Vet inte om detta har varit uppe tidigare men jag har funderat på detta ett tag. Jag får ibland påpekande att jag ibland tar lång tid på mig att fota, det är bara att ta bilden och efterredigera eventuellt ljus och färger. Personligen tycker jag då att det är roligare om bilden är klar när den hamnar i datorn, när jag har lyckats ställa in kameran rätt från början och slipper efterredigeringar.
Finns det för- eller nackdelar med det ena eller det andra? Vad anser och tycker ni?
Varför ställer du två helt separata frågor som om de vore en och samma fråga?
1) motivet framför kameran (komposition, DR-planering osv), hur det är ljus-satt med hänsyn till hårda/mjuka skuggor och lättningsljus, timing, skärpeplan och val av skärpedjup osv MÅSTE naturligtvis vara rätt när man trycker av. Behöver du en bild av en älg kan du inte ta en bild av en suddig, mörk bild av en ko och använda den (eller, jo du KAN - men det blir inte bra...)
2) det du fångar med kameran däremot kan vara i väldigt stort behov av efterredigering trots att du gjort så mycket du kan "rätt" direkt i kameran. Bara en så enkel sak som att fånga en ridtävlig kan vara ett rent h-e på sommaren, vita hästar med ryttare i mörka kläder och hjälmbrätten som sätter hela deras ansikte i djupskugga. Är hästen och klädseln vit MÅSTE du underexponera och korrigera i efterbehandlingen. Är hästen och klädseln svart BÖR du överexponera och sänka bildens ljushet i efterhand (om du vill ha ett bra resultat...)
.....
Om du skiter i slutresultatets faktiska bildkvalitet kan du naturligtvis "göra allt rätt i kameran" med en gång, i alla situationer. Tyvärr är det dock inte riktigt så bildkvalitet i en digitalkamera fungerar, i väldigt många situationer får man mycket bättre bildkvalitet i slutresultatet genom att göra vad en fotograf fast i 60-talet skulle kalla för att göra "helt fel" och "fusk i efterredigering". Variera exponering i råfil beroende på motivet.
Ansel Adams hade fattat detta på ett djupare plan,
variera exponeringen efter filmens egenskaper och din plan med slutresultatet. Sen justerade han massvis i efterhand, eftersom han VISSTE att han hade planerat så att det skulle finnas vettig bildinformation i alla områden i bmotivet han ansåg var viktiga.
I dagens digitala omständigheter hade han gjort exakt likadant - men han hade skrivit om den förra meningen till:
"variera exponeringen efter digitalkamerans egenskaper och din plan med slutresultatet". Detta hade resulterat i lite andra rekommendationer.