Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkna klick (40D), inte pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Vid några tillfällen har det dykt upp frågor om hur man kan se hur många bilder en kamera tagit, istället för att räkna antalet pixlar.

Om ni har en 40D, för det fungerar tydligen enbart med den modellen, kan ni titta här.

Kör man det programmet enligt anvisningarna får man ut ett värde, som verkar realistiskt för min kamera, i alla fall. Jag tog en bild till och tittade igen, och det hade ökat med ett, så det var ju som förväntat.
 
Jag har inte provat, har ingen lust att ladda ner en zip fil och köra en exe fil baserat på ett inlägg på ett Internet forum. Det känns lite för riskabelt för mig!

Mvh
Anders

Ett tips är att ladda upp filer du är osäker på på www.virustotal.com så får du den genomsökt med 36 olika antivirus och en rapport, filen ovan är fö ren enligt den sidan.
 
annars finns det ju ett räkneverk i kameran som det står exakt hur många exponeringar kameran har tagit? Den slår visserligen om vid 10.000 men det är väl bara hålla lite koll på hur många gånger den slagit om så vet man :)
 
Galet... Tack för det tipset, det bekräftar att kameran var ny när jag köpte den :)

Så här är det; jag upptäckte när köpt min 40d att den hade så höga siffror på numreringen fast jag köpt den helt ny i butik. Jag hade en 400d innan och då verkar 40dn fortsatt den numreringen som den gamla kameran hade, eller snarare minneskortet för den har bara tickat på oberoende vilken kamera som tagit bilderna. Alltså finns det ingen bildräknare i kameran utan infon (bildnumreringen) kommer från minneskortet. Helt säker var jag ändå inte att kameran verkligen var splitterny (demo-ex tänkte jag ;) )skeptisk som jag är utan jag har tänkt kolla upp detta men inte fått det gjort förrän nu.
 
annars finns det ju ett räkneverk i kameran som det står exakt hur många exponeringar kameran har tagit? Den slår visserligen om vid 10.000 men det är väl bara hålla lite koll på hur många gånger den slagit om så vet man :)
Det är det det inte finns. Det finns en filnumrering, men den kan nollställas eller ärva nummer från bilder som finns på ett CF-kort man sätter in lite hur som helst.
Det här programmet visar tydligen hur många bilder man faktiskt har tagit.

Dessutom hade en skrälldus andra nissar världen runt provat det innan jag testade.
 
Nej för mej funkade inte detta program. Får felmeddelande att det inte gick att få "shutter count".
Har en 40d - men inte senaste firmwaren. Kan det vara därför?
Ja, ja startade programmet ifrån eos utility mappen.
Och min räknare på kameran har alltid varit fel, eftersom jag startade med ett CF-kort från min förra kamera. Den bara räknade vidare från där den var innan.
 
Nej för mej funkade inte detta program. Får felmeddelande att det inte gick att få "shutter count".
Har en 40d - men inte senaste firmwaren. Kan det vara därför?
Ja, ja startade programmet ifrån eos utility mappen.
Min installation på den här datorn har mer än en mapp med EOS Utility. Förmodligen för att jag har installerat först för 400D, sedan för 40D. Jag chansade, men fick samma resultat som du första gången. Sen provade jag i den andra mappen, och där gick det helt utan problem.
Jag har firmware 1.0.8, tror jag den heter. Den senaste som kom ut.
 
Japp, det fanns ju dubbla mappar. La den bara i rotmappen så fungerade allt.
Och det blev 4.696 slutarklick - ungefär vad jag gissade på.
 
Tack för tips om anti-virus. Som IT-konsult är det ganska självklart att jag har ett installerat! :) (Avast).

Faktum är att om man explicit själv startar en programfil kan programmet ställa till stor skada utan att för den skull vara ett virus. Jag tror de flesta programmerar på fem minuter kan snickra ihop en EXE-fil som passerar ditt anti-virus program men ändå är något du inte vill köra! :)

Därmed inte sagt att det aktuella programmet skulle vara skadligt. Personligen lever jag dock efter devisen "Better safe than sorry".

Beträffande antalet exponeringar så räcker det för min del att hålla ordning på filnamnet. Så länge man inte skiftar minneskort mellan olika kameror brukar det fungera. Min 40D närmar sig 10.000 nu på 1-årsdagen.

Mvh
Anders
 
Tack för tips om anti-virus. Som IT-konsult är det ganska självklart att jag har ett installerat! :) (Avast).

Faktum är att om man explicit själv startar en programfil kan programmet ställa till stor skada utan att för den skull vara ett virus. Jag tror de flesta programmerar på fem minuter kan snickra ihop en EXE-fil som passerar ditt anti-virus program men ändå är något du inte vill köra! :)

Därmed inte sagt att det aktuella programmet skulle vara skadligt. Personligen lever jag dock efter devisen "Better safe than sorry".

Beträffande antalet exponeringar så räcker det för min del att hålla ordning på filnamnet. Så länge man inte skiftar minneskort mellan olika kameror brukar det fungera. Min 40D närmar sig 10.000 nu på 1-årsdagen.

Mvh
Anders

Fast å andra sidan kanske den riktiga rädslan inte handlade om vad som kommer in i datorn, utan kameran. Inga virusföretag har radarn inställd på sånt, i bästa fall kan dom detektera några mobilvirus.

Så ifall filen innehållit det kända "tänd-eld-på-batteriet-i-40D"-viruset så hade även Avast fått se sig besegrat ;)
 
Är man datasäkerhetsnisse till professionen ligger naturligtvis ett paranoidaktigt uppträdande i affärsidén. Vi andra kan ju kosta på oss en hotbildsbedömning, där det torde framstå som tämligen uppenbart att om man vill jävlas finns det större marknader för sina påhitt än systemkameraägare, men om man tvunget vill ge sig på dem finns det betydligt bättre bete än en slutarklicksräknare som är begränsad till just 40D.

Ett steg högre ISO-expansion för alla Canon EOS utom 300D, D30, D60 och 1D Mark IIn skulle då ge ett betydligt mer trovärdigt intryck, som lockbete. Exempelvis.
 
Ett steg högre ISO-expansion för alla Canon EOS utom 300D, D30, D60 och 1D Mark IIn skulle då ge ett betydligt mer trovärdigt intryck, som lockbete. Exempelvis.

Hmm, bör nog kompletteras med nåt som kan nå ut till de breda massorna. Föreslår "Elektronisk vädertätning för 350D, 400D och 450D".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.