Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd ang filterköp för landskapsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte mina lee filter direkt från england i sverige var det madeco som hade agenturen mem dom har precis konkat. Däremot har jag inte märkt någon stor kvalitets skillnad mellan hitech och lees filter. Däremot är dom bättre än cokins som blir lätt repade.

På den analoga tiden körde jag mycket med filter eftersom jag använd dia film. Mitt lilla paket med lee filter gick på 14000kr. Angående hårdheten på övergång så tycker jag att Hitech hårda är verkligen en kraftig övergång och fotar du tex en rak horisont funkar det annars så kommer övergången synas. Lee normala hårdhet på övergång fungerar i dom flesta fall.
Det som är dyrt med lee är bla deras proffs polfilter det kostade runt 2800 när jag köpte mitt visserligen är det 105mm stort men dom är duktiga på att ta betalt. Fördelen med lee är att dom har speciella adapters för vidvinkel optik som gör att filtret kommer exakt framför objektivet så nära det bara går.
Annars tycker jag hitech gör skapliga filter i sverige så är det dito som säljer dom. Deras yrkesbutik ligger bredvid nynäsvägen i enskede (stockholm).
I dag på den digitala tiden så kör jag inte längre färgkorrektions filter eftersom det ställer jag i ps däremot så använder jag avtonade,nd samt polfilter för det tycker jag blir bättre än att försöka göra det i ps.
Däremot så är det sällan jag använder filterhållaren jag håller filtrer pga att min kamera väska är fullpackad ändå.

Tusen tack! Vet du om Hitech har filterhållare och adapter oxå? Jag skulle ha köpt lee om jag bara kunnat men dom har "out of stock". Jag ska till öland och fota och "måste" ha tag i en uppsättning nd och graduerade. :)

Mitt råd är att du köper 100mm för då passar även lee och dom filtrena räcker oftast till även om du kör kraftiga vidvinklar.

Mitt råd är att du köper 100mm för då passar även lee och dom filtrena räcker oftast till även om du kör kraftiga vidvinklar.

Det låter bra! Hur är kvaliten om man ser till själva fotot som blir om man jämför med lee och hitech tro?

Såhär skrev den engelska butiken till mig idag.

The grads are NOT square, they are 100 x 105 mm. Räcker då 100 mm filret? Min plan är kanske att köpa Hållarna på hitech och filtren på LEE. Fast det blir ju oxå en hel del krångel med betalning till england och så. Bästa vore ju om hitech var lika bra :)

Tack för svaret!

En kille på robertwhite sa att filren var 100 x 105. Kommer dom ändå att passa till filterhållaren från hightech? Vet du om deras filterhållare och adapter hamnar tillräckligt nära linsen för att undvika vinjettering?

Lee har speciella adapters som gör att filtret kommer exakt framför optiken, vet ej om hitech har det ring dito o fråga. Själv så använder jag sällan filterhållarna längre behöver du ha filtret en längre tid framför optiken så kan en lite tejpbit (målartejp) funka bra.

Har inte märkt någon större kvalitetsskillnad mellan hitech o lee däremot så tycker jag den hårda övergången på hitech är för kraftig om du inte har ett exakt linje i bilden typ hav/himmel.

Lee har speciella adapters som gör att filtret kommer exakt framför optiken, vet ej om hitech har det ring dito o fråga. Själv så använder jag sällan filterhållarna längre behöver du ha filtret en längre tid framför optiken så kan en lite tejpbit (målartejp) funka bra.

Har inte märkt någon större kvalitetsskillnad mellan hitech o lee däremot så tycker jag den hårda övergången på hitech är för kraftig om du inte har ett exakt linje i bilden typ hav/himmel.

Tack så mycket än en gång! Jag tänkte ringa idag men det var stängt så jag får göra det på måndag. Huvudsaken är egentligen att filretn sen passar. 100 x 105 skulle dom tydligeln vara hos lee.

Om du tittar på bilderna av hållarna så ser du att de är öppna på två kanter, du skjuter alltså i filtret genom en av dessa öppningar och justerar det så att det sitter lagom för ditt motiv. Det spelar ingen roll om filtret är kvadratiskt eller dubbelt så långt som det är brett, bara det är 100mm brett.

Lustigt att Hitechs övergångar skulle vara så hårda? Enligt flera skribenter på Photo.net är problemet snarast det motsatta, att de är för mjuka!? Förhoppningsvis får jag mina filter här i veckan och skall då jämföra med det Cokin-filter jag har liggande.

Jag äger för tillfället både hållare och filter från Lee. Måste påpeka att Lee är kvalitet, och kostar därför lite extra. Men det är ju en engångskostnad, och grejerorna håller många år om man är försiktig, och sköter om filtren.

Har tidigare haft både Cokin och Hitech. Cokin är bara s..t , Hitech är bättre , men kommer inte upp till Lee-klass. Tycker jag alltså !

Jag köpte hållare, adapterring , 0,6 soft,0,6 hard, 0,9 soft, 0,9 hard samt fodral och rengöringsvätska. Har för mig att allt slutade på ca 4500-5000 :- med frakt och hela baletten.

Ångrar mig inte, kanongrejor. Det enda jag saknar är ett kraftigt ND-filter (ej tonat). Men det står på önskelistan.

http://www.robertwhite.co.uk/products.asp?PT_ID=501

Lycka till !

Jag äger för tillfället både hållare och filter från Lee. Måste påpeka att Lee är kvalitet, och kostar därför lite extra. Men det är ju en engångskostnad, och grejerorna håller många år om man är försiktig, och sköter om filtren.

Har tidigare haft både Cokin och Hitech. Cokin är bara s..t , Hitech är bättre , men kommer inte upp till Lee-klass. Tycker jag alltså !

Jag köpte hållare, adapterring , 0,6 soft,0,6 hard, 0,9 soft, 0,9 hard samt fodral och rengöringsvätska. Har för mig att allt slutade på ca 4500-5000 :- med frakt och hela baletten.

Ångrar mig inte, kanongrejor. Det enda jag saknar är ett kraftigt ND-filter (ej tonat). Men det står på önskelistan.

http://www.robertwhite.co.uk/products.asp?PT_ID=501

Lycka till !

cokin är bra till man testar något annat. Största nackdelen med cokin är att dom är repkänsligare än lee. Däremot så använder jag sällan filterhållarna tar helt enkelt för lång tid att montera och för mycket plats i väskan.

cokin är bra till man testar något annat. Största nackdelen med cokin är att dom är repkänsligare än lee. Däremot så använder jag sällan filterhållarna tar helt enkelt för lång tid att montera och för mycket plats i väskan.

Är man ute i naturen och behöver använda filtren, ja då får man inte ha någon brådska. Då är det fråga om taskig planering !

Tycker inte heller de tar någon stor plats i ryggan, bara lämna blixten hemma när man ska fota Landskap, så finns all plats för filter och hållare. Går nog fortare att montera hållare till filtret, än hålla på böka med tape o.d.

Men alla är vi olika, tur är väl det :)

Om jag jobbar med naturbilder skulle jag använda filterhållaren men inte till resebilder. Är det längre exponeringstider så är filterhållaren ett måste annars så klara man sig utan om man inte lider av kraftiga skakningar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto