Annons

Råd av er proffs

Produkter
(logga in för att koppla)

Andone

Medlem
Hej nu är det så att jag ska skaffa mig en kamera och jag kan typ noll om alla olika tekniker som olika tillverkare har.
Det jag ska ha kameran till.

Rörliga bilder som springande hundar och djur.
Fest bilder som vimmel bilder.
Bilder till album från en resa eller något man bara vill minas.

Min krav är inte stora.

Mpixlar minst 5,0
Jag har hållt i en Canon 400D utan vertikalgrep och tycker den är lite väl liten, skulle vilja ha lite större kamera. Jag vill ha en kamera som har lite vikt och storlek, den ska kännas robust helt enkel och klara olika väder.

Det som gör ig lite "orolig" är dina krav på "klara olika väder" om du menar stå ute i spöregn så måste du upp i proffskamerorna och dom kostar kanske från 15-20 tusen för riktigt ordentligt begagnade hus.

Annars är en begagnad Canon 20D ett riktigt kap idag.. en mycket bra kamera som ligger snäppet ovandför instegsmodellerna, snabb som sjutton för springande hundar (5 bilder i sekunden) Större än 400D med ordentligt grepp runt kameran. 8+MP och gediget byggd och mer tyngd än 400D

En begagnad sådan kan du nog få för runt 7-9 tusen beroendes på antal exponeringar. Köpt till ett bra ljusstarkt objektiv så har du ett ultimat paket för mingelbilder och allt du ville göra... ett ruggigt bra objektiv men som inte är riktigt lika ljusstarkt är annars EF 17-40 4L, det kostar begagnat runt 4-5 tusen... Där har du också en mycket bra setup!

Stödjer Bexelius åsikt, bra förslag.

Äger en 30D med 17-85 IS lins som allround lins. Ska iof sig bygga vidare men det hade varit en j-kligt fin start att börja med ett 17-40 L också!

:)

Beg. EOS 20D med ett 17-40/4L tycker jag låter vettigt, men det blir ju pengar över ( med lite tur ). Dom tycker jag Du ska satsa på en blixt;

Speedlite 430EX

eller nå't från Sigma i samma, eller bättre, klass.

Börja lugnt

Andone skrev:
... och jag kan typ noll om ...

Sikta på att din andra kamera skall bli den rätta för dig. Den första kameran du köper duger säkert för att lära dig grunderna, så att du inser vad du egentligen vill ha.

Kanske första kameran blir en begagnad systemkamera i den lägre prisklassen med ett enklare allroundobjektiv? Den kan du kanske sälja för samma pris, om du inte nöjer dig med den permanent.

Antar att du med "rörliga bilder som springande hundar och djur" menar stillbilder med rörelse i motivet. I annat fall vill jag bara påminna om att digitala systemkameror inte går att filma med.
Pentax K10D är ju väderskyddad och ganska "billig" i förhållande till de stora märkenas mer avancerade modeller, med vädertätning.

Jag köpte mig min första systemkamera för ca två månader sen. Eftersom jag ville fotografera mycket rörligt så tänkte jag att jag ville ha 5 fps och då föll ju alla ingångsmodeller bort. Det blev till slut en begagnad 20D i bra skick. Jag valde att köpa ett nytt objektiv och ekonomin just då tillät mig bara att lägga ca 3000 kr. Så det blev ett Sigma 17-70 som jag är nöjd med. Har nu kompletterat med ett begagnat Sigma 70-200/2.8. Valde den istället för Canon 70-200/4L för att få lite extra ljusstyrka för att fotografera sport i dåligt upplysta inomhushallar. Är än så länge väldigt nöjd med mina investeringar. Ska dock komplettera med en blixt innan jul.

Kvarnvik skrev:
Antar att du med "rörliga bilder som springande hundar och djur" menar stillbilder med rörelse i motivet. I annat fall vill jag bara påminna om att digitala systemkameror inte går att filma med..

Hade jag vilja ha filmer så hade jag satsa på en filmkamera och inte en stillbilds kamera.

Har ni inga förslag på det jag undrar så kan ni trycka på knappen längs upp till vänster som det står bakåt/back beroende på vad ni har för språk inställningar i era oprativ system, tack i förhand.

Andone skrev:
Hade jag vilja ha filmer så hade jag satsa på en filmkamera och inte en stillbilds kamera.

Har ni inga förslag på det jag undrar så kan ni trycka på knappen längs upp till vänster som det står bakåt/back beroende på vad ni har för språk inställningar i era oprativ system, tack i förhand.

Du skriver ju dock uttryckligen rörliga bilder och inte rörligt motiv. Så jag tycker Kristins fråga är mer än rättfärdigad för att frångå eventuella missförstånd i rådgivningen.

Andone skrev:

Trevlig inställning där! Inga råd från mig. Tack och ajö.

Kristina ville antagligen bara vara hjälpsam mot dig.

Kunskapsnivån varierar ju här och din inledningsfråga kanske inte var helt glasklar. Många kompaktkameror kan ju även ta rörliga bilder. Det är väl inte helt otänkbart att någon som är mindre kunnig än du, kan önska sig den funktionen även på en systemkamera. Och kanske tycker det vore trevligt med både fest bilder och vimmel bilder som rör på sig.

Sedan förstår jag inte passusen om att använda knappen "Bakåt". Kan du förklara vad du menar?

Andone skrev:

Du inleder med att skriva att du kan i princip noll om kameror och vill ha råd.
Sen växlar du och antar en minst sagt tråkig ton.
Finner det föga troligt att efterfrågad hjälp står att finna efter detta.

/ E

17-40/4 är ett bra objektiv, men lite väl lite zoomomfång för att passa dig tror jag.

20D är ett vettigt råd. Till den tycker jag att du ska skaffa ett Canon EF-S 17-85 IS. Det objektivet är inte Canons bästa, men helt okej och framförallt har det både bildstabilisering och ett trevligt zoomomfång som passar till det mesta. Det objektivet finns ofta begagnat.

En Canon 420 EX är en bra blixt att köpa begagnat. Nytt är det 430 EX som gäller, tycker jag.

Andone skrev:
Hej nu är det så att jag ska skaffa mig en kamera och jag kan typ noll om alla olika tekniker som olika tillverkare har.
Det jag ska ha kameran till.

Rörliga bilder som springande hundar och djur.
Fest bilder som vimmel bilder.
Bilder till album från en resa eller något man bara vill minas.

Min krav är inte stora.

Mpixlar minst 5,0
Jag har hållt i en Canon 400D utan vertikalgrep och tycker den är lite väl liten, skulle vilja ha lite större kamera. Jag vill ha en kamera som har lite vikt och storlek, den ska kännas robust helt enkel och klara olika väder.
Ta en titt på Nikon D80. Den är klart större än Canons 400D och känns både fetare och gedignare. En D80 med 18-70 3,5-4,5 kostar ca 11500 och då får du pengar över till minneskort och en SB 800, marknadens bästa blixt.

Vill inleda med att tacka för försvaret av mitt tidigare inlägg.
Mitt inlägg var inte alls menat att förminska trådstartaren på något sätt. Men det dyker då och då upp frågor från folk som skaffat dslr och som sedan undrar varför man inte kan komponera bilden mha LCD:n, filma osv. När man skriver att man kan typ noll i ämnet så får man nog räkna med att folk tar en på orden.
Mitt svar och tips var och är fortfarande att ta en titt på Pentax K100D om det är viktigt med vädertätning.
Nu trycker jag på Bakåt-knappen och lämnar dig åt ditt eget öde...
Mvh Kristin

Kalle_B skrev:
Det som gör ig lite "orolig" är dina krav på "klara olika väder" om du menar stå ute i spöregn så måste du upp i proffskamerorna och dom kostar kanske från 15-20 tusen för riktigt ordentligt begagnade hus.

Annars är en begagnad Canon 20D ett riktigt kap idag.. en mycket bra kamera som ligger snäppet ovandför instegsmodellerna, snabb som sjutton för springande hundar (5 bilder i sekunden) Större än 400D med ordentligt grepp runt kameran. 8+MP och gediget byggd och mer tyngd än 400D

En begagnad sådan kan du nog få för runt 7-9 tusen beroendes på antal exponeringar. Köpt till ett bra ljusstarkt objektiv så har du ett ultimat paket för mingelbilder och allt du ville göra... ett ruggigt bra objektiv men som inte är riktigt lika ljusstarkt är annars EF 17-40 4L, det kostar begagnat runt 4-5 tusen... Där har du också en mycket bra setup!

Det är nog på gränsen att 20D klarar spöregn. Tror mera på 1D serien.. Dyrare även beggad.

Äsch... alla kan väl ha en dålig dag? Det är lätt hänt att låta surare än man är.

Herr Lövstedt har säkert fattat att han tog i för mycket. En gång är ingen gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar