Susanne Gustavsson
Aktiv medlem
Du har säkert varit med om att bilden du tagit "lutar" ofrivilligt lite grann åt något håll. Hur gör jag för att räta upp bilden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du har säkert varit med om att bilden du tagit "lutar" ofrivilligt lite grann åt något håll. Hur gör jag för att räta upp bilden?
Photoshop Elements och även Photoshop har ju en automatisk upprätnings funktion, bara aktivera den och dra ett streck längs en linje som Du vill ska vara rak tex horisont och så vrids bilden rakt en jättesmidig funktion!!
Du måste dock beskära bilden efteråt för att få bort de vita fält som uppstår efter vridningen.
Finns inte den funktionen i Ditt program så använd en av linjalerna som riktmärke eller lägg upp ett rutnät och aktivera rotationsfunktionen rotera fritt och vrid tills en rak linje på bilden stämmer med den raka linjalen/rutnätet!
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.
tacksam för tips.
Finns det ett sätt att få photoshop att också beskära bilden automatiskt? jag tycker det är jobbigt att "pricka" kanterna med crop tool.
tacksam för tips.
Vilket redigeringsprogram använder du?
/Arne
Gå på Bild - Rotera - Fritt och skriv in lämpligt värde i rutan.
[/url]
Jag har börjat lite lätt med den svenska versionen av Photofiltre.
Straighten tool i Camera Raw beskär automatiskt. Även JPEG går att köra in där.
Tack för tipset. Hur gör jag för att för att använda jpeg där?
tacksam för tips.
tacksam för tips.