Makten
Aktiv medlem
Jag har ingen aning om hur lite O EV är, men min D200 ger bra exponeringar enligt ljusmätaren i M-läge trots att det bara står "LO" (vägrar mäta) i de övriga lägena. Alltså använder man troligen mätaren långt under dess egentliga specifikationer, men det funkar uppenbarligen tillfredsställande ändå. Att gissa hade inte givit i närheten av lika bra exponering, förutsatt att man inte gissar utifrån en annan exponering man gjort innan.alf109 skrev:
Om du får ett värde utanför mätarens känslighetsområde och inte error så kan du lika gärna gissa. Alltså värdet är meningslöst, har mycket svårt att tänka mig att tillverkaren uppger 0 EV vid iso 100 som maximal känslighet om mätaren funkar till -5 EV tex. Skillnade med en högklassig fast mätare som min Minolta spotmeter F tex är att på den blinkar error om jag försöker mäta utanför mätarens område. Som sagt om tiden som krävs är mer än vad ljusmätarens känslighet medger är värdet meningslöst, jag håller på med tillräckligt mycket nattfotografering för att med säkerhet kunna påstå detta.
Faktum är att jag har mer problem med ljusmätningen mitt på dagen än mitt i natten.