Annons

Räkna om analoga objektiv till digitala

Produkter
(logga in för att koppla)
js1 skrev:
Jag ber om ursäkt!
Det var menat som ett skämt (kanske illa valt) därav min smiley och inte att du skulle ta illa vid dig.
Du är förlåten den här gången för jag såg inte smiley'n när den satt så högt upp. Det är svårt att vara ironisk i text. Och i fortsättningen var rolig över ämnet istället för att attackera folk.

/ Erik
 
Då ska vi se om jag har förstått det här rätt.

Om man utgår ifrån hur mycket man får med på själva bilden så kommer det med lika mycket om man sätter ett 50 mm på en digitalkamera och om man använder ett 75 mm på en gammal småbildare?

Sätter man däremot ett "gammalt analogt" 50 mm på en digital systemkamera så ska jag sätta på ett 33 mm "digitalobjektiv" för att få med lika mycket på fotot?



ekemannen skrev:
Nja... Folk är inte dumma, därimot är det lätt att bli lurad. Vad ska jag tro när 9 av tio säger att brännvidden förändras och sen står en desperat och viftar med korrekt fakta ?

Dessutom vid normal fotografering (inte backa så utsnittet blir samma) så ger vanliga digitala lite teleeffekt (1.5 el 1.6 ggr) och då ser det ju ut som brännvidden ändrats. Sanningen är ju att eftersom censorn är mindre än småbildsformatet så måste man räkna ut brännvidden annorlunda. Sen att flera optiska egenskaper, distortion mm, är precis de samma är självklart, det är ju fortfarande samma objektiv.

Om du ska få med mer ex.vis av ett rum inomhus så måste du ju ha ett objektiv med kortare brännvidd-vidare bildvinkel-och för att ha motsvarande 28 mm (klassiskt vidvinkligt) så behöver du ha 17 mm på digitala systemkameror.

/ Erik
 
stabro skrev:
Då ska vi se om jag har förstått det här rätt.

Om man utgår ifrån hur mycket man får med på själva bilden så kommer det med lika mycket om man sätter ett 50 mm på en digitalkamera och om man använder ett 75 mm på en gammal småbildare?

Sätter man däremot ett "gammalt analogt" 50 mm på en digital systemkamera så ska jag sätta på ett 33 mm "digitalobjektiv" för att få med lika mycket på fotot?

Det stämmer men i det andra exemplet hade även gått bra med ett "gammalt analogt" 33mm objektiv.
 
Om objektivet är anpassat för analog eller digital SLR spelar väl ingen roll för varken brännvidden eller utsnittet.

Den brännvidden som står på objektivet är alltid den fysiska brännvidden, för att få motsvarande brännvidd för småbild multiplicerar man den utskrivna brännvidden med 1,5 alt. 1,6 beroende på sensorns storlek.

Vad jag förstår spelar det ingen roll om objektivet är tillverkat för analogt eller digitalt hus OM du bara använder ett digitalt hus, brännvidden måste multipliceras för motsvarande småbild oavsett.

"Sätter man däremot ett "gammalt analogt" 50 mm på en digital systemkamera så ska jag sätta på ett 33 mm "digitalobjektiv" för att få med lika mycket på fotot?"

50mm analogt objektiv på digitalt hus med 1,5 cropfaktor motsvarar 75mm i småbild. Om ditt 50mm vore ett digitalt objektiv (dvs anpassat för APS-C sensor) skulle det fortfarande motsvara 75mm i småbild, skillnaden skulle vara att det inte går att använda på ett analogt hus.

Med andra ord får du samma utsnitt och brännvidd med ett 50mm analogt objektiv och ett 50mm digitalt objektiv om du sätter dom på samma digitala hus. Rätta mig gärna om jag har helt fel.
 
stabro skrev:
Hej.

Jag har några gamla autofocusobjektiv till en dynax 8000i som man kan sätta på dom nya Sony, men hur ska jag räkna om storleken på dom till det digitala formatet?

Det jag bla a är ett 28 mm och ett 70-210 mm. Vad motsvarar det på det digitala formatet?
28 mm's objektivet är alltså ett normalobjektiv (ca 45 graders bildvinkel) på Sonyhuset. 70-210 "blir" 95-315. Det du behöver kompletera med är ett vidvinkel på 10, 15, 20 mm eller så.

/ Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.