Annons

Rätt pris för bild till resebolag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalahari

Medlem
Hej alla,

Ett av Sveriges största charterföretag har kollat in min portfolio och är intresserad av att köpa lös någon/några av mina bilder i marknadsföringssyfte, tagna under flera av min resor. Jag har fotat i ca två år men aldrig sålt någon bild tidigare och är som de flesta andra i samma situation ganska lost när det gäller prissättningen. Vi har inte pratat några detaljer ännu men mest troligt är att mina bilder kommer att användas på deras hemsida, fast möjligen också i deras resekatalog.

Jag vill inte ta i för mycket och kanske bli dumpad för ett billigare alternativ och sabba eventuellt framtida samarbete, fast samtidigt inte heller bli blåst genom att ta i alldeles för lite. Vad tycker ni mer erfarana är ett rimligt (ungefärligt) pris för en bild i detta sammanhang? Har läst lite i tidigare trådar och av vad jag förstått är det rätt många olika faktorer som spelar in..
 
Omöjligt att säga ett pris, det är ju en förhandlingssak. Men en bild som publiceras en gång i en dagstidning kostar 750 kr. Du bör rimligen få bättre betalt. Om det handlar om väldigt många bilder får man iofs tänka sig ett paketpris där summan per bild kanske inte blir så hög.

Börja med att fråga vad de hade tänkt betala.
 
har du en "professionell" hemsida, eller vet de med sig att de förhandlar med en privatperson som troligtvis inte sålt bilder tidigare? Var och hur hittade de din portfolio?

Jag skulle gissa att 1000:-/bild är en nivå som de ganska säkert accepterar om det handlar om 1-2 bilder. Och att de då får använda dem obegränsat. Om det handlar om många bilder så får du nog räkna med att ge rejäl rabatt ju fler det blir. 20 bilder kanske du skulle kunna få 6-8000:- någonting för om bilderna är relativt unika.

Men priset beror också på hur unik bilden är, kan de lätt hitta likadana bilder hos någon annan semesterfotograf? Är bilden väldigt unik så kan du nog få 5000:- för en bild.

En högupplöst bild på en bildbyrå för obegränsad användning kostar ofta 3-4000:- ungefär. Sätt dina bilder och ditt pris lite i relation till det kanske. Eftersom de kontaktat dig så är de antingen sjukt intresserade av just din bild, eller så hoppas de på ett bättre pris.
 
Tack för svaren, gav mig lite mera kött på benen.

Det har nu visat sig att dom är intresserade av att köpa loss mellan 10-20 bilder per resmål för obegränsad användning både på hemsida och i tryckt material. Dom kom i kontakt med mig efter att jag skickat en länk till min portfolio (http://saralinneahelen.daportfolio.com/) och där gör jag ingen direkt hemlighet av att jag bara har fotografering som en hobby.
 
Tack för svaren, gav mig lite mera kött på benen.

Det har nu visat sig att dom är intresserade av att köpa loss mellan 10-20 bilder per resmål för obegränsad användning både på hemsida och i tryckt material. Dom kom i kontakt med mig efter att jag skickat en länk till min portfolio (http://saralinneahelen.daportfolio.com/) och där gör jag ingen direkt hemlighet av att jag bara har fotografering som en hobby.

Mycket fina bilder!
 
Du är mycket duktig Sara. Du skulle ta bort ordet "Hobby" på sidan bara. Det är många som är yrkesfotografer och tar sämre bilder än du.
 
Schyst! Bilderna känns fina och inte så lätta resmål att hitta bilder från. Allt under 10 000:- är ett rån, och du kan nog få det dubbla. Grattis! :)
 
Haha nej det menade jag inte. :) Jag tror så här; skulle det varit en bild hade du kunnat ta 2-3000:- för den. Men sen för varje bild ytterligare så blir varje bild billigare och billigare. Så 10 bilder tycker jag du borde kunna få 10 000:- för. Är det flera resor med 10-20 bilder från varje så borde du kunna få uppåt 20 000 om du har tur.
 
Jättefina bilder med mycket karaktär - dessa verkar inte vara hobbymässiga ... jag kan tyvärr inte råda dig i pris men glöm bort det där med hobby om du ser det som nåt negativt - i ditt fall är detta med hobby nåt väldigt positivt.
Lycka till.
 
Jag kan ingenting om prissättning utan lyssna på dom "erfarna" som har talat. Tänkte bara säga att jag gillar bilderna, dom är mäktiga. Lycka till.
 
Men det kanske är billigare för dem att betala med en resa?
Vart är ditt drömresemål?

Jag vet en som säljer resor & de skulle inte åka ett år.
Men så kom det in återbud till Sydafrika.
Resa & boende i 2 veckor 3000 kr.
Normalt kostade en sådan resa drygt 20000.
Hon köpte 5 eller var det 7 och tog med mor & far & syskon.
 
Men det kanske är billigare för dem att betala med en resa?
Vart är ditt drömresemål?

Jag vet en som säljer resor & de skulle inte åka ett år.
Men så kom det in återbud till Sydafrika.
Resa & boende i 2 veckor 3000 kr.
Normalt kostade en sådan resa drygt 20000.
Hon köpte 5 eller var det 7 och tog med mor & far & syskon.
Bra tanke! Om du gillar att resa så är det ett alternativ de verkligen kommer gilla, och du kommer kunna få ut motsvarande mer än i rena pengar.
 
Tack för svaren, gav mig lite mera kött på benen.

Det har nu visat sig att dom är intresserade av att köpa loss mellan 10-20 bilder per resmål för obegränsad användning både på hemsida och i tryckt material. Dom kom i kontakt med mig efter att jag skickat en länk till min portfolio (http://saralinneahelen.daportfolio.com/) och där gör jag ingen direkt hemlighet av att jag bara har fotografering som en hobby.

har en kollega som säljer bilder till en del reseföretag medans jag har jobbat i drygt 10 år med en del. Han får ungefär mellan 600-800 per bild o har skrivit in rätten att använda bilderna till tex resetidningar efter en viss tid samt har satt en tidsbegränsning på köpet av bilderna. I annat fall skulle priserna vara betydligt högre.I hans fall så är köpen på ca 50 bilder. Alla avtal är förhandlings bara men att ge ensamrätt på dina bilder på livstid för 600 kr bild är ingen bra deal.
 
Bra tanke! Om du gillar att resa så är det ett alternativ de verkligen kommer gilla, och du kommer kunna få ut motsvarande mer än i rena pengar.

klart dom kommer gilla om dom kan få någon som åker o bara får resan o slipper betala för jobb o bilder. Vi som jobbar som resefotografer får betalt per dag samt redigeringsdagar samt hotell ,resa, boende, hyrbilar guider osv. Sedan är kraven rätt höga på vad du ska leverera om du får uppdrag av bolagen. Du jobbar varje dag från solen går upp till ner så är det i europa så ligger arbetstiden på ca 16 timmar per dygn något bättre i asien pga solen går ner tidigare där. Skulle kunna skriva en bok om alla resor efter drygt 10 år i branschen samt 5 år innan dess med resetidningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.