Annons

Rätt färg på webben, omöjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min huvudpoäng var där - jag gör som cnn och times, kör bilderna utan färgprofil inkluderat.

Om jag inkluderar sRGB så ser det olika ut i olika läsare, vilket ju är problemet vi diskuterar.


Men om man är lugn med det, så ska man såklart ha sRGB som vald profil i photoshop och kryssa för sRGB valet om man kör exportera för web.
 
Du behöver ingen add-on heller, skriv bara "about:config" i länkrutan. Tryck OK när varningen kommer. Skriv "color" i filterrutan. Dubbelklicka på 'gfx.color_management.enabled', så att value blir 'true' och raden blir fetstil. Klart, Firefox ver 3.0x är nu färghanterad! Förutsätter att din bildskärm är kalibrerad.
 
Du behöver ingen add-on heller, skriv bara "about:config" i länkrutan. Tryck OK när varningen kommer. Skriv "color" i filterrutan. Dubbelklicka på 'gfx.color_management.enabled', så att value blir 'true' och raden blir fetstil. Klart, Firefox ver 3.0x är nu färghanterad! Förutsätter att din bildskärm är kalibrerad.

För min del var det bara på skoj och någon kanske uppskattar era tips. För min del passar IE bäst, och jag använder inte webbläsare på det sättet att jag lider om någon bild återges med fel färgprofil.
 
Aktivera ICC i Firefox 3

För er som väntat å funderat!

Skriv följande i adressfältet: about:config

Leta upp raden som heter: gfx.color_management.enabled

Dubbelklicka på den så enabled ändras till true

That´s It !

Nu ser du rätt färger i Firefox (som i Safari)

Mvh Per Ohlsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.