Annons

Rätt batteri till extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Det är lite jobbigt ibland när batteriet lägger av i blixten när man fotograferar. Har tidigare kört Ikea batterier till min 580EX men efter Ikea bytt från tillverkare från "Made in Germany" till "Made in China" så har jag oftare fått byta batterier och det är inte alltid så kul när man ska plåta.

Köpte nu sist 10 pack Duracel Ultra och dom funkade fint när jag plåtade på en Svensexa med Nikon D90 + SB600. Fick byta batterierna en gång men jag plåtade nog 300 bilder den dagen och blixten var påslagen för det mesta.

DN/GP hadde förra veckan en test av Alkaliska batterier http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/billiga-batterier-lika-bra-1.960977

Funderar även på att skaffa laddnings bara batterier men dom har en spänning på 1,2 volt och vet inte riktigt hur det kommer att funka i blixten.

Har även sett engångs Litium batterier men 4st kostar mera än ett 10 pack Duracel Ultra och jag undrar om dom är så mycket bättre?

Funderar även på att testa laddnings bara batterier men innan jag investerar i det så undrar jag om det är någon som har testat?

// Fredrik
 
1,2v laddningsbara funkar oxå i din blixt utan problem. du får troligen en lite snabbare uppladdning på köpet.

vill du ha ut många blixtar utan att mecka med batterier finns det några olika externa batteripack som man kan koppla på blixten. Canonhar en egen som man sätter 8 batterier, samt attquantum har ett laddbart ack som är jättensbbat. dock aldeles för dyr.
 
Laddningsbara batterier är the way to go, det finns ultrasnabba laddare som laddar 4 st AA-batterier på ca 15 min. Funkar utmärkt när man använder blixt varje dag. Köper man vanliga batterier blir det dyrt i längden.
 
Laddningsbara batterier är the way to go, det finns ultrasnabba laddare som laddar 4 st AA-batterier på ca 15 min. Funkar utmärkt när man använder blixt varje dag. Köper man vanliga batterier blir det dyrt i längden.


Dessa snabbladdare tar kål på batterierna på nolltid, dom bränner sönder batterierna helt enkelt. För långlivade batterier ska dom inte laddas med mer än 1/10 av kapaciteten. Ett laddningsbart batteri ligger oftast på 2100 till 2700mAh, och ska då helst inte laddas med mer än 210 till 270mA.
 
Dessa snabbladdare tar kål på batterierna på nolltid, dom bränner sönder batterierna helt enkelt. För långlivade batterier ska dom inte laddas med mer än 1/10 av kapaciteten. Ett laddningsbart batteri ligger oftast på 2100 till 2700mAh, och ska då helst inte laddas med mer än 210 till 270mA.

How do you know?

Jag har en snabbladdare och ett sett med GP och ett set med X-power från teknikmagasinet.
Dessa X-power batterier tycker jag fungerar bäst, har bäst driftstid kontra Gp.
 
Dessa snabbladdare tar kål på batterierna på nolltid, dom bränner sönder batterierna helt enkelt. För långlivade batterier ska dom inte laddas med mer än 1/10 av kapaciteten. Ett laddningsbart batteri ligger oftast på 2100 till 2700mAh, och ska då helst inte laddas med mer än 210 till 270mA.

Utvecklingen går snabbt framåt idag! Jag köpte Varta Ready2Use 2300 mAh NiMH och är mycket nöjd med dom. Dom varar väldigt länge både i blixten SB800 och i Kameran Nikon D300.
 
Jag kör laddningsbart från MAHA till min 580EX. Funkar mycket bra.
Se till att skaffa en riktig laddare bara som inte tar kål på batterierna.
Det är få laddartillverkare som verkligen har järnkoll på laddningsprocessen (oavsett vad de själva säger) med resultat att batterierna blir sämre med tiden.
Två fabrikat som är bra är Ansmann och MAHA. Jag kör själv MAHA och är riktigt nöjd. Har modellen som tar åtta batterier och som har snabb och mjuk (långsam) laddning samt ett refreshprogram som kan vara bra att köra ibland.
http://www.chargeit.se/shop/index.php?cPath=35_46
 
Det här med att ladda batterier med 1/10 av kapaciteten, det gäller alla laddningsbara batterier, t.ex. bilbatterier, mc-batterier o.s.v.

Det står även på AA batterierna att dom ska laddas med 1/10. Det är värmen som föstör batterierna i längden, och snabbladdarna skapar en otrolig värme i batterierna vid laddning.
 
Förutom överhettning så är det viktigt att laddaren avbryter laddningen i tid och inte överladdar, vilket förstör batterierna. Å andra sidan vill man ju att batterierna verkligen skall vara fulladdade när laddaren säger att det är klart. Vad jag förstått så "fegar" många laddare på den punkten och avbryter för tidigt. I alla fall tolkar jag nedanstående utdrag ur en test av en MAHA-laddare så:

"Charge completeness numbers of 94% in fast charge mode and 97% in slow charge mode are pretty good, at least in my experience to date. (I haven't really found any chargers that do a better job than this.) I believe that the 401FS will take cells to very nearly 100% capacity if they're left in it overnight, to let the trickle charge "top off" the cells, but I haven't tested overnight charge cycles yet for this charger."

Även temperaturmässigt klarar sig den laddaren sig bra.
Här är hela testet: http://www.imaging-resource.com/ACCS/C401FS/C401A.HTM
 
Det här med att ladda batterier med 1/10 av kapaciteten, det gäller alla laddningsbara batterier, t.ex. bilbatterier, mc-batterier o.s.v.

Det står även på AA batterierna att dom ska laddas med 1/10. Det är värmen som föstör batterierna i längden, och snabbladdarna skapar en otrolig värme i batterierna vid laddning.

Och??
Vad finns beviset att batterierna håller sämre.
Vem säger det och var är den vetenskapliga länken?

Jag har haft min GP-laddare som laddar på 15-20 min sedan 2001 och jag anser att batterierna har hållt länge.
Jag hade t.o.m. kvar ett gammalt 1800mAh batteri från 2003.
Det batteriet var rätt slut.

Värme? nja minst lika eller MER värme om man kör hårt med blixten.
Mina kan bli rätt varma vid tung belastning och det är inget ovanligt.
Dock INTE så pass varma att batterierna blir skadade eller skadar blixten.

Kontra att man köper som i mitt fall köper 16 st AA-batterier 2800mAh för ca: 700 kr (rabattpris) mot att köpa t.ex. Energizer Ultimate Lithium för 90kr för 4 st så tjänar jag ändå om dessa laddningsbara bara räcker i 3 månader.
Jag tror dock att dessa räcker längre eftersom det redan gått 3 månader sedan inköpet.

De batterier det gäller är GP och X-power.
Sedan att Speedlite 580EXII laddas upp snabbare är ingen nackdel heller.
 
Det här med att ladda batterier med 1/10 av kapaciteten, det gäller alla laddningsbara batterier, t.ex. bilbatterier, mc-batterier o.s.v.

Det står även på AA batterierna att dom ska laddas med 1/10. Det är värmen som föstör batterierna i längden, och snabbladdarna skapar en otrolig värme i batterierna vid laddning.

Hur löser du laddningen till 1/10 rent praktiskt i bilen? Går du ut och skruvar bort kablarna efter en stunds körning eller hur går du till väga? Mina bilbatterier håller runt tio år utan något tjaffs och specialbehandling. Det är ju dessutom milsvid skillnad från de batterier som jag har i blixten. Dagens intelligenta snabbladdare funkar jättebra, fläktkylning av specialanpassade batterier gör att de håller lika länge. Gamla Nickel-kadmium batterier hade sina svagheter, minneseffekt men batteritekniken går framåt. Det lever kvar massor av gamla myter runt batterier. När jag var liten fick jag lära mig av en lurig farbror att om man saltade på batterierna och ställde dom på värmepannan så blev de som nya. Det var också lurendrejeri :)
 
Köper man batterier avsedda för snabbladdning, 60min med kapacitet 2500 mAh och klarar 1000 laddningar.

Detta betyder att det har utförts tester på hur kapaciteten förändras vid upprepade uppladdningar snabbladdning. 1000 ggr betyder att det går att få ut mer än 90 % av ursprungskapaciteten utan att cellerna dör. Sen beror det ju på märket hur hög/jämn kvalité de har på sina produkter.

Håller de 3 månader är det bara att få nya enligt reklamationsrättigheterna.

/Stefan
 
Det sitter en reglererkrets på generatorn som ser till att du inte laddar batteriet för hårt.

Jag var för trött när jag läste inlägget och tolkade det som att man nte skulle ladda det till mer än 1/10 men det som menades var alltså laddströmmen som inte skulle vara för hög. Det är väl samma princip i moderna snabbladdare, de pulserar in laddningen i specialbatterier?
 
Och??
Vad finns beviset att batterierna håller sämre.
Vem säger det och var är den vetenskapliga länken?


Hej.

Ehh, vetenskapliga länken??

.
Vad är vetenskapen värd?

Du kan istället få ett test av Silverfox på CPF med fler än 10.000 poster, de mesta handlar om batterier:
http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=114943

Här är länkar från batteritillverkare. De är överens. 0,1 C i 16 h ELLER 0,5-1,0 C med 2-5 mV, inte 3,5 C som 15 minuterladdarna använder.
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=614359
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=7265530
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=493186
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=7333286
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=8519954

Vi fortsätter diskussionen då du läst klart.

Anders
 
Hej.

Ehh, vetenskapliga länken??

.
Vad är vetenskapen värd?

Du kan istället få ett test av Silverfox på CPF med fler än 10.000 poster, de mesta handlar om batterier:
http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=114943

Här är länkar från batteritillverkare. De är överens. 0,1 C i 16 h ELLER 0,5-1,0 C med 2-5 mV, inte 3,5 C som 15 minuterladdarna använder.
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=614359
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=7265530
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=493186
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=7333286
http://www.webfilehost.com/?mode=viewupload&id=8519954

Vi fortsätter diskussionen då du läst klart.

Anders



Hej Anders.

Jag syftar mitt inlägg av egen erfarenhet.
Mitt batterikonto är lågt och det faktum att laddningsbara 1.2V laddar upp min blixt snabbare samt att jag inte vill vänta 10 timmar gör att jag kör på med min supersmarta laddare.
(med detta menade jag vanliga batterier som genererar 1.5V)

Sen om batterierna håller 3 månader gör detsamma, jag har ändå tjänat på tiden. Tiden är dyrbar men du kanske bjuder på den?

Jo, jag kanske klickar på någon av dina länkar.
Just nu håller jag på med en förberedelse av ett bröllop (jo tiden att skriva detta tog 5 min, den tiden bjuder jag på :))

Jag har kört GP´s produkter i snart 10 år, sällan problem med dessa laddare samt batterier f.ö.
Laddarna idag är än smartare med fläktar och smart teknologi.
 
Hej Göran.

Ca 160 cykler får man ut med 15 minuters laddarna enligt vissa tester som gjorts på CPF.

Är man nöjd med det så är allt frid och fröjd, visst finns det behov av sådana laddare.Det var inte det som föranledde mina länkar utan dementin du gjorde att det inte fanns något dokumenterat som stödde den teorin att cellerna mådde bättre av en lägre ström än ca 7A som de sk. ultrasnabba laddarna använder sig av.

300-500 cykler brukar man annars få ut innan cellerna har kommit ner på 80% av märkt kapacitet vilket är den punkt då de anses förbrukade.

15 minuters laddarna mäter också IR och brukar säga ifrån då IR har blivit för hög, detta är till för din säkerhet och brukar också vara det som begränsar fortsatt laddning med dessa ultrasnabba laddare.

Mellan 1 och 2 timmar är det annars som rekommenderas av batteritillverkarna förutom 0,1 C i 16h, inte 10h vilket sliter på cellerna då -Dv används.

Visst är det så att det bästa alternativet är NiMh för blixtar.
Denna länk som tidigare har publicerats i denna tråd bekräftar detta:
http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=8715&rowstart=0

Det som testvinnaren + 2:an och 3:an som förövrigt är samma cell i botten är att de är av typen "precharged" LSD (Low Self Discharge),

Denna typ av NiMh av generation 2 utvecklades av Sanyo med Eneloop i november 2005 och har befäst sin position som den typ som helt kommer ta över NiMh-delen av celler.

Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.