Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd ang obj köp F300/4.5

Produkter
(logga in för att koppla)

PeJy

Aktiv medlem
Hej!

Har fått möjlighet att köpa en Pentax F 300/4.5 ED IF i mkt bra skick för runt 8.000 kr. Är det ett vettigt pris? Objektivet tillverkas inte längre så jag vet inte vad det betingade nytt. Dock verkar det ha fått mkt bra omdömen av olika personer som testat det.

/PeJy
 
Det är ett väldigt bra objektiv!
Priset... ja, jag minns faktiskt inte vad F300 gick på, det var så länge sedan. Objektivmodellen tillverkades slutet av 80-talet till början av 90-talet, ersattes under 90-talet av FA Star 300 och i Sverige så låg FA Star 300 på strax under 10 000 som lägst om jag minns rätt nu. (det var några år sedan det var tillgängligt).

Slutet av mars - början av april väntas nya DA Star 300 f/4 finnas tillgänglig, vädertätning och SDM-autofokus. Går att beställa nu hos Scandinavian Photo till priset 11 495 SEK.
 
Tack för snabbt svar. Tycker du jag ska vänta på den nya? Låter onekligen intressant med bättre ljusstyrka och rimligt pris.
 
PeJy skrev:
Hej!

Har fått möjlighet att köpa en Pentax F 300/4.5 ED IF i mkt bra skick för runt 8.000 kr. Är det ett vettigt pris?

/PeJy

Med tanke på att ett nytt objektiv bara kostar några trusenlappar till så är det kanske inget vettigt pris.

Det nya objektivet har ju SDM-fokus, garanti, är ljusstarkare och är utvecklat för digitalkameror.
 
Skillnaden mellan f/4 och f/4,5 är helt försumbar, inget att bry sig. Den nya har en annan optisk konstruktion än den gamla, vet inte vad detta kommer att innebära rent praktiskt (mindre CA, högre skärpa?).

En fördel med den gamla är att den kommer med stativfattning, det gör inte den nya (och det gör inte FA Star heller). Men DA Star är rätt ok kompakt och lätt så det är ingen jättegrej av stor vikt (haha, humor), men det är ju trevligt att det finns på F Star.

Med tanke på den nya optiken kommer under våren, så tycker jag prisskillnaden är för liten - å andra sidan är det ont om F Star 300, det är ett efterfrågat objektiv (och det håller ju upp priserna).

Det är ett svårt val. Ett känt och duktigt F Star, eller ett helt nytt vars prestanda vi inte vet om i dagsläget. Personligen skulle jag välja det nya om jag hade pengarna, för att få SDM och vädertätning. Dock skulle jag inte köpa det första månaden det kom, utan vänta ett par månader till för att mer vara säker på att produktionen har "satt sig".

Nya har ingen bländarring, så om du vill att det även ska fungera på en gammal kamera så är det äldre objektivet bäst.
 
OK, problemet är att jag har svårt att vänta. Det låter som den nya inte skulle vara aktuell att köpa förrän till sommaren isåfall. Skulle behöva ett bra teleobjektiv nu. Hopplöst att få tag i ngt till Pentax. Varken Cyber eller Scandi har ngt kul hemma, Sigma objektiven har väntetid, Pentax har inte släppt sina nya ännu. Har en K10 så bländarring är inget jag kräver. Satt ut lite köperannonser här men inga svar. Kanske skulle ha satsat på Nikon eller Canon ; )
 
Du har givetvis rätt, jag blandade ihop i huvudet. Pentax tog bort fästet med FA Star 300 f/4,5 men återvände med det till DA Star 300. Jag ber om ursäkt över min morgontrötthet idag, alla hjärnceller är uppenbarligen inte på plats och några skruvar ligger fortfarande lösa (fast det ligger iofs alltid skruvar lösa i mitt huvud för tomtarna leker med dem uppe på loftet haha). :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.