Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rätt pris på beg 300d
- Trådstartare adrianulander
- Start datum
xdork
Aktiv medlem
Karl-Åke skrev:
Gällande minneskort så tror jag att det inte bara är kortet utan likaväl kameran som sätter gränserna i snabbhet
Jag kör med ett Sandisk CF Ultra II, och canonkamerorna stödjer hastigheterna. Har tyvärr inte kört med microdrive i min 300D men väl i andra kameror och jag upplever en väldig skillnad i hastighet, framförallt när man ska spara större bilder till kortet men också när man ska bläddra bland bilder.
.Z.
Aktiv medlem
Re: 300D vs 10D
Här ser du skillnaderna.
Dom största skillnaderna enligt mig är vissa begränsningar som man lagt in på 300D, jämför & bedöm själv.
Karl-Åke skrev:
Du får gärna tala om detaljerat gällande 300D kontra 10D
Jag vet att 300D känns plastig och liten men det kan avhjälpas med extra handgreppet som finns.
Här ser du skillnaderna.
Dom största skillnaderna enligt mig är vissa begränsningar som man lagt in på 300D, jämför & bedöm själv.
Jeppe
Aktiv medlem
Blir kameran mindre plastig av vertikalgreppet Karl-Åke ?
Eller hur menar du?
Själv tycker jag den blir ÄNNU plastigare...
10D har de saker som skiljer en EOS 33 från en EOS 3000..kan man säga.
Dvs att man hittar funktioner på en 10D som en avancerad amatör förväntar sig att finna. Dessa finns inte på EOS 300D, som är en ren nybörjarkamera inom dslr-världen.
Eller hur menar du?
Själv tycker jag den blir ÄNNU plastigare...
10D har de saker som skiljer en EOS 33 från en EOS 3000..kan man säga.
Dvs att man hittar funktioner på en 10D som en avancerad amatör förväntar sig att finna. Dessa finns inte på EOS 300D, som är en ren nybörjarkamera inom dslr-världen.
niklasl
Aktiv medlem
Mycket battre bilder?sagan skrev:
Fotografera med 10D och 300D så förstår du varför.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Eftersom jag har en 300D. Den har ju inte så många valmöjligheter som en 10D där man i princip kan trimma in det mesta som man vill ha det. Plastigheten i 300D stör mig inte ett skvatt, hur pass tålig den är återstår att se när man använt den ute i skog och mark och skiftande väder. Jag tycker jag har dom viktigaste funktionerna i denna kamera.
Största missen är avsaknad av blixtkompensation....verkligen dåligt gjort av Canon!
Jag skulle inte kunna tänka mig att nu i efterhand göra mig av med den och köpa en 10D, det får bli en framtida modell istället.
Det är bättre att koncentrera sig på val av optik som jag tycker allra viktigast
För ett lyckat fotoresultat beror sedan störstadels på fotografen.....Det vet ni redan!!!!
Största missen är avsaknad av blixtkompensation....verkligen dåligt gjort av Canon!
Jag skulle inte kunna tänka mig att nu i efterhand göra mig av med den och köpa en 10D, det får bli en framtida modell istället.
Det är bättre att koncentrera sig på val av optik som jag tycker allra viktigast
För ett lyckat fotoresultat beror sedan störstadels på fotografen.....Det vet ni redan!!!!
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej.. största missen på 300D är att den saknar spegeluppfällning...
Jag är beredd att hålla med dig här.....!
adrianulander
Aktiv medlem
Gunnar D skrev:
Som vanligt blev tråden en Vs-tråd efter några inlägg.
Berätta vad du fick för kameran när den är såld så får vi en måttstock på värdet just nu
Jag fick 9000kr - lite utlägg för soppapengar för att ta mig till Uppsala och lämna den.
Nu är jag utan kamera i 4 veckor (OM technikdirekt håller vad de lovat d.v.s. =/)
Mvh. Adrian
niklasl
Aktiv medlem
Precis som nagon annan i denna trad ar jag ocksa lite nyfiken pa vad som far dig att vilja byta? Jag vet vilka skillnaderna ar mellan 300D och 10D men hur resonerar du? Vilka begransningar upplever du i ditt fotograferande med 300D? Kostnaderna for bytet motsvarar ju ett bra objektiv...;-)Adrian82 skrev:
Jag vill ju ha en 10d som ni stora pojkar! =)
Det ar latt att hemfalla at "prylbogeri", att lasa in andras behov i sina egna, att skammas for sitt kameraval nar habitueerna har pa fotosidan gar till attack mot 300D. Samtidigt far man inte forneka den positiva kansla som det innebar att ha en kvalitetskamera och att 10D kanske har just de funktioner du har saknat hela tiden och ett stabilt hus som klarar de tuffa tag du utsatter din utrustning for.
bjorkman
Aktiv medlem
Och jag då som köpte kameran som min fru tvinga mej att göra ;o)
Måste jag säga att priset va rätt kameran va i nyskick plus att vi tjäna ca 2000 kr efter som de va bestämt att de skulle köpas en 300D.
Och jag vet inte vad ni stora grabbar pratar om ;o)
När jag satt o läste instruktionsboken och svettades och tänkte hur ska detta gå.
Sen blädrade jag en sida till då stod de nu till de avancerade inställningarna .. Då slog jag igen boken )
Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
Måste jag säga att priset va rätt kameran va i nyskick plus att vi tjäna ca 2000 kr efter som de va bestämt att de skulle köpas en 300D.
Och jag vet inte vad ni stora grabbar pratar om ;o)
När jag satt o läste instruktionsboken och svettades och tänkte hur ska detta gå.
Sen blädrade jag en sida till då stod de nu till de avancerade inställningarna .. Då slog jag igen boken )
Mvh/Familjen Björkman
Uppsala
Jeppe
Aktiv medlem
percy.bjorkman skrev:
Sen blädrade jag en sida till då stod de nu till de avancerade inställningarna .. Då slog jag igen boken
Tycker det sammanfattar kamerans kundkrets ganska tydligt. Inte för att den inte klarar mer avancerade inställningar, utan för att det är just hos Familjen Björkman som den är helt rätt!
En kamera som ger en ypperlig bildkvalité, men ändå har ett enkelt handhavande.
För andra, som kräver hållbarhet extra funktioner finns ju 10D.
Lycka till med din nya kamera Percy. Här är säkert många som kan svara på alla dina frågor som du kommer att ha.
Linmajon
Aktiv medlem
...hmmm...köpte en Canon A70 till päronen nyligen. De kommer inte begripa 90% av funktionerna på den om de så läser manualen till döddagar Detsamma gäller några jobbarkompisar som absolut skulle ha en 'riktig' digitalkamera och köpte en 300D... men det finns ju motivprogram.
Fenomenet finns överallt, ex. i hemmabio-branschen. Hur många klarar att ställa in anläggningen optimalt? Ett besök nyligen hos en kollega (utvecklingsingenjör) gjorde bilden 700% bättre på hans nya, dyra TV...
-'RGB-signal, vad är det?'
Nåväl, en 300D kan man absolut ha glädje av även som nybörjare utan att man begriper allt på en gång, och de flesta kan nog lära sig funktionerna allteftersom.
Fenomenet finns överallt, ex. i hemmabio-branschen. Hur många klarar att ställa in anläggningen optimalt? Ett besök nyligen hos en kollega (utvecklingsingenjör) gjorde bilden 700% bättre på hans nya, dyra TV...
-'RGB-signal, vad är det?'
Nåväl, en 300D kan man absolut ha glädje av även som nybörjare utan att man begriper allt på en gång, och de flesta kan nog lära sig funktionerna allteftersom.
adrianulander
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Precis som nagon annan i denna trad ar jag ocksa lite nyfiken pa vad som far dig att vilja byta? Jag vet vilka skillnaderna ar mellan 300D och 10D men hur resonerar du? Vilka begransningar upplever du i ditt fotograferande med 300D? Kostnaderna for bytet motsvarar ju ett bra objektiv...;-)
Det ar latt att hemfalla at "prylbogeri", att lasa in andras behov i sina egna, att skammas for sitt kameraval nar habitueerna har pa fotosidan gar till attack mot 300D. Samtidigt far man inte forneka den positiva kansla som det innebar att ha en kvalitetskamera och att 10D kanske har just de funktioner du har saknat hela tiden och ett stabilt hus som klarar de tuffa tag du utsatter din utrustning for.
Det finns väl en mängd anledningar.. Jag trodde att jag hade svarat på det, men det var väl i en annan tråd. Alla manuella inställningar, blixtexponeringen, bufferten, bygget, spegeluppfällningen o.s.v.. Jag värdesätter helt enkelt allt detta mer än 4000 kr som blir ungefär vad jag får lägga emellan. Och mitt fotande är i dagsläget inte särskilt objektivkrävande; en bra 20:a så är jag nöjd ett bra tag framöver sen.
Men jag förstår egentligen inte varför alla är på och frågar mig varför jag vill byta? De flesta vet ju skillnaderna.. Hur svårt är det att begripa att jag då upplever skillnaden som större än 4000 kr eftersom jag betalar 4000 kr för att byta? (Och dessutom sitter en månad utan någon kamera i väntan på den nya) =(
Mvh. Adrian som är väldigt glad över att Percy och hans familj tycks vara nöjda!
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Adrian82 skrev:
Det finns väl en mängd anledningar.. Jag trodde att jag hade svarat på det, men det var väl i en annan tråd. Alla manuella inställningar, blixtexponeringen, bufferten, bygget, spegeluppfällningen o.s.v.. Jag värdesätter helt enkelt allt detta mer än 4000 kr som blir ungefär vad jag får lägga emellan. Och mitt fotande är i dagsläget inte särskilt objektivkrävande; en bra 20:a så är jag nöjd ett bra tag framöver sen.
Men jag förstår egentligen inte varför alla är på och frågar mig varför jag vill byta? De flesta vet ju skillnaderna.. Hur svårt är det att begripa att jag då upplever skillnaden som större än 4000 kr eftersom jag betalar 4000 kr för att byta? (Och dessutom sitter en månad utan någon kamera i väntan på den nya) =(
Mvh. Adrian som är väldigt glad över att Percy och hans familj tycks vara nöjda!
Trevligt att att du fick sålt kameran och till ett hyfsat pris.
Man skall göra det som man själv tycker känns rätt.
.Z.
Aktiv medlem
Adrian82 skrev:
Jag fick 9000kr - lite utlägg för soppapengar för att ta mig till Uppsala och lämna den.
Nu är jag utan kamera i 4 veckor (OM technikdirekt håller vad de lovat d.v.s. =/)
Mvh. Adrian
Det tycker jag att du ska vara jättenöjd med! Mest med tanke på vad digitalkamerorna brukar tappa...
.Z.
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
...hmmm...köpte en Canon A70 till päronen nyligen. De kommer inte begripa 90% av funktionerna på den om de så läser manualen till döddagar Detsamma gäller några jobbarkompisar som absolut skulle ha en 'riktig' digitalkamera och köpte en 300D... men det finns ju motivprogram.
Jag känner folk som bara utnyttjar några procent av sina enkla digikompaktkameror & ändå köper DSLR... Dom flesta av dem kommer att köra kameran i standardprogrammet, huruvida dom kommer att lära sig nåt mer får framtiden utvisa.
För mig har kameran & det tekniska alltid varit det lättaste att begripa, det svåra är att ta bra bilder. Det är det så många inte förstår...
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Håller med! Ännu svårare att ta bra bilder när man börjar sätta på objektiv på 300mm och mer.