Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda gamla diabilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Jag har försökt få in en del gamla diabilder i datorn för att eventuellt kunna göra en fotobok. Jag har alla bilder i RAW format och tänkte försöka förbättra färgerna en del.

Visa bilder har inte åldrats så väl utan har en blå ton, grön ton eller annan ton och finns det något enkelt sätt att justera färgerna i LR? Jag har förstått att man kan göra det enklare i Photoshop med att justera kurvor men hur gör man det bäst i LR? ¨

Om man tar en bild som har en grön ton tex?

Ja eller så väljar man en helt annan väg som jag nu valt att göra och väljer bort färgen helt till förmån för svartvitt eller möjligen svartvitt med lite brunt för att få en lite varmare ton. Känner att jag inte vill lägga all den tid som krävs på att finlira med färgnyanserna i flera olika typer av diafilmer som sins emellan är ganska olika.

Det finns också ett ganska begränsat utrymme att skruva på digitala repron från gamla dia i jämförelse med mina vanliga digitala bilder från Sony NEX 7 och A7r.

Jag får en rödbrun färg i stället för svärta i många av mina gamla Kodachrome. Det blir mer påtagligt när man ljusar upp skuggor och är svårt att kompensera för. Det blir nästan bättre att använda skannerprogrammets färgfixarfunktioner. I Lr kan man justera färgen i t.ex. lågdagrar med att lägga på blågrönt , men det räcker sällan till för att man ska bli nöjd.

Jag har en Epson Perfection 4490 Photo som jag numera har på hyllan. Jag tyckte att om jag lät skannerprogramvaran färgkorrigera och korrigera repor och damm med Digital ICE så tog skanningen väldigt lång tid. Dessutom tyckte jag att jag fick ett sämre utgångsläge i Lightroom än om jag reprofotade. Det är som sagt inte alls lika högt i tak med "skannade" dian som med andra typer av digitalbilder och det blir väldigt uppenbart när man reprofotar med en Sony A7r FF med 36 MP med stort normalt DR.

Sen undrar jag vad de gör som inte blir nöjda med er färgkorrigering. Ser ni det som "Classic"-patina och är glad åt det eller lämnar ni som jag helt färgen åt sitt öde?

"det räcker sällan till för att man ska bli nöjd", låter ju inte som något bra läge direkt.

Frågan är om en riktigt bra småbildsscanner gör ett bättre jobb än om man fotar av negativen/dia med digitalkameran. Jag kommer att ha ett hästjobb (100 tals negativ/diafilm) framför mig men har då förmånen att kunna låna en imacon-scanner.

En flatbäddsscanner fungerar dock bra på mellanformat tycker jag.

"det räcker sällan till för att man ska bli nöjd", låter ju inte som något bra läge direkt.

Det gäller vanligen de bilder som innan skanningen var utdömda som alltför underexponerade som i vissa fall går att rädda, andra inte. Man låg ju ofta i underkant för att få bättre tryck i färgerna och där ljuset inte räckt till finns ingen svärta när man drar i reglagen. De som var korrekt exponerade brukar oftast bli bra om inte dessa drabbats av någon annan "ålderssymptom".
Jag justerar bilderna så gott det går och hoppas på att det kommer bättre mjukvara i framtiden.
Det är t.ex. stor skillnad mellan LR3 och LR4.

En annan sak som slagit mig är att jag idag har en mycket högre teknisk kvalitet i mina bilder, trots att jag kanske använder exakt samma manuella objektiv (nu med adapter) på min A7r, som jag hade på min Pentax ME på 70-talet. Med AFi moderna objektiv och inte minst fokuspeaking med manuella objektiv som mina Pentax-objektiv, så sitter exv. skärpan mycket oftare helt perfekt. Man får både bätte färgåtergivning och inte minst betydligt bättre DR än med diafilmen jag hade då.

Men å andra sidan får ju bilderna ett helt annat utryck med dessa reprofotade kopior av filmen och det är också värt en del och det är en dimension som bilderna ur en A7r saknar för de blir ju nästan kliniska i all sin detalj.

Fast idag kan jag åstadkomma liknande effekter med DxO:s filmpack som jag fick ur min Pentax ME med filmerna jag använde då och det är ju lite hisnande faktiskt. Jisses vilken lekstuga man kan ha ibland.

Håller också med om att LR 4 var ett steg uppåt fast steget från version 2.x till 3.x var ännu större. 4:an var mycket mer förlåtande om man drog hårt i spakarna än tidigare versioner och en del fortsätter att bli bara bättre i 5:an.

När det gäller skanners så verkar det ju inte alls ske samma utveckling som på kamerafronten. Jag tror mer att om man misslyckas med att reprofota så handlar det inte främst om kamera/optik om man ska lyckas utan hur noga man är med att ställa in sin utrustning. Det är ju viktigt att inte bara stativet är korrekt utan att kameran verkligen är korrekt justerad mot filmplanet. Skärpedjupet är ju dessutom riktigt kort i sammanhanget när man reprofotar och det är viktigt med att få tillräckligt starkt ljus på filmen så man kan gå upp lite i bländare.

Tack för alla svar ovan. Efter en del justerande lyckas jag få bilderna ganska bra men skulle vilja få de ännu bättre. Jag scannade in en del bilder för 6-7 år sedan med en Canon scanner och kunde med det medföljande programmet använda en automatisk funktion för att justera bilder som tappat färger eller hade en ton i någon färg och jag kommer ihåg att jag förvånades över hur bra denna funktion var. Det finns naturligtvis inte i LR och jag tycker det fanns andra fördelar med att få filerna fotade i RAW men finns det något annat litet program som kan göra samma sak?

Jag har problem med en del äldre bilder som har blivit krafikgt Blåa, omöjligt att få till det bra.

Bilagor

• Blåa diabilder.PNG
    Blåa diabilder.PNG
    410.1 KB · Visningar: 131
Jag har problem med en del äldre bilder som har blivit krafikgt Blåa, omöjligt att få till det bra.

Sådana här bilder kan vara väldigt svåra att justera. Det första jag försöker med är att sätta svart- och vitpunkt med kurvor eller nivåer. Ibland räcker det, men jag får ofta gå vidare med en kanalblandning. I Photoshop finns den korrigeringen under Lager > Nytt justeringslager > Blanda kanaler.

Jag brukar, precis som Sterfan, börja med att sätta svartpunkt i kurvor men sedan fortsätter jag om det inte räcker med det att kröka kurvorna i de olika färgkanalerna. Min erfarenhet är att färgförändringar som blekning osv sker olika i olika delar av bilden beroende på hur tät bilden är. Man kan alltså behöva göra någon liten puckel på vissa kurvor.
Jag skrev om det i den här tråden eftersom Micke lagt upp sitt problem där också.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2086336#post2086336

Jag brukar, precis som Sterfan, börja med att sätta svartpunkt i kurvor men sedan fortsätter jag om det inte räcker med det att kröka kurvorna i de olika färgkanalerna. Min erfarenhet är att färgförändringar som blekning osv sker olika i olika delar av bilden beroende på hur tät bilden är. Man kan alltså behöva göra någon liten puckel på vissa kurvor.
Jag skrev om det i den här tråden eftersom Micke lagt upp sitt problem där också.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2086336#post2086336

Jag har kommit ett steg närmare i jakten på blåsticksproblemet tror jag. Jag testade att dra i de olika färgkanalerna i kurvor i Lightroom och kom en bit på vägen. Helt perfekt blir det inte men bättre än innan. Jag måste testa lite mer och det går inte att göra en liten generell förinställning att applicera på alla bilder utan man får justera varje bild för sig.

ANNONS