Annons

Räcker 2megapixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel_jo

Ny medlem
Jag har en undran, räcker 2mp till vanlig fotografering. Jag fotar mest för minne men försöker att lära mig mer. Nu undrar jag om det syns någon stor skillnad mellan 2mp och 4 till 5mp på dataskärmen eller märks det bara om man skriver ut eller framkallar?

Hej
Det har inte bara med megapixlar att göra. Pixlarna syns framförallt väldigt tydligt på utskrifter och när man förstorar. Det beror på hur stort du vill skriva ut mm, på skärmen är det ganska samma.

Vilken kamera som hellst går bra för att lära sig. Dock kanske din kamera inte har de inställningarna du vill ha, t ex vissa manuella inställningar och fokusinställningar som kan vara kul att leka med.

Allt är ju relativt till hur mycket du vill lägga ut & vad du vill kunna göra :)

/Martin

Jag tror du behöver mer Mp att växa i om det är din avsikt. Man kan skapa otroligt fina bilder med 2 men...

Jag jagade nyligen efter en enkel men bra compakt digitalare att ha med i fickan så att jag inte missar fotochanser. Jag gluttade på denna diskussion om att ha eller inte ha många pixlar.

Om jag beskådar mina bilder tagna med D100 så noterar jag att jag nästan alltid beskär bilderna mer eller mindre kraftigt. M.a.o. så måste jag ofta "förstora bilder" ganska mycket. Då inbillar jag mig att jag får större möjlighet till detta om jag har 5Mp isf 4Mp även om det bara är marginellt. Brus kan man ta bort, men man kan inte öka pixeltätheten....

Nu när du får bra 4Mp kameror billigt, så finns det inte skäl att skaffa 2Mp om det inte är nån som skänker bort dom...

Antal megapixlar är det som avgör storleken på bilden. Så visst kan man säga att det syns skillnad på skärmen eftersom bilden blir större med 4Mp än 2Mp. Skillnaden i kvalitét beror på så mycket mer än bara antalet pixlar.
I regel är det så att ju fler pixlar du har, desto större utskrifter kan du göra utan kvalitétsförlust. Om det bara är minnesbilder du är ute efter, räcker det med 2Mp om du inte ska göra stora utskrifter. För bra utskriftskvalitét med 2Mp brukar 10x15cm vara lämpligt.

På datorskärmen syns det skillnad först när du förstorar. Jag har gjort en liten illustration på det genom att ta ett kort först med 1 megapixel och sedan 4 megapixel på samma motiv. Därefter förstorade jag dem till samma storlek, och då syns skillnaden ganska väl:

http://tydal.nu/kvalitet.html

tydal skrev:
Ja, samma kamera. Jag ändrade bara kamerans upplösning och förstorade sen i datorn.

Självklart blir 1Mp-bilden mycket sämre eftersom denna är en "digitalt zoomad" bild när du förstorar den.

Vore det inte mer rättvist att istället förminska 4Mp-bilden än att förstora 1Mp-bilden?
På så sätt går ingen kvalitét förlorad på 1Mp-bilden.

Att visa bildernas respektive utsnitt i riktig storlek skulle ju vara det bästa.

2 mp räcker en bra bit enligt mig, har många 20x30 cm pappersbilder som är helt ok. Dock har man ju ingen större mån att beskära bilderna. Dessutom bör man väl också ha en kamera med bra optik. Ixus jämfört med ex olympus 2100uz ger helt olika resultat tycker jag.
Med bra optik tycker jag att man kan klara sig ganska bra med 2mp om man nöjer sig med mindre utskrifter och webbruk
Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar