Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättigheter till bilder i Picasa web o liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuvesson

Ny medlem
Laddade hem Picasa för att kolla om det var något att använda för webpublicering men blir lite undrande när det står

"Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som Du redan innehar i det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. Genom att skicka in, lägga upp eller visa materialet beviljar Du Google en evig, oåterkallelig, global, royalty-fri och icke-exklusiv licens att mångfaldiga, anpassa, ändra, översätta, publicera, offentligt framföra, offentligt visa och distribuera det Material Du skickar in, lägger upp eller visar på eller genom Tjänsterna. "

Det verkar som om man ger Google oåterkallig licens på mina bilder....känns sådär.

Finns det några alternativ?

Hittade lite länkar om att en del här använder Jalbum men där finns denna text som i stort men kanse inte lika strängt motsvarar Picasas

"... However, the User acknowledges that Jalbum, free of charge, is at liberty to handle all Content posted on the Community Site e.g. by making it appear in the Community Site search engine or by making it available in any other function available on the Community Site. Jalbum is, if the User refuses Jalbum this right, free to deny the User access to the Community Site and to remove any Content previously posted by the User."

Eller är jag bara konspiratorisk om jag ser ett problem med dessa villkor??

//Ola

Hej på er!

Jo, jag har samma fråga. Har sen tidigare några album på webpicasa även om jag är lite skeptisk.

Vad har ni andra för åsikter om Webpicasa? Vågar man sätta in bilder där?

Johan

[...]
[...]
//Ola

Jag satt i samma funderingar för drygt ett år sedan och det slutade med en egen hemsida. Det kostar inte många kronor per år och du samt besökare slipper all reklam, får en helt egen design och ett eget domännamn.
Jag använder för närvarande Jalbum för att skapa mina album.

Det finns ett flertal företag som erbjuder webbhotell, jag valde One, www.one.com

// Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar