Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd angående Canon EOS 500D eller 1100D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sirc

Ny medlem
Hej

Jag ska inhandla min första systemkamera.

Jag har kollat runt och känt och klämt på olika kameror. De kameror som känts bäst har varit Canon, och jag har en budget på ca 5000-6000 kr.

De kameror som känns aktuella är 1100D eller 500d. Samtliga med kitobjektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS.

Canon EOS 500d med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS kan man få för endast några hundralappar mer än 1100d med samma objektiv.

Jag funderar kring att 500d är ett par år gammal modell, och utgående ( om det har någon betydelse?), men samtidigt har den bättre spec och scoring enligt snapsort...

Dessutom kändes 1100d att ha sämre byggkvalitet, och att 500d låg bättre i handen.

Tar gärna emot råd på vilken kamera jag bör välja.

Tack på förhand.
 
Det enda tänkbara skälet att välja 1100D istället för 500D skulle vara att den är mycket billigare. Även om 500D är lite äldre så är den nog bättre på i princip alla punkter.
 
Det enda tänkbara skälet att välja 1100D istället för 500D skulle vara att den är mycket billigare. Även om 500D är lite äldre så är den nog bättre på i princip alla punkter.

Helt av samma åsikt! Ingen tvivel om saken.

1100D har dock lite bättre brushantering, men samtidigt så har den inte speciellt stort ISO-omfång och inställningsmöjligheter. Och video är de båda lika bra/dåliga på. På resten har nog 500D övertaget.
 
1100D har dock lite bättre brushantering, men samtidigt så har den inte speciellt stort ISO-omfång och inställningsmöjligheter. Och video är de båda lika bra/dåliga på.
Oj, då hade jag fel -- det fanns en sak som 1100D är bättre på! Borde insett att den nyare kameran har bättre algoritmer för jpg-bilderna.

Angående filmning är 500D, iaf enligt specarna, lite bättre. Den klarar full-hd, om än bara i 20 bps.
 
Skärmen på 500D är klart överlägsen. Det gör det otroligt mycket
enklare att granska bilderna i kameran.

Bildkvalitémässigt är 1100D strået vassare.
 
På vilket sätt då? 550D har högre upplösning och enligt DXO bättre eller lika bra S/N och DR.

Jag vet inte om du skrev fel, men det är 500D som åsyftas och inte 550D. Den senare ligger utanför min budget..

För övrigt har jag fått intrycket att jag ska välja 500D framför 1100D.
Så jag får tacka för alla åsikter och råd!
 
Jag vet inte om du skrev fel, men det är 500D som åsyftas och inte 550D. Den senare ligger utanför min budget..

För övrigt har jag fått intrycket att jag ska välja 500D framför 1100D.
Så jag får tacka för alla åsikter och råd!
Ja, jag skrev fel. Jag menade 500D. (Fast det vore förstås sant även för 550D.)
 
Jag vet inte om du skrev fel, men det är 500D som åsyftas och inte 550D. Den senare ligger utanför min budget..

För övrigt har jag fått intrycket att jag ska välja 500D framför 1100D.
Så jag får tacka för alla åsikter och råd!

Jo! Det är ett billigt trick av Canon och Nikon (enligt min åsikt) att ens ha 1100D och D3100 i sina segment eftersom dessa lockar folk som vill uppgradera från kompakter. Men man märker snart att man är väldigt begränsad med dessa modeller och därmed "tvingas" köpa ytterligare en ny kamera (se: två kameror sålda istället för en).

Jag själv gick direkt på en 550D när jag böt upp mig, men i vissa lägen känns även den modellen begränsande, men klart nöjd över mitt val är jag då jag jämför dess prestanda mot 1000D som ett fåtal bekanta äger (1100D fanns inte då ännu när jag köpte).
 
Jag har en 500D som jag köpte förra sommaren. Den har gjort mycket bra ifrån sig. När jag köpte den var jag knappt insatt i hur foto fungerar, än mindre systemkameror, så jag var aldrig inne i någon butik och klämde. Bestämde mig enbart baserat på siffror jag läste mig till.

I efterhand har jag varit inne och känt på olika kameror och är mycket glad att jag inte köpte 1000D (1100D fanns inte då tror jag). Jämfört med de större modellerna så är 500D inte så mycket att hålla i handen (bokstavligt talat, en av anledningarna till att jag nu funderar på att uppgradera mig) men när man har greppat en 1100D så är 500D underbar. Den känns bättre på alla sätt. Bara det är en stor anledning till att inte köpa xxxxD.

Vad gäller objektiv så köpte jag min med kitobjektivet. Men jag skulle inte rekommendera det nu i efterhand. Naturligtvis får du bilder med det. Men det är väldigt plastigt. Manuell fokus är otrevligt. Zoom-ringens motstånd är inte riktigt konstant.

Jag uppgraderade mig till 17-85/4-5.6 IS USM. Detta är inte det bästa som finns att få men det är långt bättre än kitgluggen. Inte minst när det gäller byggkvalitet. de extra 55-85 skadar ju inte heller. Efterföljaren 15-85 är ju förstås ännu bättre men så kostar den mer än det dubbla också.

Slutsatsen är att 500D är det självklara valet i detta fall, men att kitobjektivet inte är helt tillfredsställande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.