Annons

Räkneverket sönder på Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)
"IId" är författaren Ian Parkers egen benämning. Den såldes bara under namnet "Rolleicord II", men är den sjätte typen med det namnet.

Antar att den har metallfärgad front på slutarhuset och blixtkontakt respektive trådutlösargänga på var sin sida om avtryckarspaken?

Förresten, har fönstret där du ser räkneverkets siffror en plastruta, eller är det öppet direkt mot skivan med siffrorna? Om det är öppet så kunde det vara en chansning att droppa in tre droppar kemiskt ren bensin och luta kameran lite så att det försiktigt rinner över räkneverksmekanismen, medan du snurrar på kugghjulet på stången inne i kameran som skall ligga an mot filmen på upptagningsspolens plats. Det skulle kanske mjuka upp det stelnade fettet. Sedan vänta några dagar med att använda kameran.

Jag ryser när jag ger detta fultips. :-/

Här är en länk till en bild på kameran http://www.flickr.com/photos/50147063@N06/4647223102/sizes/l/
Gänga till trågutlösare finns på vänster sida om avtryckaren, blixtkontakten sitter på höger sida, ganska långt bak på själva huset..

Det är helt öppet till räkneverket så jag ska definitivt testa med lite kemisk ren bensin, det verkar ju vara en logisk lösning om det nu är fett som är boven och inte ett mekaniskt fel..

Trevligt med lite fultips, det är ju just sånt man behöver ha kunskap om till nästa gång något strular:)
 

Oj, det visade sig vara den fjärde modellen av Rolleicord II, tillverkad mellan 1939-49. Din har ganska sent serienummer, så jag tippar på att den är från något år efter kriget. Jag har en likadan, men tillverkad utgivningsåret 1939. Bifogar bild.

Ser att bländarspaken har brutits av. Kommer du åt resterna av den med nageln, eller hur gör du för att ändra bländare?

Trevligt med lite fultips, det är ju just sånt man behöver ha kunskap om till nästa gång något strular:)

Ja, så länge det inte handlar om riktigt värdefulla grejer, plus om rådgivaren går fri från ansvar. ;-)
 

Bilagor

  • RolleicordII1939mindre.jpg
    RolleicordII1939mindre.jpg
    74.3 KB · Visningar: 123
Oj, det visade sig vara den fjärde modellen av Rolleicord II, tillverkad mellan 1939-49. Din har ganska sent serienummer, så jag tippar på att den är från något år efter kriget. Jag har en likadan, men tillverkad utgivningsåret 1939. Bifogar bild.

Ser att bländarspaken har brutits av. Kommer du åt resterna av den med nageln, eller hur gör du för att ändra bländare?

Jag förstod det som att snabbaste slutaren på den fjärde modellen var 300 men på min är det 500 så det är därför jag trodde det var den femte modellen..
Ja, bländarspaken har brutits av, jag löser det genom att använda en säkerhetsnål som jag trycker mot metalen som spaken satt på och på så vis kan jag dra den till önskad bländare..:)


Ja, så länge det inte handlar om riktigt värdefulla grejer, plus om rådgivaren går fri från ansvar. ;-)

Det är värt en chansning..Dessutom, räkneverket funkar inte och det värsta som kan hända är att det fortsätter vara så.. Ska inte lägga över något ansvar på dig, det är ju trotts allt mitt val att testa ditt tips:)

Jag jobbar hela helgen så har inte hunnit testa ditt tips, men ska göra det så snart jag får tid.
 
Jag förstod det som att snabbaste slutaren på den fjärde modellen var 300 men på min är det 500 så det är därför jag trodde det var den femte modellen..

är det den femte modellen. Den måste vara en av de första som fick Compur-Rapid, men fortfarande har samma gravyr på fronten som den fjärde modellen. Den femte modellen har annars gravyren "Compur-Rapid" mellan objektiven och "Franke & Heidecke Braunschweig" under tagningsoptiken. Kan tänka mig att man åren efter kriget använde upp de man hade kvar av de gamla slutarhöljena för att spara på resurser.

Nu lärde jag mig något nytt som Rollei-intresserad. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.