på många (alla?) 24 mm.

Nej, det behöver man inte göra. Jag skulle kunna använda ett objektiv med större bildvinkel än nödvändigt för att kunna croppa av kanter och hörn. Slutresultatet räknas.

Det behöver inte vara en extrem vidvinkel för att ge måsvingedistorsion. Den finns där, om du tittar efter, även på många (alla?) 24 mm.
Ja, men 24 mm är ju knappt en vidvinkel på APS-C. En rättvis jämförelse med avseende på distorsion är att ställa två objektiv med samma bildvinkel på respektive format mot varandra. Och där finns ingen fördel för APS-C, vad jag vet.

Nej, just det, men du skrev själv "extrem vidvinkel" och det är ju 24 mm inte heller på småbildsformatet.

Jag bryr mig heller inte om "rättvis jämförelse" eller något sådant, det är Phil Askeys avdelning, utan ser till slutresultatet, orättvist eller inte.

Nu är ju allt detta helt hypotetiskt för egen del. Jag använder småbildsformat och har vidvinklar som ger mig skärpa ut i hörnen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto