Annons

rätt exponerat fullmånebelyst snö

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Vilken slutartid/bländare skall jag använda för att fota snö/vinterbilder på natten under stjärnklar himmel med fullmånens ljus? (för att få rätt exponerat, alltså)
ISO100 film.

Det finns säkert någon tumregel (motsvarande "sunny-16" i fullt solljus mitt på dagen), men den tumregeln kan jag inte.

Att exponera nattbilder handlar mycket om tycke och smak. En del fotografer vill ha riktigt mörka nattbilder för att få mer "nattkänsla". Jag föreslår att du kör ett antal provbilder i fullmåne med olika exponeringsinställningar, så lär du dig vad du tycker är "lagom". Utgå från en ljusmätning mot den belysta snön och variera exponeringen i halva steg.

Är du riktigt noggrann så gör du detta både i med-månljus och i mot-månljus... :)

Senast ändrad:
rätt exponerat?
jag vet inte hur du vill ha dina bilder men om du vill ha snön exponerad som om den vore belyst en mulen dag kan du använda bl 2.8 och slutartid mellan 30-50s. jag har tyvär inget exempel jag kan ladda upp till dig men du får i princip dagsljus. Jag tog några sådana nattbilder som skulle likna bilder tagna på dagen, givetvis får man en väldigt blå ton i bilden...

Med rätt exponerat menar jag snön exponerad som om den var belyst av månen en stjärnklar natt.... och inget annat :)

Jag förstår att det är subjektivt i viss mån (allting är väl subjektivt??!??), men att exponera bilden mörkare för att få riktig nattkänsla eller exponera ljusare för att få dagskänsla är inte vad jag kallar RÄTT exponerat.

Oavsett om man tycker det är snyggare eller inte.

Det borde finnas någon tumregel att gå efter för att få det HYFSAT rätt exponerat. Sen kan man finjustera efter egen bedömmning.

Har tagit sådan bilder tidigare men varit dålig på att anteckna tiderna så jag tänkte man kunde spara lite film och besvär när fullmånen kommer nästa gång.

Tiden du skrev, Erik, är i närheten av bl.2,8 1min som jag nu såg på ett annat ställe,
så kanske man skall ta det som utgångspunkt.

Min tumregel är att jag mäter snön med en ljusmätare och därefter bestämmer om jag vill att snön skall vara lysande vit eller t.ex grådaskig. Är det mitt i natten kan man behöva kompensera för en långa exponeringstiden. Om du mäter motivet med kamerans ljusmätare och använder detta värde rakt av är risken stor att det blir "dagkänsla" i bilden. Därför måste du underexponera för att återge bilden så som du upplever det. /Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar