Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd begagnad fullsensorkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

henlon

Avslutat medlemskap
Står inför valet att köpa en fullsensorkamera. Funderar lite över skillnaderna och erfarenheterna av Canon EOS 5D och Canon EOS 1Ds MkI.
Har idag en EOS 30D och funderar på att byta upp mej.
Skulle vilja ha hjälp med synpunkter på ovanstående modeller.

5D är betydligt modernare och smidigare modell, betydligt lättare att ha med sig.
5D är snabbare och har mindre brus.

Jag är säker på att du funderat på både fördelar OCH nackdelar med en kamera med 35mm sensor.
Vissa tror att det är Shangri-La med större sensor men rätt optik är betydligt viktigare.
Kanske en 50D kunde vara något?

Funderar lite över skillnaderna och erfarenheterna av Canon EOS 5D och Canon EOS 1Ds MkI.
På vissa punkter skulle du förmodligen tycka att du "bytt upp" dig -- men på andra punkter är nog din 30D överlägsen. Det är ju en modernare konstruktion än både 1Ds och 5D.

Annars är väl den stora fördelen med 1Ds, jämfört med 5D, att den är extremt robust. Tyngre och tåligare kameror än 1D-serien är nog svårt att hitta.

Står inför valet att köpa en fullsensorkamera. Funderar lite över skillnaderna och erfarenheterna av Canon EOS 5D och Canon EOS 1Ds MkI.
Jag skulle inte vilja ha någon av de två modellerna. Inte för att de är dåliga, utan för att det finns bättre aternativ idag. De är dockän så länge rejält dyrare. Mellan de två nämnda finns väl bara hastighet i af, batteriprestanda och byggkvalitet som du behöver ta i beaktande. 1Ds är bättre på de punkterna, i övrigt får den pisk av 5D i allt annat. Tror personligen att jag valt en 50D framför den äldre 5D.

Jag skulle gå på en 5D,men det är väl för att jag inte gillar brus.
Jag har förövrigt 5D själv och kan intyga att den är bra.

Jag är säker på att du funderat på både fördelar OCH nackdelar med en kamera med 35mm sensor.
Vissa tror att det är Shangri-La med större sensor men rätt optik är betydligt viktigare.
Kanske en 50D kunde vara något?

Tack för ditt svar. Har idag bara EF-S optik till min 30D så jag måste förstås uppgradera om jag köper en 5D. Å andra sidan känns det lite som att kasta pärlor för svinen med en L optik till en kamera med APS format sensor. Tänker kag fel? Skulle den nya 50D kunna mäta sig med en 5D vad gäller bildkvalitet?

Tack för ditt svar. Har idag bara EF-S optik till min 30D så jag måste förstås uppgradera om jag köper en 5D. Å andra sidan känns det lite som att kasta pärlor för svinen med en L optik till en kamera med APS format sensor. Tänker kag fel? Skulle den nya 50D kunna mäta sig med en 5D vad gäller bildkvalitet?

Absolut, bildkvaliten med 50D lär bli riktigt bra. Det som är det eviga dilemmat med aps-c är det något längre skärpedjupet. Du kan aldrig åstadkomma lika kort skärpedjup med en aps-c kamera som med en FF kamera så länge utsnitten är de samma, tagna med samma glugg. Kanske överdrev jag något när jag sa, hellre en 50D än en 5D. Idag kan du få en 5D till riktiga kalaspriser. Både begagnade och nya. men faktum kvarstår, att 50D är en modern skapelse med en hel del praktiska och roliga funktioner som 5D saknar. Brusmässigt är min gissning att de ligger väldigt nära varandra.

Har erfarenhet av båda. 1Ds är extremt slagtålig och har mer custom-funktioner än 5D (nästan allt kan specialinställas). Den har även mikrofon för röstmemo. Den är bättre tätad. Tyngden gör den dock jobbig att ha med (även i ryggsäck) och batterierna är också jättestora och tunga. Det var småbökigt att zooma bilden på den lilla displayen baktill på kameran. Bildmässigt märker man att 1Ds är en gammal kamera, man går ogärna över iso 200-400 p g a brus (max iso är 1250), även om mycket går att komma till rätta med i efterbehandlingen om man vet hur man gör.

När 5D kom märktes skillnaden tydligt. Det är klart mindre brus och kameran är lättare och smidigare med "normalstora" batterier och även laddaren är mindre. Displayen är större. Menysystemet är modernare.

För mig är valet mellan de båda lätt: 5D.

Har idag bara EF-S optik till min 30D så jag måste förstås uppgradera om jag köper en 5D. Å andra sidan känns det lite som att kasta pärlor för svinen med en L optik till en kamera med APS format sensor. Tänker kag fel? Skulle den nya 50D kunna mäta sig med en 5D vad gäller bildkvalitet?

Jag tycker tvärtom att det är perfekt med L-optik till 1.6x sensorkameror, risken för dålig kantskärpa och vinjettering är i det närmaste obefintlig med den kombon.

Med fullstor sensor får du vinjettering och på en del objektiv även riktigt dålig kantskärpa, exempelvis på EF 16-35/2.8L USM I/II.

17-40/4L som jag har blir knivskarp i kanterna på 1.6x kamerorna, det blir den inte på en fullstor.

Jag tycker tvärtom att det är perfekt med L-optik till 1.6x sensorkameror, risken för dålig kantskärpa och vinjettering är i det närmaste obefintlig med den kombon.

Med fullstor sensor får du vinjettering och på en del objektiv även riktigt dålig kantskärpa, exempelvis på EF 16-35/2.8L USM I/II.

17-40/4L som jag har blir knivskarp i kanterna på 1.6x kamerorna, det blir den inte på en fullstor.
Jag hade en 16-35 2,8 mark II till min Mark III, en aps-h sensor. Upplevde aldrig de dåliga egenskaperna som många skrivit om. Tyckte gluggen var skarp och väldigt användbar. Håller med om att aps-c verkligen lyfter fram sweet spot i gluggarna men 1,6X tycker jag samtidigt berövar L-optiken lite väl mycket. Aps-h är perfekt, både sett till bildresultat och den rent praktiska användningen. Man så att säga bibehåller gluggens ursprungliga användningsområde lite bättre.

Canon (ja, även många andra tillverkare) kan ju ha en del "sample variation". Den 17-40 jag hade var inget vidare och det tyckte inte testaren Mark Welsh heller, iaf inte tills han testade ett nytt exemplar: http://www.16-9.net/lens_tests/canon1740_nikon1735/c1740vn1735a.html.

Har även sett en användare lägga ut bilder med tre ex av Tamrons hyllade 28-75 och det var ganska stor skillnad mellan de tre, även om man väger in ev dålig teknik när han provade dem.

Här är f ö Canons egna promotion-bild tagen med 5D och 17-40: http://www.canon.co.jp/imaging/eos5d/html/eos5d_sample_2e.html. Lite suddigt i hörnen, annars svårt att dra några slutsatser då det är en lite tillsmetad jpeg.

FOTO testade flera exempel av 16-35/2.8L, alla hade problem med dålig kantskärpa vid 16 och 24 mm, problem som försvann om man använde 1.6x sensor.

Fullt möjligt att tamronobjektiven har kvalitétsskillnader, jag har haft problem med det. Men min nuvarande 28-75:a är otroligt skarp, helt i klass med fasta objektiv jag jämfört med, dock mer distorsion.

En annan fördel är att många vida vidvinklar kan ha måsvingedistorsion. Den är svår att korrigera med mjukvara, om man skulle vilja eller behöva göra det. Med APS-C minskar eller försvinner det problemet och resterande distorsion (som regel tunnformig) är enklare att korrigera. Å andra sidan blir inte bildvinkeln så stor som den var tänkt när optiken designades.

En annan fördel är att många vida vidvinklar kan ha måsvingedistorsion. Den är svår att korrigera med mjukvara, om man skulle vilja eller behöva göra det. Med APS-C minskar eller försvinner det problemet och resterande distorsion (som regel tunnformig) är enklare att korrigera. Å andra sidan blir inte bildvinkeln så stor som den var tänkt när optiken designades.
Och därmed falerar resonemanget, eftersom man på fullformataren då inte behövt en särskilt extrem vidvinkel för att erhålla samma bildvinkel, och det är just extrema vidvinklar som brukar ge mycket distorsion. Givetvis måste man jämföra objektiv med samma bildvinkel på de olika formaten om det ska vara meningsfullt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto