tommyvn
Medlem
"IId" är författaren Ian Parkers egen benämning. Den såldes bara under namnet "Rolleicord II", men är den sjätte typen med det namnet.
Antar att den har metallfärgad front på slutarhuset och blixtkontakt respektive trådutlösargänga på var sin sida om avtryckarspaken?
Förresten, har fönstret där du ser räkneverkets siffror en plastruta, eller är det öppet direkt mot skivan med siffrorna? Om det är öppet så kunde det vara en chansning att droppa in tre droppar kemiskt ren bensin och luta kameran lite så att det försiktigt rinner över räkneverksmekanismen, medan du snurrar på kugghjulet på stången inne i kameran som skall ligga an mot filmen på upptagningsspolens plats. Det skulle kanske mjuka upp det stelnade fettet. Sedan vänta några dagar med att använda kameran.
Jag ryser när jag ger detta fultips. :-/
Här är en länk till en bild på kameran http://www.flickr.com/photos/50147063@N06/4647223102/sizes/l/
Gänga till trågutlösare finns på vänster sida om avtryckaren, blixtkontakten sitter på höger sida, ganska långt bak på själva huset..
Det är helt öppet till räkneverket så jag ska definitivt testa med lite kemisk ren bensin, det verkar ju vara en logisk lösning om det nu är fett som är boven och inte ett mekaniskt fel..
Trevligt med lite fultips, det är ju just sånt man behöver ha kunskap om till nästa gång något strular