Annons

"Rättighet" till bilder från MC-kurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

schang

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag är MC-instruktör inom SMC som är en ideell organisation som sysslar med fortbildning för MC-förare, där vi bl.a. anordnar kurser på racingbanor. Eftersom vi har begränsade medel att lägga på marknadsföring och eftersom jag är fotointresserad så fick jag i uppdrag av SMC Stockholms styrelse att ta fram bildmaterial som vi kan använda på vår hemsida och i broschyrer och reklamblad för våra kurser.

Vi hade en kurs på en racingbana för ett par veckor sedan där jag fotade. Jag hade inhämtat tillstånd av ägaren av banan för att fota med det syfte jag nämnde ovan. Vi hade inte annonserat eller informerat kursdeltagarna om att jag skulle fota men många noterade förstås att jag kröp runt i gräset.

Efteråt har vi fått en hel del frågor om bilderna som jag tog, deltagarna är förstås sugna på att se dem (man vill alltid se sig själv "in action"...). Det lustiga är att de inte frågar om det går att se bilderna någonstans utan de flesta uttrycker sig som att det vore en självklarhet, nästan en rättighet, att bilderna görs tillgängliga för deltagarna.

Vad säger ni om det? Är det bara ett bevis på "allmänhetens" bristande förståelse för upphovsrätten till bilderna eller ligger det något i det? Vore intressant att höra er åsikt!
 
Rätten till bilderna är fotografens dvs din om du inte skrivit på något som säger annat. Vore du ansälld av SMC som fotograf och fått uppdraget inom arbetstid hade läget varit annorlunda enligt mina begränsade kunskaper.
Vill du veta med säkerhet så kolla med Staffan Teste (här på Fs) som säkert kan ge dig svar.

Mvh/Peter
 
Man skulle ju, med tanke på omständigheterna kalla deltagarna för modeller och således erbjuda dessa TFP-ersättning, vilket är brukligt vid enklare modellfoto. TFP står för TimeForPrint, alltså att de får kopior (som i papperskopior) mot att de ställer upp.
 
Jeppe skrev:
Man skulle ju, med tanke på omständigheterna kalla deltagarna för modeller och således erbjuda dessa TFP-ersättning, vilket är brukligt vid enklare modellfoto. TFP står för TimeForPrint, alltså att de får kopior (som i papperskopior) mot att de ställer upp.
Nja, där håller jag inte med dig. Det är kanske så att man vore schysst om man gav dem kopior, men TFP går ju ut på att man träffar ett sådant avtal innan den aktuella plåtningen och att det är ett givande och tagande mellan fotograf och modell. I deta fall har väl "modellerna" knappast gjort något modellande, dvs de har blivit avfotograferade i en verksamhet som de i övrigt skulle gjort. Inte skulle man kalla folk på stan för "modeller" och erbjuda TFP-ersättning när man tar gatubilder? Det faller på sin orimlighet.

Så länge bilderna ligger i ditt privata album har de inga anspråk på dem och du ska inte behöva ge ifrån dig kopior till var och varannan som frågar om du tycker det är för besvärligt eller fel. Personligen brukar jag vara ganska generös av mig med denna typ av bilder, så länge det inte blir en massa onödigt merarbete eller utgifter för egen del. Om de uttrycker sig som att det är en självklarhet är det bara att informera om att det är dina bilder, punkt slut.

Ska ni däremot använda bilderna för maknadsföring gäller det att inhämta tillstånd från vederbörande. Även om de åker MC och var med på en av er anordnad kurs innebär det inte att de därmed är affischnamn för er organisation, men det är väl tämligen självklart.
 
schang skrev:
Efteråt har vi fått en hel del frågor om bilderna som jag tog, deltagarna är förstås sugna på att se dem (man vill alltid se sig själv "in action"...). Det lustiga är att de inte frågar om det går att se bilderna någonstans utan de flesta uttrycker sig som att det vore en självklarhet, nästan en rättighet, att bilderna görs tillgängliga för deltagarna.

Zomborszki har i och för sig redan givit ett uttömmande svar, men jag tolkade denna text lite annorlunda. Fick det nämligen inte att gå ihop.

Vad jag inte förstår är hur en enkel titt på bilderna via internet eller eventuellt dina egna utskrivna kopior skulle kunna kränka upphovsrätten.

Jag tolkar alltså situationen som att det är ett mycket starkt intresse från mc-åkarna för att se sig själva "i action" som tar sig det här uttrycket.
 
maxzomborszki skrev:
Ska ni däremot använda bilderna för maknadsföring gäller det att inhämta tillstånd från vederbörande.
Bara om det går att identifiera dem på bilderna. Oftast har man integralhjälm och skinnställ (eller motsvarande) när man kör MC, och då går det knappast att se vem det är. Man måste kanske sudda bort texten på registreringsskyltarna om dessa syns i bild.
 
Du kan ju bjuda in dem att titta på råmaterialet. Är de sedan intresserade av att köpa en bearbetad bild kan du ta en ersättning för detta. De flesta förstår nog inte att man bearbetar bilder och lägger upp på en officiell hemsida. Om du har en egen så kan du lägga upp där om du vill, deltagarna kan ju inte ställa några krav på att få se bilderna.

Intressant med frågan från deltagarna om/när bilderna finns tillgängliga. Kan ju bero på individen, eller var det flera som uttryckte sig på samma "krävande" sätt?
 
Som sagt, OM det inte är mycket merjobb, lägg upp bilderna i lågupplöst format på webben, så att dom kan få se dom.
Om någon sedan vill köpa en bild i högre upplösning så är det väl inte fel med någon hundralapp extra i kassan, och det kan i bästa fall generera kommande uppdrag från någon av deltagarna.
 
Hej igen och tack för alla bra svar!

Det verkar mera vara ett uttryck av efterfrågan på att se bilderna än något annat. Undrar om allmänheten har blivit bortskämd med digitalbilder? Allting skall gå snabbt, ha högsta kvalitet och göras tillgängliga med detsamma. Jag tog drygt 500 bilder under helgen helt på ideell basis. Det tar ju lite tid att gå igenom, välja ut bilder och justera dem...

Men jo, jag tänkte vara generös med bilderna och lägga upp dem i lågupplöst format på webben, så att de kan kolla på dem, och eventuellt även erbjuda dem att köpa högupplösta varianter.

Kijana skrev:
Vad jag inte förstår är hur en enkel titt på bilderna via internet eller eventuellt dina egna utskrivna kopior skulle kunna kränka upphovsrätten.
Sorry, det var inte så jag menade. Jag menade att jag tyckte att deras inställning var lite märklig. Bara för att det är en fotograf närvarande, kan man då kräva att få titta på bilderna? Jag förstår mycket väl att man vill titta på bilderna, men då kan man fråga om man får det istället för att utgå i från det, som att det vore en självklarhet. Eller är jag kanske överkänslig för formuleringen av deras frågor?

PMD skrev:
Max Zomborszki (maxzomborszki) skrev:Ska ni däremot använda bilderna för maknadsföring gäller det att inhämta tillstånd från vederbörande.

Bara om det går att identifiera dem på bilderna. Oftast har man integralhjälm och skinnställ (eller motsvarande) när man kör MC, och då går det knappast att se vem det är. Man måste kanske sudda bort texten på registreringsskyltarna om dessa syns i bild.
Det där är en väldigt intressant fråga eftersom vår tanke var att använda bilderna för marknadsföring. Jag har hittills samma uppfattning som Per. Stämmer denna?

growingart.se skrev:
Intressant med frågan från deltagarna om/när bilderna finns tillgängliga. Kan ju bero på individen, eller var det flera som uttryckte sig på samma "krävande" sätt?
Ja, det är faktiskt de flesta som har uttryckt sig så...
 
Sådant här händer mig jämt och det är oerhört tröttsamt. Jag hatar att alltid behöva förklara mig, och dessutom känna mig som en skurk för att jag inte genast vill skicka bilder till alla som vill ha.

För någon vecka sedan tog jag runt 400 vimmelbilder på ett convention. Levererade runt 35 bilder till kunden. Jag hänvisade alla som frågat om bilder till min kund (som har löfte att dela med sig lågupplösta bilder till deltagarna). En lysande lösning tyckte jag och trodde att jag skulle slippa "tjafs". Men nej, då visar det sig helt plötsligt att det finns människor som tar kontakt med mig och vill ha en annan bild som inte fanns med bland de slutgiltiga 35 (typ; "tog inte du en bild på mig och den där personen vid det där tillfället..."). Bläää. Vissa människor ger sig aldrig. Och många har dessutom ingen som helst respekt för min tid och mitt yrke.
Men, det verkar som att man helt enkelt får lära sig att leva med detta.
 
Maria F skrev:
Sådant här händer mig jämt och det är oerhört tröttsamt. Jag hatar att alltid behöva förklara mig, och dessutom känna mig som en skurk för att jag inte genast vill skicka bilder till alla som vill ha. [...] Och många har dessutom ingen som helst respekt för min tid och mitt yrke.
Men, det verkar som att man helt enkelt får lära sig att leva med detta.
Det verkar vara vår eviga förbannelse. Men kanske ska man göra som följande: "Nej, kunden hade bara beställt och betalat för 35 bilder och fick ett blandat urval enligt önskemål. Men du får hemskt gärna köpa bilden du är ute efter av mig, det kostar..."

Gissningsvis kommer inte den personen gnälla mer, alternativt är du lite rikare :-D
 
Ja, jag måste bara försöka koppla bort att det får mig att känna mig sniken. Jag är helt enkelt alldeles för mjäkig.

Men, ser man det enkelt finns det två alternativ:
1. känna sig lite sniken & tjäna mer pengar
2. känna sig utnyttjad & tjäna mindre pengar

Valet är inte särskilt svårt ... :)
 
Får ofta mail från folk som vill ha bilder till självkostnadspris eller originalfiler helt gratis. Ställer inte upp på det, så är det bara. Ingen idé att ödsla tid på folk som bara "ska ha".
 
schang skrev:
Sorry, det var inte så jag menade. Jag menade att jag tyckte att deras inställning var lite märklig. Bara för att det är en fotograf närvarande, kan man då kräva att få titta på bilderna? Jag förstår mycket väl att man vill titta på bilderna, men då kan man fråga om man får det istället för att utgå i från det, som att det vore en självklarhet. Eller är jag kanske överkänslig för formuleringen av deras frågor?

Nej, jag tycker inte du är överkänslig. Efter att ha vistats på Fotosidans forum i några år kan jag konstatera att samma känsla återfinns hos andra yrkesgrupper än fotografer. Man vill inte vara allmän egendom på något sätt.

Och med tanke på vad Staffan berättar i föregående inlägg kan jag anta att långt ifrån alla ser fotograferandet som någon särskild "konst", eller i varje fall något som kräver viss skicklighet. Det är väl kameran som tar bra bilder...?
 
Jag är inte jurist men ändå rätt bevandrad i upphovsrätt. Jag är till 99,9% säker på detta svar.

Eftersom ni skall använda bilderna i marknadsföring ska de användas kommerisellt. Det betyder att om någon person på bilden går att identifiera måste du ha dennes tillstånd med ett sk. Modelrelease. Om det däremot inte går att identifiera någon person är det fritt fram att använda bilden utan risk för några efterkrav eller dylikt.
Allt detta enligt principen. Så länge du inte sysn har du inga rättigheter,

Dessutom hade du redan inhämtat tillstånd för fotograferingen från markägaren såsom jag uppfattade det hela. Det betyder även att han inte kan hålla någon fodring mot dig för egenmäktigt förfarande. Alltså att du har använt hans mark utan tillstånd. Jag hoppas att du har tagit detta tillstånd skriftligt då muntliga avtal är svåra att styrka.

Personligen tycker jag att du bara ska lägga upp dem på din hemsida (om du nu har någon sådan) för att sen bara ge dom en länk. Det tar några minuter och alla blir glada och nöjda. Om de sedan vill ha bilderna får de såklart också betala för dem.
 
Jag råkade ut för en lite "lustig" grej när jag var och plåtade på en mässa. Jag hade i uppdrag att plåta ett företags monter.
Medans jag höll på kom det fram en man från ett annat företag och frågade om jag kunde plåta deras monter.
- Javisst, sa jag, om ni betalar för jobbet så.
- Visst, sa han.

När jag sedan levererade bilder och faktura blev jag kontaktad av företaget som sa att den man jag pratat med på mässan inte hade befogenhet att köpa in fototjänster. Jag fick tillbaka bilderna men mina kostnader för film m.m. blev jag blåst på.

Så när jag läser ovanstående om krav på bilder så rekommenderar jag att ge dem fingret.
Inte fan kontaktar man andra yrkesgrupper eller olika typer av hobbyutövare och ber dem jobba gratis. Det vore helt otänkbart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.