Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkna ut optimal slutartid.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Om man ska ta en bild i lågt ljus, så går ju kamerans slutartid aldrig över 30s, om jag inte kör på bulb.

När kameran anger 30s som slutar tid (t.ex i A-läge), så kan jag ju alltså anta att det troligtvis skulle krävas aningen längre slutartid för en optimal exponering.

Hur räknar man ut slutartid för att fota med bulb?
Typ slutartider på 2-3 minuter och så. Finns det nåt sätt att använda kamerans ljusmätare för att få informationen man behöver?

Jag fotar med en Nikon D80 för övrigt.

Tacksam för hjälp.
 
Det handlar mycket om erfarenhet och känsla, men jag skulle inte vilja påstå att det är särskilt svårt. Du har ganska stora marginaler nämligen. Räknar man fel eller antar fel på någon sekund så spelar det inte så stor roll på dessa tider. Ju längre tid du använder desto mindre spelar exponeringen roll...

Anta att du har slutaren öppen i 2 dygn men råkar stänga slutaren 10 minuter innan dessa dygn gått ut, resultatet kommer knappast bli så mycket sämre mot om du haft exakt 2 dygn. Exponera däremot 10 minuter fel under normalt ljus så komemr du garanterat få en totalt kritvit bild utan minsta möjlighet till konturer i bilden.

Min bild "Star Alliance" körde jag med bulb och ganska många minuters räkning. jag höftade första gången att med en viss bländare så borde tiden bli ungefär 10 minuter har jag för mig, provade och tyckte att det gott kunde bli lite längre exponering så jag tog då ungefär 15 minuter. Om man tänker efter så pratar vi minuter här...

Mitt tips är att skapa vissa referenser.

tex

Mitt i natten en molnfri sommarnatt, hur många minuter krävs?

Gör olika tester och du har snart ett hum om vad som krävs.
 
Ställ in största bländare (t ex 2.8) och högsta Iso-talet (t ex 3200). Låt säga att ljusmätaren visar 8 sekunders exponeringstid.

Nu är det bara att räkna ut rätt exponeringstid:
Bestäm vilken bländare du vill ha, t ex 8. Det skiljer 3 steg mellan bländare 8 och 2.8.
Bestäm vilket Iso du vill använda, t ex 200. Det skiljer 4 steg mellan Iso 3200 och 200.

Totalt blir det 7 steg. Exponeringstiden måste alltså fördubblas 7 gånger.
8 s -> 16 s -> 32 s -> 64 s -> 128 s -> 256 s -> 512 s -> 1024 s -> 1024/60 = ca 17 minuter.

Med reservation för eventuella felberäkningar och tankevurpor. :eek:)
 
Den tekniken som Monica visar tycker jag också är mkt bra å är själv den jag använder, å i många fall för mig brukar det räcka med att höja iso't från det tänkta ISO 100 till 3200 för att sedan räkna ut å dubbla den tiden så många gånger som det är hela ISO steg som skiljer.

500 sekunder är nog min längsta exponering å det blev väldigt många fräcka flares ner över Högfjälletsbacke i Sälen.
 
Tack så mycket för era lysande svar!

En fråga bara.. räknas "steg" alltid som en fördubbling? Alltså mellan slutartid 1/100 och 1/400 är det två steg (100-200-400) och mellan iso 100 och 3200 är det 5 steg (100-200-400-800-1600-3200) ?
 
Jag använder samma teknik som Monica
Och, din matematik är korrekt. :)
 
Om man använder digital kamera är det ju väldans enkelt: gaffla! Ta 5 eller 7 bilder med +/- 2, 3 steg på varje sidan en intelligent gissning, så borde du vara hemma.

Ofta är det så mörkt att exponeringemätaren inte kan mäta rätt. 0 EV eller däromkring brukar vara nedre gränsen, och under det duger inte beräkningar av den typ som Monica förklarar ovan, om man ska vara petig.

Men, som sagt: gaffla och var glad att du slipper betala filmen!

Per.
 
perstromgren skrev:
Om man använder digital kamera är det ju väldans enkelt: gaffla! Ta 5 eller 7 bilder med +/- 2, 3 steg på varje sidan en intelligent gissning, så borde du vara hemma.

Ofta är det så mörkt att exponeringemätaren inte kan mäta rätt. 0 EV eller däromkring brukar vara nedre gränsen, och under det duger inte beräkningar av den typ som Monica förklarar ovan, om man ska vara petig.

Men, som sagt: gaffla och var glad att du slipper betala filmen!

Per.

Nej, det fungerar inte när det blir exponeringar över 30 sekunder. Upp dit är inga problem, då fungerar gaffling. Men jag är ju ute efter riktigt långa exponeringar - uppåt 5-6 minuter.
 
Tophe skrev:
Nej, det fungerar inte när det blir exponeringar över 30 sekunder. Upp dit är inga problem, då fungerar gaffling. Men jag är ju ute efter riktigt långa exponeringar - uppåt 5-6 minuter.

Jo, visst kan du gaffla! Det är bara det att du måste göra det själv, utan hjälp av kameraautomatik, precis som hr Anselm gjorde!
 
Alltså, det jag menar är att kameran inte gör exponeringar över 30 sekunder - därefter måste jag använda bulb. Och då handlar det ju om att klocka själv, och då har jag ju ingen nytta av gaffling.

Om en exponering som ligger på 28 sekunder är för mörk så blir ju 1 steg upp 56 sekunder - och det fixar inte kameran. Då måste jag köra bulb.

Så Monicas lösning verkar vara det jag sökte.
 
Ahaaa... då förstår jag :)
Ursäkta Per, tack Jonas.

Ja i så fall kan jag ju absolut göra så. Kanske ska börja med Monicas lösning och sedan gaffla åt det hållet det behövs.
 
mohei skrev:
Ställ in största bländare (t ex 2.8) och högsta Iso-talet (t ex 3200). Låt säga att ljusmätaren visar 8 sekunders exponeringstid.

Nu är det bara att räkna ut rätt exponeringstid:
Bestäm vilken bländare du vill ha, t ex 8. Det skiljer 3 steg mellan bländare 8 och 2.8.
Bestäm vilket Iso du vill använda, t ex 200. Det skiljer 4 steg mellan Iso 3200 och 200.

Totalt blir det 7 steg. Exponeringstiden måste alltså fördubblas 7 gånger.
8 s -> 16 s -> 32 s -> 64 s -> 128 s -> 256 s -> 512 s -> 1024 s -> 1024/60 = ca 17 minuter.

Med reservation för eventuella felberäkningar och tankevurpor. :eek:)
Teoretiskt rätt men....
En ljusmätare som sitter i kameran mäter inte längre ned än till 0 EV vid iso100 (nikon d700) detta motsvara om jag räknat rätt 4 sek vid f2,8. Om du har mindre ljus än så kommer inte kamerans mätare att kunna detektera detta oavsett vad man ställer isot på. Mätaren är helt enkelt begränsad i sin förmåga att mäta svagt ljus. Det finns nästan inga mätare som klarar av att mäta ljus vid nattfotografering, de nuvarande bästa från sekonic och gossen klarar -2 EV. Därför kör jag själv med en gammal Qantum calcu-light-xp som mäter ända ned till -7 EV, alltså hela sju steg bättre än de inbyggda mätarna och fem steg bättre än de bästa lösa mätarna på marknaden i dag.
 
alf109 skrev:
Teoretiskt rätt men....
En ljusmätare som sitter i kameran mäter inte längre ned än till 0 EV vid iso100 (nikon d700) detta motsvara om jag räknat rätt 4 sek vid f2,8. Om du har mindre ljus än så kommer inte kamerans mätare att kunna detektera detta oavsett vad man ställer isot på. Mätaren är helt enkelt begränsad i sin förmåga att mäta svagt ljus. Det finns nästan inga mätare som klarar av att mäta ljus vid nattfotografering, de nuvarande bästa från sekonic och gossen klarar -2 EV. Därför kör jag själv med en gammal Qantum calcu-light-xp som mäter ända ned till -7 EV, alltså hela sju steg bättre än de inbyggda mätarna och fem steg bättre än de bästa lösa mätarna på marknaden i dag.
Det funkar bra att använda mätaren "utanför specifikationerna", men detta brukar vara begränsat till manuellt läge för att man ska inse att det inte riktigt är att lita på. Då får man helt enkelt ställa parametrarna så att exponeringsmätaren visar neutral exponering.
Använder man metoden som beskrevs med högsta ISO och största bländare så är det dessutom lätt att göra en provexponering för att se om det stämmer någorlunda.
 
Precis, det går ju fortare att experimentera lite på det sättet innan man ställer in lägre ISO för högre kvalitet.
 
Tophe skrev:
Om man ska ta en bild i lågt ljus, så går ju kamerans slutartid aldrig över 30s, om jag inte kör på bulb.

När kameran anger 30s som slutar tid (t.ex i A-läge), så kan jag ju alltså anta att det troligtvis skulle krävas aningen längre slutartid för en optimal exponering.

Hur räknar man ut slutartid för att fota med bulb?
Typ slutartider på 2-3 minuter och så. Finns det nåt sätt att använda kamerans ljusmätare för att få informationen man behöver?

Jag fotar med en Nikon D80 för övrigt.

Tacksam för hjälp.

Prova dig fram och lär dig använda histogramfunktionen. Det finns ingen ljusmätare som slår histogrammet.
OM du antar att det behövs längre tid än 30 sekunder så kom ihåg att det blir rätt långa tider för att det skall bli skillnad.
I minut är bara ett steg överexponering.
Optimal exponering får man oftast när någon del av bilden just börjat visa högdagervarning.
 
Tack så mycket!
Bra tips...

Känns som jag lärt mig bra mycket mer än vad jag var ute efter i den här tråden. Kul! Tack allihop!
 
Makten skrev:
Det funkar bra att använda mätaren "utanför specifikationerna", men detta brukar vara begränsat till manuellt läge för att man ska inse att det inte riktigt är att lita på. Då får man helt enkelt ställa parametrarna så att exponeringsmätaren visar neutral exponering.
Använder man metoden som beskrevs med högsta ISO och största bländare så är det dessutom lätt att göra en provexponering för att se om det stämmer någorlunda.
Om du får ett värde utanför mätarens känslighetsområde och inte error så kan du lika gärna gissa. Alltså värdet är meningslöst, har mycket svårt att tänka mig att tillverkaren uppger 0 EV vid iso 100 som maximal känslighet om mätaren funkar till -5 EV tex. Skillnade med en högklassig fast mätare som min Minolta spotmeter F tex är att på den blinkar error om jag försöker mäta utanför mätarens område. Som sagt om tiden som krävs är mer än vad ljusmätarens känslighet medger är värdet meningslöst, jag håller på med tillräckligt mycket nattfotografering för att med säkerhet kunna påstå detta.
 
Jo men sen är ju "värdelöst" alltid relativt, själv tycker jag att min 500 sekundare blev riktigt bra ifråga om ljusmängd...
 
Allemyr skrev:
Jo men sen är ju "värdelöst" alltid relativt, själv tycker jag att min 500 sekundare blev riktigt bra ifråga om ljusmängd...
Det jag menar är att om mätaren visar ett värde i stället för error vilket den borde kan det värdet vara vad som helst. Sedan kan man ju ha turen att detta ligger någorlunda rätt någon gång. Men faktum kvarstår, det går inte att mäta ljus utanför mätarens mätområde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.