Annons

Råd angående bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Perli78

Medlem
Måste tyvärr skapa ännu en tråd i detta ämne. Jag har läst flera av de tidigare trådarna men tycker inte riktigt att de tar upp min situation.

Så här är det iallafall, jag tog och la upp två bilder utav pristagarna i en liten tävling på en blogg/nyhetssida. En annan sida "lånade" dessa bilder och la själva upp nyheten, de bad inte om lov och angav inte fotografens namn utan skrev bara vilken sida de lånat bilderna av. Jag är inte på något sätt involverad i den sidan annat än att jag hänger där och lägger upp lite blogginlägg där så att skriva att de lånat bilderna från den sidan betyder inte på något sätt att det är mig de lånat dom av.

Sidan som lånade mina bilder drivs av ett företag och har annonsintäkter, så det är ju en kommersiell sida även om personerna bakom knappast drar in några större summor. Så hade de bett artigt så hade de säkert fått ta bilderna gratis, men jag tycker inte alls om hur det gick till nu. Mina bilder används ju i praktiken för att dra in pengar till sidan då den främst publicerar nyheter inom den lilla sportgren jag är aktiv inom.

Jag antar att detta är oerhört vanligt numer inom bloggar att bilder och liknande att lånas hejvilt utan tillstånd.

Så vad är problemet då? Det är väl bara att skicka en faktura eller? Ja.. det är väl just det. Jag kikade lite på SFF och deras prislista och priserna där är iallafall i det här sammanhanget orimligt höga tycker jag. Så även om jag kanske har rätt att fakturera dessa pengar så är det i mitt tycke inte rimligt. Jag vill däremot av två anledningar ha någon slags ersättning, dels för att jag tycker att de har gjort fel och dels för att varna dom så att de inte gör samma misstag igen och någon kräver de på en mycket högre summa som de kanske inte riktigt har råd med.

Det jag har gjort är att jag tagit screenshots av sidan. Läste även att jag bör göra en pappersutskrift som bevis samt be någon oberoende göra detsamma. Jag har börjat skriva ett mail, men tycker det är klurigt då jag inte vill verka hotfull eller överdrivet arg men ändå förklara vad jag vill. Och så måste jag väl hitta på någon ersättning som jag tycker är rimlig.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag söker för hjälp här men lite kommentarer och råd är uppskattat. Känner mig lite vilse helt enkelt =)

/ Per
 
Hej

Alltid tråkigt när sånt händer.

Jag skulle nog författa ett mail där jag väldigt korrekt och artigt utan att blanda in känslor typ:

"Hej X
Jag ser att ni använder mina bilder på er hemsida utan tillstånd från mig fotografen.

Enligt lagen om publicering etc etc kommer härmed en faktura på XX kronor

Vänligen kontakta mig i förhand innan eventuell publicering av mina bilder så att vi kan komma överens om ett pris i förväg."

OBS! Jag vet inte om det finns någon lag om publicering, hitta på något som stämmer ;)

Sen skulle jag räkna ut vad kostnaden enligt SFF skulle bli, med tilläggen för otillåten publicering avsaknad av byline, etc etc. ta betalt för allt.

Sen kan du vara snäll att ge 50% rabatt på bildstölden denna gången om du vill, du kan tjäna mer pengar i framtiden om de vill köpa dina bilder istället.

Så här skulle jag nog gjort.
 
Skriv också att rabatten endast gäller om fakturan betalas inom 10 dagar eller 20, får att få tryck på dem.

Hej

Alltid tråkigt när sånt händer.

Jag skulle nog författa ett mail där jag väldigt korrekt och artigt utan att blanda in känslor typ:

"Hej X
Jag ser att ni använder mina bilder på er hemsida utan tillstånd från mig fotografen.

Enligt lagen om publicering etc etc kommer härmed en faktura på XX kronor

Vänligen kontakta mig i förhand innan eventuell publicering av mina bilder så att vi kan komma överens om ett pris i förväg."

OBS! Jag vet inte om det finns någon lag om publicering, hitta på något som stämmer ;)

Sen skulle jag räkna ut vad kostnaden enligt SFF skulle bli, med tilläggen för otillåten publicering avsaknad av byline, etc etc. ta betalt för allt.

Sen kan du vara snäll att ge 50% rabatt på bildstölden denna gången om du vill, du kan tjäna mer pengar i framtiden om de vill köpa dina bilder istället.

Så här skulle jag nog gjort.
 
Jo, ni skriver väl lite som jag väntat mig. Och egentligen har ni ju rätt. Men som jag skrev, jag tycker ändå att priset blir orimligt högt. Sporten är liten liksom sidan även om den har en väldigt central roll som mötesplats för de aktiva.

Visst skulle pengarna vara välkomna, men egentligen handlar det mer om principen för mig. Det är väl det som gör det svårt för mig antar jag..
 
Kronor och ören är rätt bra på att upprätthålla principer, men du för naturligtvis sätt det pris/rabatt du tycker är rimnligt. Var det skall ligga kan väl bara du själv avgöra? Sätt ett i dina ögon rimligt pris.

Jo, ni skriver väl lite som jag väntat mig. Och egentligen har ni ju rätt. Men som jag skrev, jag tycker ändå att priset blir orimligt högt. Sporten är liten liksom sidan även om den har en väldigt central roll som mötesplats för de aktiva.

Visst skulle pengarna vara välkomna, men egentligen handlar det mer om principen för mig. Det är väl det som gör det svårt för mig antar jag..
 
Jag kikade lite på SFF och deras prislista och priserna där är iallafall i det här sammanhanget orimligt höga tycker jag. Så även om jag kanske har rätt att fakturera dessa pengar så är det i mitt tycke inte rimligt.
Att vissa priser publiceras i SFFs prislista innebär inte att man har rätt till just dessa summor. Priset är en förhandlingssak. De priser som anges i prislistan är SFFs uppskattning av hur mycket deras medlemmar brukar fakturera. SFF kallar själva sin lista för en "prisguide" och skriver: "Variationerna i prisnivå är stora ..."
 
Förhandling om priset görs vanligen innan köpet (användningen av bilden). Den som först köper och sedan vill förhandla om priset sitter vanligen surt till. Ser man inte upp när man köper får man spärra upp ögonen när man skall betala!

Att vissa priser publiceras i SFFs prislista innebär inte att man har rätt till just dessa summor. Priset är en förhandlingssak. De priser som anges i prislistan är SFFs uppskattning av hur mycket deras medlemmar brukar fakturera. SFF kallar själva sin lista för en "prisguide" och skriver: "Variationerna i prisnivå är stora ..."
 
Har letat runt en del men inte riktigt hittat något bra, funderar på hur jag ska utforma fakturan och vad som ska vara med och så vidare. Vore väldigt bra om det är någon som har en mall eller så.

Det är alltså en faktura från en privatpersion till ett företag det handlar om.
 
Någon sådan mall har jag inte sett.
Jag skulle "kopiera" en vanlig faktura, men typ skriva. Vänligen betala in pengarna på mitt bankkonto: xxxxxx

Men jag tycker absolut att du ska skriva typ

Otillåten publicering: 4 bilder á 1000kr
Ingen byline: 4 bilder á 5000kr
Taskigt förfarande: 4 bilder á 100000kr
Brott mot mänskligheten: 15000kr

typ ;)
men sen skriva med typ:

Eftersom jag är en hygglig kille räcker det med att ni sätter in 1000kr på mitt konto samt lägger till "fotograf: Per Lind" under bilderna. Och att jag ser fram emot ett framtida gemensamt arbete för att främja sporten.

eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.