Annons

Punkter och hår i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Om jag kollar i sökaren på min kamera (D50) så verkar det vara lite hårstrån (krokigt) och lite småpunkter på bilden där. Det stör lite =/
Men det intressanta är att dessa hår och punkter inte kommer på korten (tur är väl det?).
Det är samma oavsett objektiv så antingen är det i kameran eller på sökaren?

Har provat blåsa på sökaren för att se om något flyttar sig, men de är kvar på samma ställen.

Tips på vart man kan felsöka vart dessa hårsträn och småprickar sitter?

Mvh Fredrik
 
Själv så upplever jag samma sak om jag byter objektiv. Och samma som för dig så hamnar som tur var inte "skiten" på bilderna.
 
Skiten sitter med all sannolikhet på spegeln, prismat eller mattsökaren.

Det gör ingen skada bildmässigt, men är oerhört irriterande och min Canon 5D drar till sig tonvis av det. För det mesta går det att blåsa bort med en liten blåsbäld från exempelvis Hama.
 
Och detta är alltså den spegel som man ser då man kollar in i kamerahuset då objektivet inte sitter på plats?

Vet att Cyberphoto har en sån blåsbälg så man kanske ska passa på att köpa en sådan?

Mvh Fredrik
 
fiend skrev:
Och detta är alltså den spegel som man ser då man kollar in i kamerahuset då objektivet inte sitter på plats?

Vet att Cyberphoto har en sån blåsbälg så man kanske ska passa på att köpa en sådan?

Mvh Fredrik

Ett ekonomialternativ är att kliva in på ditt närmaste apotek och fråga efter blåsbälgen "revaxör" som fyller samma funktion och inte kostar så många kronor.

http://www.orion.se/binary?id=13791

Se bara till att fråga efter bara bälgen, för ute i butiken har dom det ofta i kit med själva gojan till, den behöver du nog inte, inte till kameran iaf ;-)
 
Haha, vet inte vad Revaxör gör för något, men tror dock jag har bättre och mer nytta av själva bälgen :)

Och apoteket ligger 50m bort. Cyberphoto ligger 5 km bort.
Lätt jag inte orkar pallra mig 5 km i onödan ;)
Tack för tipset!
Ska investeras i nu på lunchen.

Mvh Fredrik
 
Revaxörbälgen fungerar nog lika bra som Hamavarianten. Kolla att det inte är något talk i den innan du blåser - jag har för mig att det kan vara det ...
 
Får ta och provblåsa lite med den och se så det inte sprutar ut nån skit från den =)

Vore ju inte bra om man dammade igen hela kameran det första man gjorde.

Mvh Fredrik
 
nu vet jag inte hur en sådan där apoteks bälg ser ut, men i dom man köper avsedda för kameror sitter ett luftfilter som rengör luften som blåses ut.. annars får du ju samma dammiga luft tillbaka in i kameran...
 
Drar man in luft utanför kameran så är det inte skitigare luft än den som kameran redan utsätts för? =)

Man står ju inte och andas in och ut med bälgen där utan suger in frisk luft, sprutar där, sedan tar man ny luft och återupprepar?

Mvh Fredrik
 
nja.. så enkelt är det inte... Luften består av miljoner dammpartiklar.. titta in i ett rumm med solstrimmor så ser du... Du kanske inte sprutar in nya hårstrån, men risken för damm är ju överhängande... men som jag sa innan, jag vet inte huruvida den apoteksbäljen har filter eller inte...

Den jag har köpt från Scandinavian Photo har det, dom sätter nog inget filter på dom för att det är roligt eller ser snyggare ut ;)
 
Fast samtidigt så lär ju det dammet "snurra in" där automatiskt varje gång man byter objektiv så att säga?

Mvh Fredrik
 
jao..korrekt.. därför så sätter man alltid på objektivet när kameran är avslagen, utomhus i medvind och upp o ner...Även om du har partiklar utomhus så är det inte inärheten av inomhus...

Men visst.. damm är oundvikligt... men man kan minimera riskerna
 
Gör det utomhus! Det är satan mycket mer damm inomhus, och precis som Kalle säger så räcker det med att kolla vid ett fönster där solljuset faller in för att se hur skitigt det kan vara.

Edit: Haha, det kanske är smart att läsa sista inlägget också innan man postar. Nåja, bättre att två säger samma sak än en;-)
 
Hmm.. gör ni alltid så?
Jag brukar låta min kamera ligga uppochned.. och skruvar på objektivet på uppifrån och ned :)
till 90% iofs utomhus då det är där som jag oftast brukar byta.

Vad gör man om det blivit mkt damm då, blåser den fri utomhus så är det klappat och klart? =)

Mvh Fredrik
 
Dammfria miljöer.

Faktum är att ett badrum där ni låter duschen strila ett tag också är en relativt dammfri miljö. Annars är ju utomhus ofta bättre. Att hålla kameran upp och ner hjälper bara marginellt då mycket damm yr åt alla håll.
 
jao.. oftast räcker det med att bara blåsa...har det inte tillkommit fukt eller anant som får det att fastna på sensorn så räcker det i regel alltid med att blåsa... blir det riktigt bökigt får man köpa vätskor o annat från fotoaffär, dock haar jag aldrig behövt göra detta.
 
Dammfriare utomhus?

Makten skrev:
Gör det utomhus! Det är satan mycket mer damm inomhus, och precis som Kalle säger så räcker det med att kolla vid ett fönster där solljuset faller in för att se hur skitigt det kan vara.

Edit: Haha, det kanske är smart att läsa sista inlägget också innan man postar. Nåja, bättre att två säger samma sak än en;-)

Det är nog därför det är bättre att vara inomhus när man är pollenallergiker :)) Nu är det definitivt mera damm utumhus än inomhus...

Jag kan hålla med Håkan, i ett badrum där duschen har bundit dammet är det nog dammfritt. Frågan är om det verkligen är nödvändigt...

Jag tror inte att det generellt är mindre damm utomhus än inomhus.

Använd Ditt omdöme, jag tror att vid torr och kall väderlek, så har Du säkert mer damm utomhus än inomhus d.v.s våren och sommaren. På vinter, höst och efter regn så är det mindre damm i luften utomhus än inomhus.

Oroa Dig inte i onödan, filtret i en gummiblåsa är inte så mycket att skryta med.

Skall kolla om det ens sitter något i min.

Det man inte vill är att partiklar från gummiblåsan tar sig in i kameran. Gummi/latex är ett naturmaterial som åldras och de smulorna skall helst stanna i gummiblåsan.

Byt objektiv, var normalt aktsam, blås rent med jämna mellanrum och gör kanske våtrengöring när det behövs och använd Din energi till att fotografera istället för att oroa Dig för att dammråttan skall äta upp Dina bilder.

Ha det

/Jörgen
 
Hoppsan.. torr och VARM skall det vara

Det blev lite fel i förra inlägget...

... torr och kall ...

skall vara

... torr och varm ...

Sorry

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.