Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räcker upplösningen till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Siljefjord

Aktiv medlem
Skall skriva ut en bild till en mässa på 2,5 x 4 meter med en upplösning på 200 dpi. Hur vet jag att bilden från min eos 5d mark iii räcker till?

Om skärpan är bra så brukar det funka. Jag har gjort bilder större än så med min 5D.
Självklart blir det ingen fine art där du kan ha näsan i bilden. Men med normalt betraktningsavstånd som man har på en mässa så blir det bra.

Med en yta på 10 m2 (2,5 x 4) så kan du gå ner till 40-50 dpi om det kniper. Jag tycker att bildkvalitén många gånger är viktigare än upplösningen när man gör stora vepor.

Stämmer bra det, men för en så stor bild behöver du knappast 200 dpi. En sådan bild skulle bli fyra gigapixel (80 000 x 50 000 pixlar), och 11,2 GB stor (i 8-bitars färg), och tämligen besvärlig att hantera ...

Rätt, dom har dålig koll. 200dpi rekommenderas ofta av företag som printar, men då avses bilder i ca A3 eller A2 storlek som ofta betraktas på närmare avstånd än en 4 meters bild.

Det verkar som att dom som skall göra jobbet inte vet vad de pratar om när de vill ha den i 200 dpi då

Man kan inte gå efter samma regler som när man printar fine art tavlor. 200 dpi på en mässvägg är inte realistiskt. Slå en signal till Big Image, de är bäst på marknaden när det gäller stoooora printar.

Tänk dig alla enorma reklamvepor på flygplatser och sportarenor. Allt bygger på att man har ett rimligt avstånd när man tittar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto