Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd önskas av vidvinkelägare..

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag ska köpa vidvinkel. Så långt är allt klart, jag har tillbringat många kvällar läsandes trådar och recensioner rörande diverse aktuella och icke aktuella objektiv.

Valet står nu mellan Sigma 10-20 och Tokina 12-24. Prismässigt skiljer det typ 5 kr på Cyberphoto så det är inget bekymmer. Av vad jag har kunnat läsa mig till verkar Tokinan vara skarpare, men jag är himla sugen på de där sista två millimetrarna..

Skulle vilja ha lite hjälp av er som äger dessa två gluggar.. hur upplever ni dem och tror ni jag kommer bli besviken över skärpan på Sigmat?
Fotograferar mestadels landskap och dylikt...

/Malin - lite yr..

Tokinan är bättre på allt, skärpa, distortion och vinjettering. Men, de extra två millimetrarna är lockande, jag vet...
Om bildkvaliteten är viktig för dig, så är det Tokinan (eller Nikons 12-24) som gäller. Sigman måste man jobba med för att få riktigt skarp. Bländare 8 eller 11 är ett måste.
Själv skall jag nu undersöka några gluggar med fast brännvidd (14 mm) i min jakt efter den perfekta vidvinkeln...

Ljusstyrkan verkar också något bättre på Tokinan vilket inte är helt oväsentligt. 4 mot 4,5-5,6 för Sigman. Vid vissa brännvidder skiljer alltså ett helt steg. Skillnaden i brännvidd motsvarar skillnaden mellan 16mm och 19mm för småbild/fullformat och det är inte särskilt mycket. Har själv en 15mm och en 21mm och det är ingen jätteskillnad. Tokinan går dessutom till 24mm (motsvarar 38mm) medan Sigman har max 20mm (motsvarar 32mm).

Vet ni hur det fungerar med filter på Tokinan? Det verkar som jag skulle ha möjlighet att använda mitt cokinsystem på sigmat utan vinjettering. Detta är inte helt oviktigt för mig vid landskap..

Skärpa är naturligtvis viktigt, är skillnade så stor mellan dem att jag kommer se skillnad på förstoringar säg 30x45 cm? Använder D70 kanske jag ska tillägga.

Tack för era åsikter!

SmurfMolly skrev:
Vet ni hur det fungerar med filter på Tokinan? Det verkar som jag skulle ha möjlighet att använda mitt cokinsystem på sigmat utan vinjettering. Detta är inte helt oviktigt för mig vid landskap..

Skärpa är naturligtvis viktigt, är skillnade så stor mellan dem att jag kommer se skillnad på förstoringar säg 30x45 cm? Använder D70 kanske jag ska tillägga.

Tack för era åsikter!
Skall du ha filter på Tokinan så måste du ha ett extra tunt, Jag hade ett vanligt med skruvgänga men det syns i kanterna på bländare 4. Extra tunna finns att köpa.

Hej Malin!

Hoppas din yrsel börjar lägga sig. Kan bara stämma in i kören angående Tokinan. I mitt fall föll valet just på nämnda Tokinan. Anledningen var att den presterade livärdigt med Nikons motsvarande, men till hälften av pengarna. Använde den till interiör bilder och var nöjd med vad den presterade. Ibland gav den upphov till en del CA likt de flesta vidvinklar, men blända ner ett par steg och det är borta.

Sålde mitt ex för att jag behövde/ville ha något ljusstarkare.

Att du få använda den tunnare typen av filter av "skruva på" typ är nog ingen överraskning för dig. Läste någonstans om någon filterhållare från Cokin för vidvinkel

Hälsningar

Mats

Senast ändrad:
Jag rekomenderar Tokinan också, senaste nummret av tidningen Foto testar bla. Sigma 10-20, och den får inget vidare betyg.

Senast ändrad:
Rekommenderar också Tokinan. Den är skarp över hela bilden vid f11. Mkt välbyggd och trevlig att använda.

Tokinan bäst

Solklart Tokinan nr. enl. alla tester jag läst. T.o.m. snäppet bättre än Nikons egna 12-24 vilket jag anser borgar för att Tokinan är "outstanding" och till halva priset av ett Nikon.

Jag är i precis samma sits som du.

Jag var helt inställd på Sigman (pga de extra millimeterna), men sen läste jag på flera ställen att autofokusen var sisådär på den, trots HSM.

Jag kommer köpa Tokinan.

Jag kör själv med ett UV-filter på mitt Nikkor 12-24 och kan inte se det ens vid f4 även då det är ett normalt filter. Men tänk på att polfilter på ett vidvinkel blir knasigt då solen infallsvinkel avgör hur filtret jobbar och med ett vidvinkel blir infallsvinkel drastiskt förrändrad över bilden. Kolla Ken ROckwells exempel från hans vidvinkeltest http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-filters.htm
Men du kan använda Cokins filtersett med avtonade filter t ex om du köper den särskillda vidvinkelhållaren alt. klipper av de två yttersta facken på deras vanliga.

Clouseau skrev:
Jag kör själv med ett UV-filter på mitt Nikkor 12-24 och kan inte se det ens vid f4 även då det är ett normalt filter. Men tänk på att polfilter på ett vidvinkel blir knasigt då solen infallsvinkel avgör hur filtret jobbar och med ett vidvinkel blir infallsvinkel drastiskt förrändrad över bilden. Kolla Ken ROckwells exempel från hans vidvinkeltest http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison-filters.htm
Men du kan använda Cokins filtersett med avtonade filter t ex om du köper den särskillda vidvinkelhållaren alt. klipper av de två yttersta facken på deras vanliga.

Ahh... Då ska jag modifiera min cokinhållare lite framöver då... Bestämde mig i eftermiddag och jag skippar de där extra millimetrarna och kör på Tokinan istället.
Tack för era åsikter!

/Malin - mindre yr och snart fattigare!

Fasen också :) Sitter i PRECIS samma sits som ni andra: Sigma eller Tokina? Är ju så himla sugen på de två extra millimetrarna men nu börjar man ju bli tveksam efter att ha läst här.

Finns det ingen som provat BÅDA förresten?

Utan att ha jämfört med andra objektiv så vill jag bara säga att jag är mycket nöjd med mitt Sigma. Billigt, lätt och skarpt. Ljusstyrkan är dock inget att skryta med.

Även jag har Sigmat och är nöjd med den, konstig autofokus har jag inte märkt något av och även om den kanske inte är den skarpaste gluggen någonsin så saknar jag inget där. Till jul kommer jag ha möjlighet att testa Tokinan också och kan kanske återkomma med en jämförelse då.

Cokin P-system ger lite mörka kanter i normalläge men försvinner vid 11-12 mm eller om man vrider filterhållaren 90 grader (har jag för mig). Varianten som bara klarar ett filter borde inte vara något problem i något läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar