Annons

Räkneverket sönder på Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)

tommyvn

Medlem
Hej!

Har en Rolleicord som jag fotat mycket med på senare tid men nu har räkneverket slutat fungera..
Jag är inte intresserad av att laga så jag använder mig av rödfönstret istället..
Problemet är att när jag följer nummermarkeringen på filmen så får jag inte ut de 12 exponeringarna från filmen..
Min fråga då: hur använder jag rödfönstret korrekt/vilka markeringar på filmen ska jag titta efter för att kunna utnyttja max exponeringar per film utan att överlappa exponeringarna?
 
Om du framkallar film själv eller har pappersremsan som filmbasen är fäst vid av någon annan anledning så kan du "ladda" den på en rulle som en vanlig film. Ladda den som en vanlig film, genom att sedan mata fram film samtidigt som du markerar var "bilderna" hamnar och sedan fäller ner bakstycket och kollar vilken siffra/markering som visas så borde du få en god uppfattning om hur det fungerar.
 
Aha, jag trodde man kunde följa särskilda markeringar på papperet men så enkelt var det inte då? Jag framkallar inte själv men ska offra en rulle och testa ditt tips. :)
 
Jodå, det borde gå att följa markeringar på papperet... men ibland så syns flera olika i samma fönster och det finns nog markeringar för 6x9, 6x6 och 6x4,5 så det kan vara viktigt att lära sig vilka man ska hålla utkik efter (och hur eventuella symboler innan siffrorna ser ut).
 
Jag har testat att markera var rutorna går sedan markerade jag även det jag såg i rödrutan.. tyvärr så verkar det som att markeringarna för 6X6 formatet är i mitten på rullen och rödrutan på kameran sitter så den visar en bit upp på vänster sida av filmen så markeringarna jag gjorde följer inga markeringar på filmen.. Hmm, får nog se mig efter en annan rollei trotts allt eller så får jag följa siffrorna och nöja mig med åtta rutor per film.. :/
Du ska ha tack för hjälpen iaf Viktor.
 
Om jag förstått min tyskspråkiga bok om Rolleikameror rätt (jag är dålig på tyska) så används på äldre Rlolleicordmodeller rödfönstret endast för bild nr 1 och räkneverket för bild 2-12.
På min Rolleicord Va finns inget rödfönster.

Olle
 
I rödfönstret är det numren för 6x9 som syns. När man vridit fram filmen till (1) så startar man det mekaniska räkneverket och använder sedan inte rödfönstret mer. OM man måste använda rödfönstret så får man bara åtta bilder per rulle.

Anledningen till att det är så beror på att 120-filmen från början var 6x9-film, och bara hade numrering för 6x9 på skyddspapperet. (För 6x6 fanns 117-film, som hade markeringar för 6x6 och gav sex bilder per rulle.) För att kunna fotografera 6x6 på 120-film behövdes ett mekaniskt räkneverk.

Fel på räkneverket brukar oftast bero på smuts och stelnat fett, som gör att mekanismen inte rör sig som den skall. Jag har en Rolleicord som inte stoppar framdragningsratten för varje bild. Det är tydligen haken som skall gripa in som har smuts i axeln. Jag kan i alla fall se siffrorna i räkneverket och får kolla där varje gång jag drar fram filmen. En rolleireparatör kan dock rengöra mekanismen för en tusenlapp...
 
Om jag förstått min tyskspråkiga bok om Rolleikameror rätt (jag är dålig på tyska) så används på äldre Rlolleicordmodeller rödfönstret endast för bild nr 1 och räkneverket för bild 2-12.
På min Rolleicord Va finns inget rödfönster.

Olle

Okej, det hade jag ingen aning om.. Har använt räkneverket från ruta ett innan och det har fungerat bra.. Det har alltid varit trögt att återställa räkneverket men nu har det slutat fungera helt... Trisst med en så fin kamera där allt funkat i ca 50 år, de är ju verkligen gjorda för att användas..
 
I rödfönstret är det numren för 6x9 som syns. När man vridit fram filmen till (1) så startar man det mekaniska räkneverket och använder sedan inte rödfönstret mer. OM man måste använda rödfönstret så får man bara åtta bilder per rulle.

Anledningen till att det är så beror på att 120-filmen från början var 6x9-film, och bara hade numrering för 6x9 på skyddspapperet. (För 6x6 fanns 117-film, som hade markeringar för 6x6 och gav sex bilder per rulle.) För att kunna fotografera 6x6 på 120-film behövdes ett mekaniskt räkneverk.

Fel på räkneverket brukar oftast bero på smuts och stelnat fett, som gör att mekanismen inte rör sig som den skall. Jag har en Rolleicord som inte stoppar framdragningsratten för varje bild. Det är tydligen haken som skall gripa in som har smuts i axeln. Jag kan i alla fall se siffrorna i räkneverket och får kolla där varje gång jag drar fram filmen. En rolleireparatör kan dock rengöra mekanismen för en tusenlapp...

Intressant inlägg.. Jag anade att det handlade om smuts i mekaniken eftersom det varit trögt att återställa räkneverket redan från det att jag köpte den. Men nu fungerar det inte alls längre så jag är tvungen att använda rödfönstret..
Däremot vet jag inte om det är värt att lägga en tusing + frakt för att få den lagad. Den är rätt sliten och jag skulle nog kunna hitta ett finare exemplar billigare på t.ex. Tradera..
Nu har jag en förklaring på varför det bara blir 8 rutor per film när jag går efter rödfönstret iaf..
Tack.
 
Trisst med en så fin kamera där allt funkat i ca 50 år, de är ju verkligen gjorda för att användas..
Om jag har förstått rätt (någon får gärna rätta mig om jag har fel) så användes rödfönster bara på förkrigsmodellerna av Rolleicord. Så din kamera är minst 71 år gammal. En aktningsvärd ålder för en kamera som fungerat tills nu, tycker jag.

Olle
 
Jag får rätta mig själv där. Tydligen fortsatte man att tillverka förkrigsmodellerna till ett antal år efter kriget.

Olle
 
Tack alla som svarat för era tips och intressanta inlägg.. Jag kommer fortsätta anväda kameran tills jag hittat en ersättare.. Synd bara att det inte gick att få ut max antal exponeringar genom att bara använda rödfönstret..
Olle - jag har ingen aning om vilken modell det är eller när den är tillverkad.. Mig veterligen tillverkades dessa kameror runt 50-60 talet. Därför "höftade" jag med att kameran var runt 50 år gammal..
 
Det finns en tråd som tipsar om hur man kan få veta hur gamla Rollei-kamerorna är. Serienumret är vad som gäller. Min Rolleiflex är från 1953, det var kul att veta.
 
Det finns en tråd som tipsar om hur man kan få veta hur gamla Rollei-kamerorna är. Serienumret är vad som gäller. Min Rolleiflex är från 1953, det var kul att veta.

Det hade iofs varit kul o veta.. Är det serienumret man ser mellan DRP och DRGM på fronten?
 
Tack så mycket Urban.
Om jag nu har förstått listan rätt så är det en Rolleicord IId Model 5 tillverkad mellan 1947 - 1950.. Kul info, tack för länkarna.. :)
 
Tack så mycket Urban.
Om jag nu har förstått listan rätt så är det en Rolleicord IId Model 5 tillverkad mellan 1947 - 1950.. Kul info, tack för länkarna.. :)

"IId" är författaren Ian Parkers egen benämning. Den såldes bara under namnet "Rolleicord II", men är den sjätte typen med det namnet.

Antar att den har metallfärgad front på slutarhuset och blixtkontakt respektive trådutlösargänga på var sin sida om avtryckarspaken?

Förresten, har fönstret där du ser räkneverkets siffror en plastruta, eller är det öppet direkt mot skivan med siffrorna? Om det är öppet så kunde det vara en chansning att droppa in tre droppar kemiskt ren bensin och luta kameran lite så att det försiktigt rinner över räkneverksmekanismen, medan du snurrar på kugghjulet på stången inne i kameran som skall ligga an mot filmen på upptagningsspolens plats. Det skulle kanske mjuka upp det stelnade fettet. Sedan vänta några dagar med att använda kameran.

Jag ryser när jag ger detta fultips. :-/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.