Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd önskas av vidvinkelägare..

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt om jag snor tråden, men 12-24 mot fast 14 till D200? Någon som har synpunkter? För mig står det mellan Tamron 14/2,8 och Tokina 12-24/4. Behöver ljusstyrka, men om bildkvaliteten är bättre på zoomen, vilket jag kan tänka mig är möjligt, så vet jag inte..

Jag kör Cokins "P" Vidvinkelhållare på min Nikon 12-24 utan några som helst vinjetterings problem.

Borde funka lika bra på Tokinan.

/kent

Jag köpte mig ett begagnat Sigma 10-20 och det är knappast nåt jag ångrar. Tanken var att fota lite landskap precis som du och självklart vill man ju ha lite skärpedjup då så ljusstrykan och ev skärpebrister vid stor bländare är ju knappast nåt man riskerar uppleva då.
Dom där 2 extra mm är fruktansvärt betydelsefulla skulle jag nog vilja påstå. Någon skrev tidigare att det inte var så mycket men jämförde då på en normalzoom. PÅ detta objektivet är det tillräckligt mycket för att få den där extra wow-effekten.
Dålig fokus och skärpa stämmer inte in på mitt exemplar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar