ANNONS
Annons

Räkneverket i A1:an?

Produkter
(logga in för att koppla)

ttcs

Aktiv medlem
Varje gång jag raderar bilderna i min kamera så börjar kameran om och döper dem till 0001,0002 osv.

Hur gör man för att den ska fortsätta med unika nummer istället?

Jag hade samma problem med min föregångare 7Hi, jag har satt om något i menyn så att den nu räknar upp numren på filnamnen.

Tror det är Setup menyn, flik Adv. 1,
File # memory (on/off). Min står på on.

Du hittar säkert nåt liknande på din kamera.

/Lise-Lott

det där skulle jag också vilja fixa, har någon lust att beskriva lite mer ingående hur man gör? Vilken meny? Jag hittar det inte!

Meny, Blått läge... flik 2... File & Memory: On

räkneverket slår om efter 9999 o gör en ny mapp som börjar på 0001 osv...

KG,
Vad händer om man formaterar om kortet, fortsätter räkneverket i alla fall och räknar upp eller är det kopplat till mappnamnet?

Choke

ja, det fortsätter att räkna upp efter formatering, en ny mapp skapas varje nytt dygn, och nummerserien förblir obruten. Mycket praktiskt tycker jag.

KG,

Har aldrig tyckt att det fungerar men jag ska testa om en stund när jag har backat av alla bilderna från micron.

Choke

KG,

Jo Du har rätt. Det funkar perfekt. Tror jag har fått för mig att numreringen i kameran även ska vara löpande.
Provade även att ha foldernamn efter datum, kan vara väldigt bra att ha. Tack för tipset.

Choke

Råkade ut för nåt "intressant" nyss... jag fick samma nummer på olika bilder mitt i serien. Räkneverket gick upp till 351 och började sen om på 343 efter formatering... (kan ha varit kortbyte också) därefter fortsatte det utan identiska nummer upp till 2081... lurigt, men kanske en engångshändelse...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar