Jag har nu skaffat mig
Lumarivers för design av kameraprofiler. Den variant jag köpt kan generera både ICC och DCP-profler
. Det verkar vara ett mycket komplext program. För den som är intresserad bifogas nedan en Mejlkonversation som bla berör kameraprofiler som Sändh berör ovan. Till sist nämns något om licenshanteringen
a)Frågor till Lumarivers
- Different procedures to design ICC /DCP profiles.
Creating DCP-profiles presumes a DNG-file, in turn created in LR with a camera profile.
I can not find any way to create a dng-file ”sidestepping” the camera profiles which are provided in LR
Creating a ICC-profile, on the other hand,
presumes ”nullifying ” any camera profile in capture one (In the first step when a Tiff-file is created).
I do not understand this assymetry. Is the effect of the above camera profile in DCP-creation reversed . Pls explain!.
Overall, would you say the combo C1 + ICC is better than LR+ DCP?
- Overall, I find the DCP-profiles a bit oversaturated. Is there a Quick fix ?
- According to the documentation a dual DCP is always worse than a single DCP. True?. If that is the case what is your recommendations (mainly landscape photography) 5500 K and 6500 K?
b) Svar från Lumarivers
1. En DNG-fil innehåller rå-datat från kamerasensorn även om den paketerats med en kameraprofil. Det spelar alltså ingen roll vilken kameraprofil (om någon) som finns inbäddad i DNG-filen, Lumariver Profile Designer ignorerar den. DNG står för "digitalt negativ" och är ett format som Adobe hittat på för att på ett standardiserat sätt lagra rådata istället för att behöva brottas med alla kameratillverkares olika egna odokumenterade format. Det är också (till största delen) standardiserat hur en DNG-profil ska appliceras
Då det gäller världen av råkonverterare som använder ICC-profiler finns ingen standardmetod. De fungerar som så att kamerans rådata förbehandlas på något sätt (specifikt för mjukvaran), vitbalanseras, konverteras till en intern färgrymd, kanske läggs nån slags för-kontrast på osv. Därefter läggs en kameraprofil i ICC-format på. Capture One har en av de mer komplicerade metoderna därför är det arbetsflödet lite mer komplicerat.
För att kunna göra en profil till en råkonvertarare som använde ICC-profiler måste man kunna exportera en TIFF-fil i steget efter all förbehandling men före ICC-profilen läggs på.
Det spelar normalt ingen roll om man använder LR+DNG eller C1+ICC, man kan få ut samma resultat. Det är mer vanligt bland våra kunder att använda C1+ICC, det anses av många att vara den bildkvalitetsmässigt lite bättre lösningen. ICC har en fördel över DNG och det är att den kan korrigera gråskale-axeln vilket tekniskt inte går med DNG-profiler pga av hur formatet är designat, men det har normalt ingen praktisk betydelse. Ska man jobba med reproduktion (fota av tavlor och sådant för arkivering) snarare än generellt foto rekommenderar jag dock en ICC-baserad råkonverterare för att i det fallet kan man vilja ha korrigering längs gråskale-axeln.
2. Översaturering beror oftast på att man har fått in för mycket ströljus i objektivet (eng. glare) så att målbilden blir lite undermättad som då profilen kompenserar. En quick fix om man inte kan/vill korrigera glare-problemet eller om man tycker den är översaturerad ändå är att justera Curva Saturation-värdet i "Look"-fliken, förutsatt att du använder en kontrastkurva. Om du inte använder kontrastkurva går det att göra med exempelvis Look Adjustments Adjust Jch och Scale Chroma med spännvidden satt att täcka hela färgrymden.
3. Det är bättre att ha en single-illuminant-DCP som är gjord exakt för det ljus man fotar i, än en dual-illuminant-DCP som interpolerar, men om ens single-illuminant-DCP är designad för ett helt annat ljus än det man fotar i så är ju det inte fantastiskt heller. Så som med så mycket annat så "beror det på". Skrivningen i manualen är mest tänkt för att undvika den vanliga missuppfattningen att dual-illuminant per automatik är bättre än en single-illuminant. Det beror ju helt på vilket ljus man fotar i och vilka ljus profilen är gjord för. Fotar man bara utomhus är 5500K och 6500K inte dumt, men ska sägas att över 5000K så händer inte så jättemycket med kamerasvaret, de stora förändringarna händer under 5000K. Så 5500K och 6500K-profilen kommer nog vara nästan exakt likadana. Själv använder jag bara en som är gjord för 5000K för landskapsfotografi men det beror också lite på vilket mål man har och hur man jobbar. Jag känner att med en 5000K så är färgåtergivningen realistisk upp till en gräns när den inte längre kan vara det ändå pga för lite ljus osv. Det skulle vara intressant att experimentera med säg 5000K + 12000K eller liknande mer ovanliga kombinationer, jag har själv inte gjort det, kanske någon av kunderna men har inte hört något. Det är lite spännande med att göra sån här programvara som är "open-ended", flera gånger har kunder hittat på saker som vi hade ingen aning om att man kunde/ville göra trots att vi har gjort själva programmet.
LIcenshanteringen
För den som är intresserad kan jag mejla de problem jag stötte på. Ingen större sak men lite irriterande