Annons

Rätt färg på webben, omöjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffneck

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på färghanteringen av bilder på webben. Hur jag än gör så ser det inte ut som i Photoshop. Hela flödet är kalibrerat och fungerar perfekt för tryck och utskrifter, men webben blir inget vidare.

Eller snarare, webbilderna ser bra ut i PS, Finder och Safari. Däremot blir dom bleka och för ljusa i alla andra webbläsare och i Photoshops förhandsvisning (för webbexport). Och alla sitter ju inte i Mac...

Jag konverterar från A98 till sRGB och sparar som vanligt. Borde inte det räcka? Missar jag något?
 
Senast ändrad:
Tycker det låter som om du gör rätt.
En liten tanke: "sparar som vanligt" testa istället att "spara för webb och enheter".

Har testat, och då ser förhandsvisning ut som skrutt. Samma problem som i IE och Firefox.

Jag har för mig att det såg bra ut i CS2 om man konverterade till sRGB innan "spara för webb...". Däremot så såg det illa ut som man försökte exportera en A98 på det sättet.
 
Ja som sagt, det har ju länge bara varit Safari av alla webbläsare som kunde läsa ICC profiler. Firefox har nyligen fått möjlighet till det, frågan är där hur många som har det aktiverat av alla firefox användare "/

Men som jag förstått det är det omöjligt att göra ngt åt det, utan bara å vänta tills alla webbläsare kan läsa ICC profilen som gör bilden rätta.
 
Du råkar inte ha Proofing igång i CS? Dvs att PS justerar färgerna så att du ser som det skulle ha sett ut när du skriver ut den med just den skrivarprofil som är aktiv?


/Rommél
 
Du råkar inte ha Proofing igång i CS? Dvs att PS justerar färgerna så att du ser som det skulle ha sett ut när du skriver ut den med just den skrivarprofil som är aktiv?


/Rommél

Fast Safari ska väl inte kunna läsa en sådan inställning. Problemet som jag uppfattar det, å varit med om själv är att bilderna ser likadana ut i Photoshop o Safari men skiljer sig markant åt i övriga webbläsare...
 
Fast Safari ska väl inte kunna läsa en sådan inställning. Problemet som jag uppfattar det, å varit med om själv är att bilderna ser likadana ut i Photoshop o Safari men skiljer sig markant åt i övriga webbläsare...

Precis så är det, men jag ska testa med Firefox med ICC-stöd. Är det i 3.0 som det finns?
 
Om du har en annan färgprofil än standard skärmprofil måste du välja proofing för skärmvisning för att se hur det kommer att se ut när du exporterat via save for web and devices.

Så antingen ändrar man färgprofil när man ska jobba med webbgrejer (och konverterar eventuella sRGB etc. som man öppnar), eller så slår man på proofing (på varje bild man har öppen) och sparar för web.

EDIT:
Plus att den här (se bilden) ska ej vara kryssad.
http://www.dylanbathurst.com/wp-content/themes/entity/post_img/convert_srgb.png
Den är förkryssad som default i CS3 och då blir webbilderna sRGB ändå. För att det ska se likadant ut överallt är det bättre i nuläget att köra profillöst.
 
Senast ändrad:
Om du har en annan färgprofil än standard skärmprofil måste du välja proofing för skärmvisning för att se hur det kommer att se ut när du exporterat via save for web and devices.

Så antingen ändrar man färgprofil när man ska jobba med webbgrejer (och konverterar eventuella sRGB etc. som man öppnar), eller så slår man på proofing (på varje bild man har öppen) och sparar för web.

EDIT:
Plus att den här (se bilden) ska ej vara kryssad.
http://www.dylanbathurst.com/wp-content/themes/entity/post_img/convert_srgb.png
Den är förkryssad som default i CS3 och då blir webbilderna sRGB ändå. För att det ska se likadant ut överallt är det bättre i nuläget att köra profillöst.

Nu börjar vi komma någon vart! Eller snarare, nu ser det samma lika ut överallt. Toppen, tack!
 
Vad menar du exakt? Självklart ser saker inte likadant ut eftersom folk har olika skärmar, men att exportera utan profil är i alla fall det jag kommit fram till funkar bäst efter tio år av arbete inom web. Om man kör tex. sRGB kommer saker (som sagt ovan) att se ut på ett sätt för de som har browsers som hanterar färgprofiler och ett annat för de som inte gör det (explorer tex.).
 
På din skärm ja, var det det du ville åstadkomma? Lägger du bilderna på webben lär ju ingen annan se samma sak.

Nej, det är väl ganska uppenbart att det är så, men nu visas bilderna på samma sätt i alla webbläsare och jag vet att det ser bra ut på bra skärmar, oavsett webbläsare. Problemet löst.
 
Vad menar du exakt? Självklart ser saker inte likadant ut eftersom folk har olika skärmar, men att exportera utan profil är i alla fall det jag kommit fram till funkar bäst efter tio år av arbete inom web. Om man kör tex. sRGB kommer saker (som sagt ovan) att se ut på ett sätt för de som har browsers som hanterar färgprofiler och ett annat för de som inte gör det (explorer tex.).

Oavsett om du bäddar in profilen eller ej, vilken färgrymd befinner sig din bild i när du laddar upp den på webben? Konverterar du bilden till din skärmprofil och laddar upp den på webben i tron att jag eller någon annan ser samma sak som du?

Med sRGB finns ju iallafall en känd referens. Din skärmprofil är totalt okänd för mig. Om du dessutom inte bäddar in någon profil, hur ska en färghanterad webbläsare tolka bilden? Firefox tex kommer att utgå från att den är i sRGB och om jag sparar ner din bild och öppnar den i PS, vilken färgrymd ska jag tilldela bilden? Det går ju inte ens att prova sig fram.

Men jag kanske missförstod vad du menade?
 
Jag menar alltså inte specifikt _min_ skärmprofil utan en generisk profil för skärmvisning. Det heter lite olika i olika datorer, men i princip färghantering avstängd. Om man inte vill byta färgrymd i photoshop fram och tillbaka kan man slå på proofing som i min dator heter Monitor RGB, och justera bilden så att den ser ut som man vill, spara som webb (med spara som sRGB avstängt), och då har man en bild som inte är färghanterad och som ser ut som det man sist såg i photoshop.
 
Ja, den ser ut på din skärm så som du sist såg den i PS, men så ser den nog bara ut på någon annans skärm om denna andra skärm har samma egenskaper som din.

Dessutom måste du nog arbeta i en arbetsfärgrymd som ligger nära sRGB för att det ska fungera. Prova med en bild i ProPhoto RGB (min normala arbetsfärgrymd) och softproofa med Monitor RGB. Jämför med att göra samma sak med samma bild i sRGB, så förstår du vad jag menar.

Annars om din skärm ligger väldigt nära sRGB så fungerar det förmodligen som om du konverterat till sRGB, dvs även andra ser bilden hyfsat rätt om också deras skärmar ligger nära sRGB.

Men om din skärm har ett mindre färgomfång än sRGB, kommer du att justera upp färgerna och de ser övermättade ut på skärmar med större färgrymder. Har du en skärm med stor färgrymd borde det bli tvärt om, dvs andra kommer att se dina färger som avmattade (om jag förstått Stefan Ohlsson korrekt).

De flesta anser nog att bästa sättet att maximera förutsättningarna för att så många som möjligt ska få en chans att se bilderna hyfsat korrekt via internet är att konvertera dem till sRGB och numera också bädda in profilen. Då fungerar det hyfsat för en stor del av skärmarna där ute och färghanterade webläsare kan visa bilden korrekt för dem som sitter vid kalibrerade skärmar.

Sitter man själv vid en skärm som avviker stort från sRGB, så kommer bilden i PS och bilden via en icke färghanterad läsare att skilja sig åt markant. Själv har jag inga som helst bekymmer med detta, bilden i PS är korrekt och numera finns flera moderna webläsare för både Mac och Windows som hanterar bilder med inbäddade profiler korrekt. Ett icke-problem som jag ser det.
 
Jag menar alltså inte specifikt _min_ skärmprofil utan en generisk profil för skärmvisning. Det heter lite olika i olika datorer, men i princip färghantering avstängd. Om man inte vill byta färgrymd i photoshop fram och tillbaka kan man slå på proofing som i min dator heter Monitor RGB, och justera bilden så att den ser ut som man vill, spara som webb (med spara som sRGB avstängt), och då har man en bild som inte är färghanterad och som ser ut som det man sist såg i photoshop.
Tyvärr har du fel. Det du väljer när du aktiverar Monitor RGB är ingen generell profil, utan är just din egen skärmprofil. Att den då ser likadan ut i Photoshop som i din webbläsare som inte kan läsa profiler beror på att det blir exakt samma färghantering av bilderna. Det innebär inte alls att det kommer se likadant ut på andras skärmar.

Stefan
 
Dessutom måste du nog arbeta i en arbetsfärgrymd som ligger nära sRGB för att det ska fungera. Prova med en bild i ProPhoto RGB (min normala arbetsfärgrymd) och softproofa med Monitor RGB. Jämför med att göra samma sak med samma bild i sRGB, så förstår du vad jag menar.

Det här förstår jag inte alls. Det blir ju exakt samma sak. Det man ser i proofing får man också se i förhandsvisningen till exporten, och är hyfsat likt det andra får se på sina skärmar, antar jag. Det är däremot större skillnad i ProPhotofallet gentemot det jag ser utan proofing.


Kanske skiljer det här sig om man sitter vid en kalibrerad skärm som har en speciell profil. Jag gör det inte och det sätt jag beskriver har fått alla slags bilder att hålla ett jämnt utseende över plattformar och webbläsare. Sparar man som sRGB så vet man ju i alla fall att det kommer att se ut på olika sätt. Jag menar hur som helst inte att jag ska baka in min Monitorprofil i bilden, utan exportera bilden utan profil.

Ett argument som styrker mitt sätt att jobba; Bilder som publiceras på nätet saknar ofta färgrymd. Gå in på tex. cnn.com eller times.com, spara bilden från huvudnyheten, ställ in ProPhoto eller sRGB som färgrymd i photoshop, öppna bilden - Photoshop kommer inte att varna för att färgrymderna inte stämmer (jag har varning inkopplad) eftersom bilden saknar profil och ps öppnar bilden som om den vore i prophoto/sRGB och färgerna blir grälla. Ställ om till Monitor RGB och öppna bilden igen - Photoshop varnar inte och bilden ser ut exakt som den gör i webbläsaren.

dn.se verkar dock inkludera lite olika färgprofiler i sina bilder. Vilket gör att de blir fel i explorer.

Jag kör safari själv, men det är tillräckligt många som kör internet explorer så jag gör än så länge aldrig något i sRGB.
 
Ett argument som styrker mitt sätt att jobba; Bilder som publiceras på nätet saknar ofta färgrymd. Gå in på tex. cnn.com eller times.com, spara bilden från huvudnyheten, ställ in ProPhoto eller sRGB som färgrymd i photoshop, öppna bilden - Photoshop kommer inte att varna för att färgrymderna inte stämmer (jag har varning inkopplad) eftersom bilden saknar profil och ps öppnar bilden som om den vore i prophoto/sRGB och färgerna blir grälla. Ställ om till Monitor RGB och öppna bilden igen - Photoshop varnar inte och bilden ser ut exakt som den gör i webbläsaren.
Varför tror du att det fungerar. Jo, just på grund av att det är din egen skärmprofil som du använder i båda fallen. Det spelar heller ingen roll om du bäddar in en profil eller inte. De webbläsare som kan använda den utnyttjar den informationen för att korrigera bilderna så att de ser ut som de ska, den som inte kan läsa en profil fungerar exakt på samma sätt som om du hade skippat profilen.

Det spelar heller ingen roll om du har en kalibrerad skärm eller inte. Alla skärmar har en profil. De webbläsare som inte är färghanterade ser riktigt illa ut på en bra skärm. Precis på det sätt som du beskriver de grälla färger som du får när du tilldelar en sRGB-bild färgrymden Adobe RGB.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.