Annons

Råd ang Filterköp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag behöver filter för landskapsfoto. Antagligen behöver jag polfilter och gråfilter för att få ned tiden. och så uvfilter för att skydda linsen när jag inte behvöer filtereffekterna.

Jag har ringt runt till tre olika affärer och frågat lite angående filter. Det jag har kommit fram till även om alla egentligen sa olika är att.

1. Man ska inte använda polfilter och gråfilter samtidigt för att bibehålla färgerna i himlen samt få ner tiden när man fotar solnedgångar.

2. B+W är det absolut bästa filtret man kan få för pengar.

Dessutom behöver man väl ett uvfilter för att skydda lisnen. Och hur då det kan kosta 970 kr på ena affären och 395 kr på en annan begriper jag inte. Bägge påstår att det är det bästa som finns.

Någon som har erfarenhet inom detta? Jag är tacksam för alla tankar!

Förtydligande: Jag antar att du menar avtonade gråfilter när du talar om att bibehålla färgerna (eg täckning) i himlen. Ett sådant kan monteras så att det släpper igenom allt ljus i en del av bilden (tex marken) och begränsar ljusinsläppet i en annan del (tex himlen) så att den inte fräter ut men marken ändå blir rikligt exponerad. Ett gråfilter rätt och slätt begränsar ljusinsläppet över hela bildytan och hjälper inte till med detta. Det används istället för att förlänga exponeringstiden eller möjliggöra större bländaröppning i ljusa förhållanden.
Ett avtonat gråfilter gör sig bäst i ett format som passas in i en filterhållare så att horizontlinjen i filtret kan anpassas i höjdled.
Att man inte skulle kunna använda gråfilter och polfilter samtidigt låter märkligt tycker jag då de ju fungerar på två olika sätt. Det ena reducerar polariserat ljus, det andra begränsar ljusinsläppet. Åtminstone jag har vid ett extremtillfälle använt båda med gott resultat.

B+W har en mängd olika polfilter; bland annat varierar typen av pol-film, mängden antireflex-behandling, tjockleken på glas och hållare etc. Den ena affären kan ha haft ett vanligt linjärt polfilter med enkel antireflexbehandling, den andra ett cirkulärt med repsäker multicoating och tunn hållare. Hos B&H varierar priset mellan $73 och $260 för olika typer av polfilter (alla 77mm B+W).

Det är framförallt med vidvinkelobjektiv du kan få problem om du använder flera filter samtidigt eftersom de kan orsaka vignettering. Vid vilken brännvidd du får problem beror på tjockleken på filtren och objektivets konstruktion.

B+W är heller inte ensamma om att göra bra filter. Hoya och Heliopan har också mycket bra filter i olika prisklasser och jag har svårt att tro att du kan se skillnad på bilder tagna med respektive tillverkares filter.

Re: Re: Råd ang Filterköp.

Emil-G skrev:
B+W har en mängd olika polfilter; bland annat varierar typen av pol-film, mängden antireflex-behandling, tjockleken på glas och hållare etc. Den ena affären kan ha haft ett vanligt linjärt polfilter med enkel antireflexbehandling, den andra ett cirkulärt med repsäker multicoating och tunn hållare. Hos B&H varierar priset mellan $73 och $260 för olika typer av polfilter (alla 77mm B+W).

Det är framförallt med vidvinkelobjektiv du kan få problem om du använder flera filter samtidigt eftersom de kan orsaka vignettering. Vid vilken brännvidd du får problem beror på tjockleken på filtren och objektivets konstruktion.

B+W är heller inte ensamma om att göra bra filter. Hoya och Heliopan har också mycket bra filter i olika prisklasser och jag har svårt att tro att du kan se skillnad på bilder tagna med respektive tillverkares filter.
Inga skillnader rent bildmässigt. man det är en påtaglig skillnad när man skall rengöra filtren. B&W MRC är suveräna att rengöra tack vare en hårdare glasyta. Tror att även Heliopan har liknande egenskaper. Hoya däremot är odugliga att rengöra, även deras Pro 1-serie. Man gnuggar bara runt skiten och putsspåren är nästan omöjliga att få bort.

Re: Re: Råd ang Filterköp.

Emil-G skrev:

Aha! Tack så mycket! Är det ett cirkulärt man ska ha om det är det bsäta man vill ha?

Jewster skrev:
Förtydligande: Jag antar att du menar avtonade gråfilter när du talar om att bibehålla färgerna (eg täckning) i himlen. Ett sådant kan monteras så att det släpper igenom allt ljus i en del av bilden (tex marken) och begränsar ljusinsläppet i en annan del (tex himlen) så att den inte fräter ut men marken ändå blir rikligt exponerad. Ett gråfilter rätt och slätt begränsar ljusinsläppet över hela bildytan och hjälper inte till med detta. Det används istället för att förlänga exponeringstiden eller möjliggöra större bländaröppning i ljusa förhållanden.
Ett avtonat gråfilter gör sig bäst i ett format som passas in i en filterhållare så att horizontlinjen i filtret kan anpassas i höjdled.
Att man inte skulle kunna använda gråfilter och polfilter samtidigt låter märkligt tycker jag då de ju fungerar på två olika sätt. Det ena reducerar polariserat ljus, det andra begränsar ljusinsläppet. Åtminstone jag har vid ett extremtillfälle använt båda med gott resultat.

Aha! Tack för ett suveränt svar! Men ett avtonat gråfilter, fungerar det some tt vanligt NDfilter eller ska man använda båda där med? Jag vill kunna få den där dimmeffekten på vatten och samtidigt kunna bibehålla himlens färger.

Henrik_L skrev:
Aha! Tack för ett suveränt svar! Men ett avtonat gråfilter, fungerar det some tt vanligt NDfilter eller ska man använda båda där med? Jag vill kunna få den där dimmeffekten på vatten och samtidigt kunna bibehålla himlens färger.

Jag använder oftast polfiltret för att "blåa" till himlen och/eller få sådär skön kontrast mellan himmelsblått och de vita molnen. Det avtonade gråfiltret åker på när jag måste väga upp den ljusa himlen och den mörka förgrunden i exponeringen. Då struntar jag oftast i polfiltret eftersom den lägre exponeringen med gråfiltret över himlen ofta räcker för att framhäva kontrasterna där.
Det polfiltret primärt annars gör är ju att eliminera blänk i reflekterande ytor. Det var vid ett sånt extremfall jag använde både och. Jag hade en skylt i förgrunden som blänkte, därför satte jag på polfiltret, samtidigt hade jag för stor kontrast mellan förgrund och himmel för att få täckning i båda, därav det avtonade gråfiltret.
Är du i en situation där du vill ha lång slutartid för att göra vattnet släpigt, men att denna tid fräter ut himlen skulle jag nog köra med avtonat gråfilter i kombination med ett ordinärt heltäckande gråfilter. Det heltäckande för att få så lång slutartid så att vattnet blir släpigt, och det avtonade för att behålla täckning i himlen.

Re: Re: Re: Råd ang Filterköp.

Henrik_L skrev:
Aha! Tack så mycket! Är det ett cirkulärt man ska ha om det är det bsäta man vill ha?
Vissa kameror kan få problem med autofokusen och exponeringsmätningen om man använder linjära polfilter men jag har aldrig haft problem själv. Det brukar rekommenderas att man använder cirkulära filter på moderna kameror men de är inte nödvändigtvis bättre rent optiskt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto